W ostatnim czasie temat sztucznej inteligencji (AI) nie schodzi z nagłówków serwisów internetowych. ChatGPT jest brany pod lupę w każdym możliwym aspekcie, zyskując coraz większe grono fanów. Z drugiej strony, pojawiają się opinie dotyczące masowych zwolnień, rozważań, kogo rozwiązanie od OpenAI zastąpi i jakie zawody znikną z rynku. Obawy wydają się na wyrost – narzędzie jest bardzo dobre, ale nie doskonałe, wymaga dopracowania. Niemniej, szansę wyczuł Microsoft, który za kwotę – bagatela – 10 miliardów dolarów kupił akcje twórców ChatGPT i z jeszcze większym zaangażowaniem zaczął wdrażać AI do swoich narzędzi. Efekty już są widoczne, a jednym z nich jest rodzina rozwiązań Microsoft Viva, w której na szczególną uwagę zasługuje Viva Sales.

Z artykułu dowiesz się:

  • czym jest Microsoft Viva oraz co wchodzi w jej skład;
  • czym jest Viva Sales oraz jak może Ci pomóc w codziennej pracy.

Czym jest Microsoft Viva?

Podanie konkretnej definicji Microsoft Viva nie jest prostym zadaniem. Jak bowiem określić zapowiadany przez Giganta z Redmond „nowy rodzaj doświadczeń pracowników”? Można interpretować Microsoft Viva jako zestaw narzędzi, których celem jest poprawa komfortu pracy w rozproszonych zespołach. Najlepiej poznać każdą usługę, która wchodzi w jej skład.

Viva Connections to aplikacja dostępna z poziomu Microsoft Teams, która łączy w sobie zawartość pozostałych usług dostępnych w ramach Microsoft 365, takich jak SharePoint, Yammer czy Microsoft Stream, w jedną spójną platformę dostępną dla wszystkich pracowników.

Microsoft AI

Viva Engage to, w pewnym sensie, następca usługi Yammer. Viva Engage pozwala pracownikom na budowanie pozytywnych relacji między sobą, dzielenie się wiedzą, tworzenie ankiet. Interfejs przypomina nieco mieszankę portalu Linkedin – swoją drogą również należącego do Microsoft – z możliwością dodawania „rolek” czy też „stories”.

microsoft viva - co to

Viva Insights można określić mianem osobistego asystenta, który analizuje sposób pracy użytkownika i na jego podstawie udostępnia spersonalizowane rekomendacje. Informuje o nadchodzących spotkaniach, sugeruje przerwy, podpowiada, jak wyrabiać właściwe nawyki, aby praca była efektywniejsza. Dba przy tym o zachowanie "wellbeing" – balansu, dobrego samopoczucia.

Viva insights w microsoft teams

Viva Goals to z kolei narzędzie pozwalające na definiowanie i zarządzanie celami, które pozwala na dostosowanie działań zespołów do strategicznych priorytetów organizacji, co przekłada się na lepsze wyniki i dynamiczny rozwój biznesu. Viva Goals wspiera framework OKR (Objectives and Key Results), który jest popularny i wykorzystywany wśród organizacji należących do Fortune 500 (m.in. Intel, Google).

Microsoft 365

Viva Learning to wewnętrzny portal e-learningowy dostępny z poziomu Microsoft Teams. Bardzo dobra propozycja w kontekście onboardingu nowych pracowników, którym można przekazać materiały szkoleniowo-wdrożeniowe w formie wideo. Zawartość materiałów edukacyjnych zależy od tego, co do Viva Learning dodamy, aczkolwiek dostępne są tam również treści z takich usług jak Linkedin Learning, Microsoft Learn, Microsoft 365 Training oraz od zewnętrznych dostawców.

microsoft teams

Viva Topics to rozwiązanie, które na podstawie sztucznej inteligencji automatycznie zbiera i organizuje treści znajdujące się w usługach chmurowych wykorzystywanych przez firmę. Dzięki temu użytkownicy nie potrzebują osobnej aplikacji do wyszukiwania, ponieważ Viva Topics wyświetli im odpowiednią zawartość w kontekście danego projektu, produktu, klienta czy innego tematu.

platforma viva - czym jest microsoft viva

Warto wspomnieć, że chcąc korzystać z powyższych rozwiązań należy być użytkownikiem Microsoft 365, minimum w wersji Basic. W jego ramach uzyskujemy podstawową funkcjonalność wyżej wymienionych usług Viva. Chcąc z nich korzystać w pełni, należy je nabyć w ramach pakietu Microsoft Viva Suite, którego koszt to 9 dolarów za użytkownika miesięcznie. Istnieje również możliwość zakupu pojedynczej aplikacji – ich ceny oraz porównanie funkcjonalne jest dostępne na stronie producenta. Ostatnią usługą, wchodzącą w skład Microsoft Viva jest komponent Viva Sales, któremu warto poświęcić nieco więcej uwagi.

Viva Sales – jak może Ci pomóc w codziennej pracy?

Viva Sales to „rodzynek” w portfolio Microsoft Viva. Z jednej strony należy do wspomnianej rodziny produktowej, z drugiej – trzeba za niego zapłacić dodatkowo. I to niemało, bo aż 40 dolarów za użytkownika miesięcznie. Jeśli jednak posiadasz CRM Dynamics 365 Sales w wersji minimum Enterprise, Viva Sales jest dostępna w cenie. W takim scenariuszu wręcz grzechem byłoby jej nie wypróbować. A jeśli wspomnianego CRM-a nie masz? Zostawiamy to do indywidualnej oceny i decyzji. Aby nieco ją ułatwić przedstawiamy, co Viva Sales potrafi i jak może pomóc w codziennych obowiązkach.

Jednym z głównych zadań Viva Sales jest automatyczne wprowadzanie danych do systemu CRM, z którym jest zintegrowana. Analizuje i pobiera informacje z pozostałych usług Microsoft, jak Outlook czy Teams oraz „wyręcza” handlowców w ich żmudnym wpisywaniu do CRM. W dużym skrócie – rola handlowców jest sprowadzana głównie do sklasyfikowania danego kontaktu jako „klient”. Wszystko to można wykonać z poziomu aplikacji Outlook.

microsoft outlook

Tutaj na scenę wkracza szybkie tworzenie wiadomości – a w zasadzie proponowanie gotowych treści. Korzystając z technologii uczenia maszynowego, konkretnie Azure OpenAI Service oraz GPT, Viva Sales analizuje interakcje z klientem i na ich podstawie sama tworzy treść. Wystarczy, że użyjemy słów kluczowych lub sformułowań, które chcemy, aby padły w naszej wiadomości. Możemy też wybrać charakter naszej wiadomości: czy ma to być np. standardowa odpowiedź, propozycja rabatu, oferta. Po otrzymaniu propozycji treści możemy ją jeszcze edytować, aby bardziej odpowiadała naszym preferencjom, które zostaną uwzględnione przy kolejnych mailach. W zasadzie trzy kliknięcia dzielą nas od wygenerowania maila. Najlepszym dowodem na to jest poniższa prezentacja video:

Dodatkowo, Viva Sales jest pomocna podczas spotkań w Teams: wyświetla informacje na temat kontaktu, z którym prowadzimy konwersację. Oparta na AI funkcja Conversation Intelligence analizuje rozmowę i w jej trakcie tworzy sugestie notatek, np. wychwytuje i odnotowuje, gdy poruszono temat rabatu do oferty. Co więcej, po spotkaniu otrzymujemy jego pełną analizę, zawierającą informacje na temat sentymentu, czasu trwania, szybkości mówienia czy sugerowanych dalszych działań.

poznaj microsoft viva

Bywa też i tak, że handlowcy traktują CRM jako „zło konieczne”, uzupełniając w nim informacje zdawkowo. Tym samym, część z danych jest w systemie, a część w innych plikach, które współdzielimy z pozostałymi użytkownikami. Viva Sales jest w stanie zebrać wszystkie te informacje i otworzyć w wygodnym widoku arkusza kalkulacyjnego Excel – nie tworzy zatem kolejnego „silosu” z danymi, lecz gromadzi je w jednym miejscu.

microsoft 365 excel ai

Viva Sales – warto spróbować

Jak każde rozwiązanie chmurowe Microsoft, tak i Viva Sales jest na bieżąco aktualizowana, a jej funkcje są ulepszane. Dodawane są kolejne języki, które usługa obsługuje (chociażby pod kątem podsumowań spotkań i analizy rozmów w Teams). Warto mieć to na uwadze, jeśli na etapie testów nie będziemy do końca zadowoleni z efektów. Do rozwiązania należy jednak podejść zdroworozsądkowo i brać poprawkę na to, że np. sugestie treści są wygenerowane przez sztuczną inteligencję, a więc mogą zawierać błędy. Zresztą, Microsoft tego nie ukrywa – Viva Sales wyświetla stosowne komunikaty o tym fakcie. Niemniej, rozwiązanie na bieżąco się uczy, więc praca z nim z dnia na dzień będzie tylko lepsza.

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie czy warto inwestować w Viva Sales. Jeśli używasz w firmie Dynamics 365 Sales Enterprise, można się pokusić o stwierdzenie, że jest to pytanie retoryczne – Viva Sales jest w cenie, także warto z niej skorzystać już dziś. Natomiast, jeśli CRM-a nie masz, to warto zadać sobie pytanie, czy wygenerowane w ten sposób oszczędności w czasie są na tyle duże, że handlowiec będzie w stanie przeprowadzić więcej spotkań, przygotować więcej ofert, a więc zrealizować więcej tematów sprzedażowych (mówiąc wprost: sprzedać więcej).

Przekonaj się, jak kompleksowo wdrożone i zintegrowane z systemem CRM Dynamics 365 Sales rozwiązanie Viva Sales może usprawnić procesy biznesowe w Twojej firmie – wystarczy, że wypełnisz formularz poniżej i umówisz się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!