Rok 2018 roku był rokiem ewolucyjnych zmian w rodzinie produktów klasy ERP oferowanych przez Microsoft. Na konferencji Directions ASIA przedstawiono kolejną wersję systemu Dynamics NAV, która tym razem prócz corocznej aktualizacji przeszła także rebranding. Obecnie funkcjonuje pod nazwą Dynamics 365 Business Central. Tym sposobem, znany od wielu lat na całym świecie system ERP dołączył do rodziny produktów chmurowych Microsoft spod szyldu Dynamics 365. Co tak naprawdę ta zmiana oznacza? Czym różni się Business Central od swojego poprzednika? Staramy się wyjaśnić w tym artykule.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie ulepszenia wprowadził Microsoft w nowej wersji systemu ERP?
  • Jakie są kluczowe różnice pomiędzy Dynamics NAV, a Business Central?

„Sprawdzona receptura, nowy przepis”

Mimo, że system istnieje na rynku od ponad 30 lat, jego technologia rozwija się wraz z rosnącymi wymaganiami rynku. W dobie cyfrowej transformacji nieustany rozwój i zmiany we wszystkich obszarach biznesu są normalnym zjawiskiem, oczekiwanym przez użytkowników. Microsoft nieustannie wychodzi im naprzeciw stale udoskonalając swoje rozwiązania.

Z systemu Microsoft Dynamics NAV korzysta obecnie ponad 160 tysięcy firm w 200 krajach na świecie. Bazując na wieloletnich doświadczeniach przy wdrożeniach systemu Dynamics NAV, w nowej wersji zachowano niemal całą jego dotychczasową funkcjonalność, wprowadzając jednak kilka istotnych usprawnień, takich jak:

  • Ścisła integracja z innymi aplikacjami Microsoft, w tym wbudowana współpraca z aplikacjami Office 365 takimi jak Outlook czy Excel.
  • Udoskonalona analityka – pełny widok firmy z wykorzystaniem danych w czasie rzeczywistym, zaawansowana analiza biznesowa, dzięki wbudowanemu Power BI.
  • Bardziej przyjazny interfejs użytkownika.
  • Automatyczne update’y w wersji chmurowej systemu.
  • Możliwość tworzenia przepływów i automatyzacji procesów za pomocą Microsoft Flow.

Co zmienia się w Business Central?

Technologia na całym świecie od kilku lat zmierza stale w stronę chmury i taki też jest nowy system ERP – po raz pierwszy w historii dostępny także w 100% w modelu on-cloud. Pomimo, że funkcjonalnie system ERP w obu wersjach oferuje ten sam szeroki wachlarz funkcjonalności, które umożliwiają sprawne zarządzanie wszystkimi obszarami firmy, to różnice pomiędzy Dynamics 365 Business Central a Dynamics NAV dostrzec można głównie w takich obszarach jak: licencjonowanie, dostępne  modele infrastruktury, aktualizacje czy sam dostęp do aplikacji.

Dostęp do aplikacji

System Dynamics NAV był dotychczas dostępny poprzez aplikacje desktopową (tzw. Windows Client), przeglądarkę internetową (tzw. web Client), aplikację mobilną oraz Klienta Outlook. W nowej wersji Dynamics 365 Business Central zrezygnowano z dostępu poprzez aplikację desktopową, natomiast dzięki zaawansowanej integracji z aplikacjami Office 365, znaczną część działań można realizować już z poziomu Outlook’a.

Infrastruktura

Dotychczas dostępne były dwa modele wdrożenia systemu: tradycyjny – na własnych serwerach klienta (tzw. onpremise) oraz na infrastrukturze chmurowej – w którym to system jest hostowany na maszynie wirtualnej na platformie Microsoft Azure, zarządzanej przez partnera wdrożeniowego lub samego klienta. Wraz z najnowszą wersją systemu pojawiły się zupełnie dwa nowe modele hostowania oprogramowania – Software as a service (SaaS) oraz model hybrdowy łączący możliwości chmury Azure z infrastrukturą lokalną. Nowa wersja SaaS dostępna jest wyłącznie jako subskrypcja czasowa, której zakup jest możliwy za pomocą sieci partnerskiej CSP (Cloud Solution Provider) – analogicznie jak Office 365 i inne rozwiązania chmurowe Microsoft .

Więcej informacji na temat możliwości wdrożenia i hostowania systemu Dynamics 365 Business Central znajduje się w naszym artykule Dynamics 365 Business Central – dostepne opcje wdrożenia.

Licencjonowanie

Kluczową różnicą w obszarze licencjonowania jest zmiana z użytkownika jednoczesnego w Dynamics NAV na nazwanego – w Business Central. Oznacza to, że każdy użytkownik systemu musi posiadać przypisaną do  siebie indywidualnie licencję. Taki rodzaj licencji od dawna funkcjonuje już przy zakupie innych rozwiązań Microsoft, na przykład Office 365, ale w przypadku systemu ERP jest to jednak nowość. Dotychczasowy użytkownik jednoczesny miał zastosowanie zwłaszcza w przypadku pracy zmianowej w firmach produkcyjnych bądź w punktach sprzedaży, gdzie na jednym urządzeniu pracuje jednocześnie klika osób. Microsoft przewidział taki scenariusz także w Business Central i wprowadził dodatkowy rodzaj licencji na urządzenie (tzw. „Device SL”).

W związku z wprowadzeniem zupełnie nowego, w 100% cloudowego modelu SaaS, system ERP został wprowadzony do dystrybucji w ramach modelu CSP. Wybierając Business Central w tym modelu zakupu, Klient w ramach comiesięcznej opłaty subskrypcyjnej oprócz samego dostępu do zawsze najaktualniejszej wersji aplikacji otrzymuje w cenie także jej hosting na chmurowym serwerze Azure.  Jest to doskonałe rozwiązanie dla niedużych i rozwijających się przedsiębiorstw, które nie mogą pozwolić sobie na wysokie wydatki związane z zakupem serwerów i utrzymania ich. Wybierając miesięczną subskrypcję Klient ma możliwość zmiany konfiguracji i liczby posiadanych licencji, co sprawia, że model ten jest niezwykle elastyczny.

Więcej informacji na temat samego licencjonowania systemu ERP Microsoft Dynamics Business Central w przewodniku licencjonowania, który jest do pobrania tutaj

Funkcjonalność

Funkcjonalnie Business Central obejmuje dokładnie te same obszary co dotychczas Dynamics NAV. Do wyboru mamy dwa rodzaje użytkowników – Essentials oraz Premium. Użytkownik Essentials obejmuje następujące obszary funkcjonalne:

  • Zarządzanie finansami,
  • Zarządzanie relacjami z klientem (CRM),
  • Zarządzanie projektami,
  • Zarządzanie łańcuchem dostaw,
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi,
  • Zarządzanie magazynem.

Z kolei użytkownik Premium posiada dokładnie te same funkcjonalności co Essentials, jednak wzbogacone o moduły:

  • Produkcja
  • Serwis

W Dynamics NAV funkcjonalności te objęte były w ramach Starter Pack (odpowiednik funkcjonalności Essentials) oraz Extended Pack (odpowiednik Premium), z tą różnicą, że do zakupu rozszerzonej funkcjonalności o produkcję i serwis wymagany był także zakup Starter Pack. Z kolei w Business Central licencjonuje się albo funkcjonalność Essentials albo Premium dla wszystkich użytkowników w obrębie danej firmy.

Modyfikacje i dodatki

Chcąc zintegrować Business Central w modelu SaaS z innymi aplikacjami i usługami można skorzystać z rozwiązań firm trzecich, dostępnych na AppSource. Ilość dostępnych tam aplikacji i usług stale rośnie. Dzięki temu, użytkownicy Dynamics 365 Business Central w wersji SaaS mogą rozszerzać funkcjonalność swojego rozwiązania, bez konieczności angażowania programistów.

Aktualizacje

Użytkownicy Dynamics 365 Business Central  w modelu SaaS otrzymują automatyczne aktualizacje raz w miesiącu. Mniejsze update’y wydawane są co miesiąc, natomiast większe raz na pół roku. W przypadku wersji SaaS update wgrywany jest automatycznie przez Microsoft dla danego tenanta, natomiast w wersji onpremise to Klient decyduje czy chce wgrać daną aktualizację czy nie.

Podsumowanie

Dynamics 365 Business Central to najnowsza i obecnie jedyna dostępna w sprzedaży wersja znanego i sprawdzonego na całym świecie systemu ERP Microsoft Dynamics NAV. Funkcjonalnie nowa wersja posiada ten sam szeroki wachlarz funkcjonalności co Dynamics NAV, natomiast oferuje Klientowi większe możliwości w zakresie wyboru opcji wdrożenia. Jest dostępny w 100% modelu chmurowym SaaS, w chmurze Azure, on-premises, a także do implementacji w modelu hybrydowym. Ponadto w nowej wersji licencjonowanie jest na tyle elastyczne, że daje Klientowi możliwość zmiany ilość licencji w przypadku miesięcznej subskrypcji. Dostęp do systemu z poziomu przeglądarki zapewnia mobilność, a zaawansowana integracja z rozwiązaniami Office 365 oraz Power Platform wpływają na lepszą wydajność i produktywność jego użytkowników.