Prowadząc w dzisiejszych czasach nawet małą lub średnią firmę wdrożenie systemu CRM coraz częściej wydaje się być jedynie kwestią czasu. Jednak, aby przyniosło to zamierzone efekty, musimy mieć świadomość, że sukces wdrożenia zależy od nas i od naszego dostawcy. Z tego względu warto odpowiednio się do tego przygotować. Tylko wówczas wszystko przebiegać będzie według planu, dzięki czemu unikniemy ryzyka niepowodzenia. A zatem, na co zwrócić szczególną uwagę przed rozpoczęciem projektu?
Czy system Dynamics CRM rzeczywiście jest potrzebny?
Decyzja o wdrożeniu systemu CRM przede wszystkim powinna wynikać z obserwacji potrzeb i problemów występujących podczas dotychczasowej pracy. Oznacza to, że powinna być ona uzasadniona. Należy odpowiedzieć sobie na pytania czy, o ile obecnie korzystamy z systemu klasy CRM, jesteśmy z niego zadowoleni, a także czy wcześniejsze ewentualne próby wdrożenia były owocne. Jeśli do tej pory każda próba zastąpienia systemu CRM, z którego od dłuższego czasu korzystamy, kończyła się niepowodzeniem, należy zastanowić się nad przyczynami. Chodzi o to, aby przygotować grunt pod wdrożenie, odbyć konsultacje ze współpracownikami i zyskać pewność, że pracownicy nie tylko chcą nowego systemu, ale też będą z niego korzystać.
Sprawdź ofertę systemów CRM od Nav24 >>
Indywidualne wymagania i cele
Bardzo ważne, abyśmy wsłuchali się w problemy i narzekania pracowników. Pozwoli nam to określić, czego właściwie oczekujemy od systemu CRM. Nie ulega wątpliwości, że przeglądając różne oferty oczarują nas niemalże nieograniczone możliwości, z których niekoniecznie będziemy później korzystać. Stąd też musimy skupić się na wdrożeniu niezbędnych nam funkcji. Pamiętajmy, że tak, jak łatwo jest wyobrazić sobie nowy, idealny system, tak samo łatwo zapomnieć o tym, jakie są cele strategiczne, taktyczne i operacyjne. Strategia informatyzacji przedsiębiorstwa musi być zgodna z jego założeniami biznesowymi i filozofią. System ma pomagać w monitorowaniu i osiąganiu celów.
Stopniowe wdrażanie systemu CRM
Rzeczą absolutnie naturalną jest to, że jeśli już nastawiliśmy się na wdrożenie nowego systemu CRM, chcemy mieć go jak najszybciej, najlepiej od razu. Oznacza to, że albo poniesiemy duże koszty, albo system nie będzie do końca funkcjonalny. W sytuacji, gdy nie jesteśmy przygotowani na taką inwestycję możemy zgodzić się na podział wdrożenia na wydania. Wówczas musimy natomiast nastawić się na rozwój systemu, co może przynieść sporo korzyści. A to dlatego, że kolejne wydania pozwolą nam poprawić funkcje w systemie już po przetestowaniu go w codziennej pracy, określić wcześniej nieznane potrzeby, a także rozwinąć funkcje podzielone na „could have” i „would like”. Co ważne, nie warto zbytnio się spieszyć. Skoro mamy już system, na którym możemy pracować, dajmy sobie czas na zapoznanie się z nim.