Postępująca cyfryzacja firm z sektora SMB sprawia, że na rynku mamy wiele narzędzi informatycznych. Począwszy od aplikacji, których zadaniem jest obsługa prostych procesów, po bardziej złożone rozwiązania, jak systemy ERP, odpowiadające za kompleksowe zarządzanie przepływem informacji w przedsiębiorstwie. Możemy wręcz przebierać w ofertach przeróżnych producentów. Każde rozwiązanie ma jednak swoją cenę oraz własne zasady licencjonowania, co generuje koszty. Do tego, niektóre są przeładowane funkcjonalnie bądź nie adresują w pełni potrzeb naszej firmy.
W tym miejscu pojawia się wątek optymalizacji kosztów oraz weryfikacji czy da się „wycisnąć” więcej z rozwiązań, które już posiadamy. Może da się dokupić konkretne licencje i samemu, bez znajomości kodu, stworzyć aplikację, która sprosta naszym wymaganiom? Odpowiedzią na te rozterki jest Microsoft Power Platform.
Z artykułu dowiesz się:
- czym jest Power Platform oraz jakie rozwiązania wchodzą w jej obecny skład,
- do czego można jej użyć w kontekście systemu Business Central.
Często bywa tak, że firmy chciałyby mieć wpływ na to, jak działają posiadane rozwiązania IT. Mowa tu oczywiście o funkcjonalności oraz podatności na modyfikacje. Najczęstszą przeszkodą jest brak wiedzy i umiejętności, aby samodzielnie „doprogramować” daną funkcję. Trzeba więc zwrócić się do partnera bądź software house’u, który wykona dla nas prace programistyczne. Oczywiście zapłacimy za nie więcej niż gdybyśmy byli w stanie wykonać je we własnym zakresie. Microsoft „wyczuł” tę potrzebę i sukcesywnie inwestował w rozwiązania określane mianem „no-code” albo też „low-code”. Ich idea jest prosta – dać osobie, która nie jest programistą, a więc nie zna kodu, możliwość stworzenia automatyzacji bądź aplikacji z gotowych elementów. Tym samym, w 2014 roku Microsoft wprowadził na rynek Power BI, czyli usługę klasy Business Intelligence, służącą do szeroko rozumianej analizy danych. Dwa lata później pojawiły się kolejne rozwiązania: Power Automate oraz Power Apps. Po kilku latach obecności na rynku, w 2018 roku, gigant z Redmond zdecydował się na ich konsolidację i stworzenie rodziny produktowej pod nazwą Power Platform.
Czym jest Microsoft Power Platform?
O Power Platform pisaliśmy już w 2019, niemniej 4 lata w IT to przepaść. W związku z tym, odświeżając – Power Platform to zestaw rozwiązań biznesowych opartych o bazę danych Microsoft Dataverse (dawniej Common Data Service – CDS), w którego skład obecnie wchodzą:
- Power BI – narzędzie klasy Business Intelligence. Business Intelligence to proces przekształcania danych w informacje, a informacji w wiedzę, która może być wykorzystana do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa. W związku z tym, Power BI ma za zadanie pomóc w podejmowaniu właściwych i kluczowych decyzji biznesowych, za którymi stoją twarde dane. Rozwiązanie jest dostępne do pobrania i zainstalowania za darmo – mowa tu o Power BI Desktop, który używany jest głównie do modelowania danych i tworzenia raportów. Z kolei Power BI Service – wersja przeglądarkowa – to przede wszystkim narzędzie do udostępniania danych innym i współpracy zespołowej. Oprócz tego istnieje wersja mobilna, umożliwiająca dostęp do danych z dowolnego miejsca z zasięgiem Internetowym. Niewątpliwą siłą Power BI jest możliwość łączenia z ogromną ilością źródeł danych. Począwszy od tych najprostszych, jak pliki Excel, .txt, .csv, .xml, lista SharePointowa, Dataverse (a więc i usługi chmurowe jak Dynamics 365), ogromna ilość usług Azure’owych (Synapse, Blob Storage, Data Lake Storage, Cosmos DB, Databricks), SQL, PostgeSQL, bazy danych Oracle, IBM, Salesforce, Asana, Zendesk, kończąc na możliwości podpięcia się do baz on-premise’owych poprzez uprzednio skonfigurowanego Gateway’a (bramę dostępową).
- Power Apps – rozwiązanie umożliwiające tworzenie aplikacji biznesowych. Jest to pewnego rodzaju platforma, która pozwala nam łączyć gotowe elementy w jedną całość. Idealnym wydaje się tutaj porównanie do klocków Lego: Power Apps to taka zielona płytka, podstawa, do której przyczepiamy klocki mające różne funkcje i przeznaczenie. Narzędzie jest często określane mianem „low code”, co oznacza, że bez znajomości kodu użytkownik jest w stanie stworzyć od zera aplikację. Prosty interfejs oraz możliwość korzystania z popularnego „drag&drop” („przeciągnij i upuść”) czy też skrótów klawiaturowych mocno pomagają mniej wprawnym użytkownikom. Stworzone aplikacje mogą być używane na urządzeniach stacjonarnych oraz mobilnych (iOS, Android, Windows), co dodatkowo podnosi atrakcyjność Power Apps. Do tego, jeśli nie mamy pomysłu na aplikację, to możemy zainspirować się gotowymi przykładami. Jeżeli spełniłyby one nasze potrzeby w 100% to można pokusić się o ich wdrożenie w firmie (oczywiście jest możliwość modyfikacji pod własne oczekiwania).
- Power Automate (w tym Power Automate Desktop – PAD) – o Power Automate pisaliśmy stosunkowo niedawno, dlatego też odsyłamy do szczegółowego wpisu na jego temat. W skrócie – jest to usługa chmurowa służąca do automatyzacji powtarzalnych działań i procesów biznesowych zachodzących w firmie. Obecnie Power Automate obsługuje ponad 300 łączników – w tym rozwiązań firm trzecich – co sprawia, że w kontekście integracji możemy wyjść poza świat Microsoft.
- Power Virtual Agents – rozwiązanie pozwalające na tworzenie chatbotów opartych na sztucznej inteligencji, które służą do udzielania prostych odpowiedzi na często zadawane pytania, jak również rozwiązywanie bardziej złożonych problemów. Stworzonego bota można użyć na stronie www, w aplikacji mobilnej, w usłudze Teams oraz innym dowolnym kanale obsługiwanym przez platformę Azure Bot Framework. PVA, tak jak pozostali przedstawiciele Power Platform, jest stworzony w duchy „low code”, a więc twórcy botów nie muszą posiadać specjalistycznej wiedzy programistycznej do pracy z nimi. Więcej na temat Power Virtual Agents oraz demo ich działania można znaleźć w oficjalnej dokumentacji producenta.
- Power Pages (dawniej Power Apps Portals) – usługa chmurowa, za pomocą której użytkownik może tworzyć, hostować i administrować witrynami internetowymi. Bez znajomości kodu jesteśmy w stanie bardzo szybko stworzyć ładnie wyglądającą stronę internetową (są również dostępne szablony), która będzie działać w różnych przeglądarkach internetowych i urządzeniach. Mówimy tutaj o prostej stronie lądowania, czyli tzw. landing page’u, jak również bardziej złożonej, która może stanowić wizytówkę naszej firmy. Power Pages to najmłodszy członek rodziny Microsoft Power Platform. Dzięki temu, „strony mocy” mogą wykorzystywać dane biznesowe przechowywane przez firmę w Microsoft Dataverse – a więc te same, które są używane do tworzenia aplikacji, przepływów pracy, wirtualnych botów, raportów i analiz.
Jak Microsoft Power Platform współpracuje z Dynamics 365 Business Central?
Wiedząc, czym jest Power Platform, a konkretniej – znając główne usługi chmurowe, które wchodzą w jej skład oraz fakt, że wszystkie oparte są o Dataverse – można wywnioskować, że integrują się one z Business Central. Jak wykorzystać ten fakt? Przykładów jest wiele.
W kontekście Power BI warto rozważyć Business Central jako źródło danych do przygotowania konkretnych raportów. Jednym z nich jest raport produkcyjny – N24 Manufacturing Report – który pozwala monitorować wydajność procesów produkcyjnych, konkretnych grup roboczych oraz narzędzi. Pomaga w kontrolowaniu procesów na każdym etapie produkcji i eliminacji ewentualnych czynników ryzyka. Innym przykładem jest N24 Financial Management Dashboard, który, w formie graficznej, przedstawia aktualny obraz sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
Więcej raportów wykonanych w Power BI, a opartych o dane zgromadzone w Dynamics 365 Business Central znajdziesz na naszej dedykowanej podstronie.
Braki funkcjonalne w Business Central można rozwiązać poprzez wykonanie dedykowanej aplikacji w Power Apps. Sam proces tworzenia jest znacznie szybszy oraz mniej kosztowniejszy niż standardowa modyfikacja programistyczna. Jednym z zastosowań jest obszar produkcji, gdzie pożądanym przez pracowników rozwiązaniem jest panel produkcyjny. Panel Produkcyjny Nav24 – bo o nim mowa – to w pełni zintegrowana z Business Central aplikacja Power Apps. Umożliwia rejestrację ilości oraz czasu trwania danej operacji, rejestrację czasów przestojów oraz przezbrojeń, podgląd zleceń technologicznych i historii operacji jak również rejestrację zużycia materiałów i komponentów z dokładnością do partii lub serii.
Inne pomysły na aplikacje odnajdziesz na naszym blogu, zaś podejście do wdrożenia konkretnego scenariusza biznesowego jest transparentnie przedstawione na stronie poświęconej Power Apps.
W przypadku Power Automate możliwa jest automatyzacja wielu procesów w systemie ERP, jak chociażby tych dotyczących zatwierdzania konkretnych dokumentów: zamówień, faktur, ofert. Możliwe jest blokowanie klienta na podstawie konkretnych warunków. To oczywiście przykłady bazujące na dostępnych szablonach przepływów – jeśli mamy niestandardowy scenariusz, to też możemy go zrealizować.
Power Virtual Agents oraz Power Pages mogą być użyte chociażby do automatyzacji procesu sprzedaży. Bot w PVA może być zdefiniowany w taki sposób, aby sprawdzać ilości zapasów w Business Central, informować klienta o cenach oraz przygotowywać ofertę. W przypadku Power Pages mogłaby to być np. strona z formularzem zamówienia, gdzie klient wpisuje niezbędne dane i klika „Wyślij”. W tym momencie, dane z formularza trafiają do tabeli w Dataverse, a po wykonaniu synchronizacji z Business Central informacje są również widoczne z poziomu systemu ERP.
Zainteresowały Cię możliwości Power Platform lub konkretne usługi, które wchodzą w jej skład? Masz dodatkowe pytania? Tworzysz swój pierwszy raport, aplikację lub przepływ, ale potrzebujesz pomocy? A może chcesz dowiedzieć się więcej na temat kosztów oraz licencji niezbędnych do realizacji danego scenariusza? Skontaktuj się z nami poprzez formularz kontaktowy i umów na bezpłatną konsultację.