Pod ogólną nazwą Dynamics 365 znajduje się rodzina produktów Microsoft przeznaczonych dla biznesu. Jakie dokładnie produkty się w niej znalazły? Czy są w stanie pokryć pełnię zapotrzebowania na rozwiązania informatyczne w małych i średnich firmach? Zebraliśmy najważniejsze informacje o produktach Microsoft dla sektora MŚP.

Od produkcji po zarządzanie relacjami z Dynamics 365

Produkty z rodziny Dynamics 365 pozwalają na zarządzanie praktycznie wszystkimi procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwach: łańcuchami dostaw, produkcją, magazynem, finansami, marketingiem, sprzedażą, obsługą klienta i wieloma innymi. Nie będziemy jednak rozkładać na czynniki pierwsze każdej dostępnej aplikacji. Skupimy się tych, naszym zdaniem, najważniejszych. Na początek przyjrzyjmy się Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Wstęp do Microsoft Dynamics 365 Business Central (dawniej Microsoft Dynamics NAV)

Swój początek system wziął z oprogramowania Microsoft Dynamics NAV, a jeszcze wcześniej Navision. Krótką historię i funkcjonalności każdego z tych systemów opisaliśmy w artykule Navision i Microsoft Dynamics NAV – fundamenty nowoczesnego systemu ERP. Business Central to nowoczesna platforma biznesowa, której zadaniem jest usprawnienie zachodzących w firmach procesów biznesowych. Przeznaczony jest przede wszystkim dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Dynamics 365 supply chain management

Możliwości systemu ERP Dynamics 365

Jako rozwiązanie klasy Enterprise Resource Planning, Microsoft Dynamics 365 Business Central pozwala na zarządzanie wieloma aspektami przedsiębiorstwa w oparciu o prawdziwe dane, zbierane w czasie rzeczywistym. Usprawnia proces zbierania danych, przyspieszając go i eliminując ryzyko wystąpienia błędów ludzkich. Na tle konkurencji Dynamics 365 Business Central wyróżniają między innymi:

  • Modułowa budowa z możliwością wdrożenia tylko niektórych funkcjonalności: nie musisz implementować od razu całego systemu. Możliwe jest wdrożenie tylko tych rozwiązań, które aktualnie są niezbędne. Skraca to zdecydowanie czas wdrożenia i jego koszty. Jednocześnie, jeśli Twoja firma się rozwinie lub uznasz, że brakuje Ci jakiejś funkcjonalności, w każdej chwili możesz dodawać kolejne moduły.
  • Integracja z innymi produktami Microsoft: system integruje się nie tylko z innymi rozwiązaniami z rodziny Dynamics 365, ale też z narzędziami Power Platform oraz Microsoft 365 (dawniej Office 365). Użytkownicy zyskują spójne środowisko pracy i intuicyjny interfejs użytkownika, dzięki czemu czas potrzebny na naukę obsługi systemu ulega skróceniu. Dzięki połączeniu z takimi narzędziami, jak Microsoft Excel, Teams czy Outlook, system pozwala na szybki dostęp do najważniejszych danych z każdego działu firmy.
  • Możliwość tworzenia raportów w Power BI: aby dane biznesowe były przydatne, trzeba je analizować. Umożliwiają to interaktywne raporty Power BI, tworzone w oparciu o dane z narzędzia ERP i aktualizowane w czasie rzeczywistym. To jedno z najbardziej cenionych na rynku narzędzi do analityki biznesowej. Osoby zajmujące się sporządzaniem raportów zyskują narzędzie pozwalające na ich tworzenie w znacznie krótszym czasie niż dotychczas, a same raporty są dużo dokładniejsze.
  • Możliwość rozszerzania funkcjonalności: możliwości Microsoft Dynamics 365 Business Central można zwiększać dzięki ogólnodostępnym rozszerzeniom. To gotowe produkty, tworzone przez firmy trzecie. Z kolei platforma Power Apps daje możliwość tworzenia własnych aplikacji. Zastosowanie elastycznych rozwiązań pozwala na dopasowanie systemu do specyfiki każdej firmy.
integracja Microsoft Dynamics 365

Jedno kompleksowe rozwiązanie w systemie ERP

Wspomnieliśmy już, że Microsoft Dynamics 365 Business Central pozwala na zarządzanie praktycznie wszystkimi aspektami przedsiębiorstwa i podejmowanie decyzji w oparciu o ustandaryzowane dane. Co obejmuje bogata funkcjonalność systemu?

  • Finanse: moduł finansowy gromadzi wszystkie dane finansowe wynikające z działalności firmy. Funkcjonalność obejmuje także raportowanie finansowe. Tym samym masz stały dostęp do informacji o kondycji firmy i możesz zapewnić rentowność projektów.
  • Produkcja: gromadzi wszystkie dane z hali produkcyjnej. Zyskujesz natychmiastowy dostęp do informacji o realizacji zleceń produkcyjnych, przestojach, czasach przezbrojeń, możesz na bieżąco monitorować wydajność pracowników i maszyn. Moduł pozwala także na tworzenie i obsługę nawet bardzo złożonych BOM-ów produkcyjnych.
  • Sprzedaż: możesz na bieżąco monitorować stan zamówień sprzedaży i zamówień zakupu, zarówno nowych, jak i tych, które już są w realizacji.
  • Magazyn: system pozwala na obsługę różnych typów transakcji oraz poziomów dokładności przechowywania zapasów. Możesz obsługiwać wydania i przyjęcia, pobrania, odłożenia czy przesunięcia z dokładnością do pojemnika.
  • Kompletacja: pozwala kompletować zestawy handlowe dla konkretnych zamówień zakupu lub dla magazynu i definiować BOM-y kompletacji. Ponadto rezerwuje w magazynie komponenty BOM-u produkcyjnego.
  • Zapasy: daje dostęp do aktualnych informacji o dostępności zasobów takich, jak materiały, towary i produkty. Dzięki temu zawsze masz pod kontrolą cały łańcuch dostaw i możesz uniknąć opóźnień wynikających z braków potrzebnych zapasów.
  • Serwis: pozwala na sprawniejsze zarządzanie obsługą posprzedażową i lepsze budowanie relacji z klientami.
  • Raportowanie i analityka: wszystkie obsługiwane w systemie procesy wspierane są odpowiednimi raportami.

To oczywiście tylko część zaawansowanej funkcjonalności narzędzia ERP z rodziny Dynamics 365. Wszystkie jego możliwości mające realny wpływ dla realizacji kluczowych procesów w Twojej firmie opisaliśmy dokładnie na stronie poświęconej systemowi.

dynamics 365 ułatwia analizowanie danych i obsługę klienta

Pracuj z dowolnego miejsca

Dostępne tradycyjne i mobilne wersje oprogramowania Dynamics 365 zapewniają nieograniczoną swobodę korzystania z systemu. Dostęp do informacji o Twojej firmie zawartych w systemie masz z dowolnego miejsca i w każdym momencie. Możesz logować się do Dynamics 365 z komputera stacjonarnego, laptopa, tabletu czy telefonu. Wystarczy dostęp do Internetu.

Dostępne wersje rozwiązania ERP Microsoft Dynamics 365

System ERP z rodziny Dynamics 365 dostępny jest w kilku wariantach :

  • W modelu tradycyjnym (on-premises): w tej wersji instalowany jest na firmowych serwerach i korzysta z infrastruktury informatycznej przedsiębiorstwa.
  • W chmurze (SaaS): korzysta z bezpiecznej i wydajnej platformy chmurowej Microsoft.
  • Istnieje również rozwiązanie hybrydowe, będące swoistym połączeniem dwóch powyższych.

Które rozwiązanie najlepiej wybrać? Zdecydowanie polecamy rozwiązanie na platformie chmurowej. Znacząco obniża ono koszty, nie wymaga bowiem tworzenia i utrzymania własnej infrastruktury. Korzysta też z zaawansowanych funkcji zabezpieczeń, zapewnianych przez Microsoft. W ostatnich latach widać wyraźnie, że firma kładzie na rozwiązania chmurowe bardzo duży nacisk. Użytkownicy rozwiązania w wersji chmurowej zyskują dostęp do dwóch dużych aktualizacji w ciągu roku. Mniejsze poprawki i zmiany w Dynamics 365 wprowadzane są na bieżąco. Ostatnim przykładem może być wprowadzenie mechanizmów sztucznej inteligencji o nazwie Copilot.

Licencjonowanie systemu

System dostępny jest w dwóch opcjach licencyjnych: Essentials i Premium. Licencja użytkownika Essentials ma oczywiście uboższą funkcjonalność, ale daje dostęp do najważniejszych narzędzi, takich jak moduł finansowy, HR, zarządzanie serwisem, projektami, magazynem, zasobami i łańcuchem dostaw. Pozwala korzystać także z prognoz sprzedaży w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji. Firmy chcące zarządzać większą liczbą obsługiwanych procesów, powinny sięgnąć po wersję Premium. Jej nabywcy zyskują dostęp do modułu usługowego oraz produkcyjnego. Istnieje również opcja Dynamics 365 Team Member. To subskrypcja przeznaczona dla użytkowników, których zadania niekoniecznie są powiązane z funkcją, ale którzy muszą korzystać z podstawowych funkcji systemu. Ta licencja zapewnia użytkownikom ograniczony dostęp za pośrednictwem wyznaczonych scenariuszy.

Dynamics 365 wsparcie działu zaopatrzenia

System ERP pozwoli Ci podnieść efektywność zarządzania przedsiębiorstwem

Podsumowując: dzięki dostępowi do zawsze aktualnej, skalowalnej bazy danych w Dynamics 365 Business Central znacząco zwiększysz efektywność zarządzania przedsiębiorstwem. Przy użyciu wbudowanych funkcjonalności usprawnisz procesy produkcyjne, sprzedażowe czy logistyczne. Szerokie możliwości integracji z innymi aplikacjami Microsoft pomagają dopasować system do specyfiki każdej firmy. Zyskasz jedno narzędzie do obsługi przepływów pracy, monitorowania zdolności produkcyjnych, oceny procesów biznesowych czy zarządzania relacjami. Rentowność projektów ocenisz w oparciu o realne, dostępne w czasie rzeczywistym dane. Z kolei Twoi pracownicy docenią przejrzyste środowisko pracy. Mówiąc krótko: Dynamics 365 Business Central nie tylko pozwoli twojemu przedsiębiorstwu utrzymać dotychczasowe tempo wzrostu, ale wręcz je zwiększyć.

z Dynamics 365 uzyskasz szczegółową analizę finansową

Integracja z Dynamics 365 Sales

W rodzinie Dynamics 365 znajdziemy także system CRM o nazwie Dynamics 365 Sales. Połączenie CRM i ERP z rodziny Dynamics 365 wraz innymi rozwiązaniami Microsoft będzie ogromnym wsparciem każdego działu sprzedaży w realizacji założonych planów. Obsługa możliwa jest w różnych kanałach, np. Teams czy Outlook, nie ma więc potrzeby przełączania się między narzędziami. Ważne dokumenty, takie jak oferty sprzedaży czy zamówienia zakupu trafiają od razu do wszystkich kanałów. Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji, system może podpowiadać, jakie czynności warto wykonać i nadawać priorytet szansom sprzedaży. Ostrzega również o transakcjach narażonych na ryzyko. Wśród ważnych funkcji Dynamics 365 Sales warto wymienić także możliwość tworzenia zaawansowanych prognoz sprzedaży. Dzięki możliwościom systemu handlowcy mogą skupić się na naprawdę istotnych kwestiach, stawiając na pierwszym miejscu obsługę klienta. Jednocześnie osoby decyzyjne na bieżąco wiedzą, jak wygląda praca działu sprzedaży: jakie aktualnie zadania realizują handlowcy, ile mają otwartych szans sprzedaży czy jak wygląda postęp w realizacji założonego planu.

Rodzina Dynamics 365 obejmuje ponadto produkty do zarządzania obsługą posprzedażową, marketingiem, łańcuchem dostaw, projektami czy zasobami ludzkimi. Wszystkie mają za cel usprawnić procesy w małych i średnich przedsiębiorstwach. W pierwszym kroku warto jednak rozważyć wdrożenie systemu ERP. Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa możesz dodawać do niego kolejne rozwiązania, budując całą infrastrukturę IT w odpowiednim dla Twojej firmy tempie.

Wdrożenie ERP wymaga jednak odpowiedniego podejścia i zaufanego partnera wdrożeniowego. Sprawdź, jak wygląda ten proces u nas lub umów się na bezpłatne demo.