Pod ogólną nazwą Dynamics 365 znajduje się rodzina produktów Microsoft przeznaczonych dla biznesu. Jakie dokładnie narzędzia się w niej znalazły? Czy są w stanie pokryć pełnię zapotrzebowania na rozwiązania informatyczne w małych i średnich firmach? Zebraliśmy najważniejsze informacje o produktach Microsoft dla sektora MŚP.
Od produkcji po zarządzanie relacjami z Microsoft Dynamics 365
Produkty z rodziny Dynamics 365 pozwalają na zarządzanie praktycznie wszystkimi procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwach: łańcuchami dostaw, produkcją, magazynem, finansami, marketingiem, sprzedażą, obsługą klienta i wieloma innymi. W skład rodziny wchodzą:
- rozwiązanie CRM Dynamics 365 Sales;
- narzędzie dla marketingu Dynamics 365 Customer Insights;
- Dynamics 365 Customer Service do obsługi posprzedażowej;
- oprogramowanie do zarządzania usługami Dynamics 365 Field Service;
- Dynamics 365 Supply Chain Management do zarządzania łańcuchami dostaw;
- Dynamics 365 Finance i Dynamics 365 Project Operations dla finansów;
- i oczywiście system ERP Dynamics 365 Business Central.
Przyjrzyjmy się bliżej części z nich.

Wstęp do Microsoft Dynamics 365 Business Central (dawniej Microsoft Dynamics NAV)
Swój początek system wziął z oprogramowania Microsoft Dynamics NAV, a jeszcze wcześniej Navision. Krótką historię i funkcjonalności każdego z tych systemów opisaliśmy w artykule Navision i Microsoft Dynamics NAV – fundamenty nowoczesnego systemu ERP. Dynamics 365 Business Central to nowoczesna platforma biznesowa, której zadaniem jest usprawnienie zachodzących w firmach procesów biznesowych. Przeznaczony jest przede wszystkim dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Jedno kompleksowe rozwiązanie w systemie ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central
Wspomnieliśmy już, że Microsoft Dynamics 365 Business Central pozwala na zarządzanie praktycznie wszystkimi aspektami przedsiębiorstwa i podejmowanie decyzji w oparciu o ustandaryzowane dane. Co obejmuje funkcjonalność systemu?
- Finanse: moduł finansowy gromadzi wszystkie dane finansowe wynikające z działalności firmy. Funkcjonalność obejmuje także raportowanie finansowe. Tym samym masz stały dostęp do informacji o kondycji firmy i możesz zapewnić rentowność projektów.
- Produkcja: gromadzi wszystkie dane z hali produkcyjnej. Zyskujesz natychmiastowy dostęp do informacji o realizacji zleceń produkcyjnych, przestojach, czasach przezbrojeń, możesz na bieżąco monitorować wydajność pracowników i maszyn. Moduł pozwala także na tworzenie i obsługę nawet bardzo złożonych BOM-ów produkcyjnych.
- Sprzedaż: możesz na bieżąco monitorować stan zamówień sprzedaży i zamówień zakupu, zarówno nowych, jak i tych, które już są w realizacji.
- Magazyn: system pozwala na obsługę różnych typów transakcji oraz poziomów dokładności przechowywania zapasów. Możesz obsługiwać wydania i przyjęcia, pobrania, odłożenia czy przesunięcia z dokładnością do pojemnika.
- Kompletacja: pozwala kompletować zestawy handlowe dla konkretnych zamówień zakupu lub dla magazynu i definiować BOM-y kompletacji. Ponadto rezerwuje w magazynie komponenty BOM-u produkcyjnego.
- Zapasy: daje dostęp do aktualnych informacji o dostępności zasobów takich, jak materiały, towary i produkty. Dzięki temu zawsze masz pod kontrolą cały łańcuch dostaw i możesz uniknąć opóźnień wynikających z braków potrzebnych zapasów.
- Serwis: pozwala na sprawniejsze zarządzanie obsługą posprzedażową i lepsze budowanie relacji z klientami.
- Raportowanie i analityka: wszystkie obsługiwane w systemie procesy wspierane są odpowiednimi raportami.

To oczywiście tylko część zaawansowanej funkcjonalności narzędzia ERP z rodziny Dynamics 365. Wszystkie jego możliwości mające realny wpływ dla realizacji kluczowych procesów w Twojej firmie opisaliśmy dokładnie na stronie poświęconej systemowi.
Integracja z Dynamics 365 Sales
W rodzinie Dynamics 365 znajdziemy także system CRM. Połączenie CRM i systemu ERP z rodziny Dynamics 365 wraz innymi rozwiązaniami Microsoft będzie ogromnym wsparciem każdego działu sprzedaży w realizacji założonych planów. Obsługa możliwa jest w różnych kanałach, np. Teams czy Outlook, nie ma więc potrzeby przełączania się między narzędziami. Ważne dokumenty, takie jak oferty sprzedaży czy zamówienia zakupu trafiają od razu do wszystkich kanałów. Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji, system może podpowiadać, jakie czynności warto wykonać i nadawać priorytet szansom sprzedaży. Ostrzega również o transakcjach narażonych na ryzyko. Wśród ważnych funkcji Dynamics 365 Sales warto wymienić także możliwość tworzenia zaawansowanych prognoz sprzedaży. Dzięki możliwościom systemu handlowcy mogą skupić się na naprawdę istotnych kwestiach, stawiając na pierwszym miejscu obsługę klienta. Jednocześnie osoby decyzyjne na bieżąco wiedzą, jak wygląda praca działu sprzedaży: jakie aktualnie zadania realizują handlowcy, ile mają otwartych szans sprzedaży czy jak wygląda postęp w realizacji założonego planu.

Budowanie relacji z Dynamics 365 Customer Insights
To rozwiązanie umożliwia firmom kompleksowe zarządzanie danymi o klientach. Dzięki integracji różnych źródeł danych, takich jak systemy CRM i ERP czy kanały cyfrowe, narzędzie pozwala tworzyć spójny i kompleksowy obraz klienta w czasie rzeczywistym. Customer Insights wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby dostarczać rekomendacje, prognozy oraz segmentacje, które wspierają personalizację działań marketingowych, sprzedażowych i obsługi klienta. Narzędzie pomaga firmom lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów, budować długoterminowe relacje oraz zwiększać efektywność działań biznesowych.

Dynamics 365 Customer Service dla lepszej obsługi klienta
Z rozwiązaniem Customer Servive usprawnisz pracę działów serwisu i obsługi klienta dzięki szybkiemu dostępowi do szczegółowych informacji o zgłoszeniach czy automatycznej klasyfikacji problemu i przypisaniu go do najlepiej dopasowanego pracownika. Automatyzacja powtarzalnych zadań czy możliwość tworzenia chatbotów zwiększają produktywność i wydajność. Customer Service, jak każdy z produktów z rodziny Dynamics 365, w szerokim zakresie wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji.
Zapanuj nad finansami z Dynamics 365 Finance
Koleje z omawianych narzędzi Dynamics 365 pozwala na automatyzację kluczowych procesów finansowych, takich jak księgowość, zarządzanie budżetem, prognozowanie czy kontrola kosztów. Dzięki wbudowanej sztucznej inteligencji uzyskasz szczegółową analizę finansową w czasie rzeczywistym. Tym samym podejmowanie dobrych decyzji biznesowych staje się prostsze. Narzędzie wspiera również zgodność z przepisami podatkowymi i rachunkowymi, minimalizując ryzyko błędów. Dla działów finansowych oznacza to większą przejrzystość w zarządzaniu środkami finansowymi, efektywność operacyjną oraz lepszą kontrolę nad przepływami pieniężnymi.

Wsparcie projektów z Dynamics 365 Project Operations
To narzędzie wspiera organizację i realizację projektów, łącząc zespoły finansowe, projektowe i sprzedażowe w ramach jednej platformy. Umożliwia monitorowanie kosztów projektów w czasie rzeczywistym, precyzyjne alokowanie zasobów oraz analizę rentowności projektów. Dzięki temu działy finansowe mogą lepiej kontrolować budżety projektowe, śledzić ich postęp oraz minimalizować ryzyko przekroczenia kosztów.
Nieprzerwane łańcuchy dostaw - Dynamics 365 Supply Chain Management
To rozwiązanie Dynamics 365 wspiera firmy w optymalizacji procesów logistycznych, produkcyjnych i zarządzania łańcuchem dostaw. Supply Chain Management umożliwia monitorowanie zapasów w czasie rzeczywistym, automatyczne uzupełnianie stanów magazynowych oraz efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową. System oferuje kompleksowe zarządzanie zamówieniami, terminami dostaw i jakością produktów. Wbudowane analizy i prognozy oparte na sztucznej inteligencji pozwalają na identyfikowanie potencjalnych problemów, takich jak opóźnienia czy zakłócenia w dostawach, i podejmowanie działań zapobiegawczych.

Sztuczna inteligencja wyznacza nowy kierunek
Microsoft bardzo mocno postawił na sztuczną inteligencję i sukcesywnie rozwija swojego asystenta AI, czyli Copilota. Jest on dostępny w wielu produktach Microsoftu, w tym również w omawianych narzędziach z rodziny Dynamics 365. W jaki sposób obecność asystenta sztucznej inteligencji wpływa na pracę? Po pierwsze, Copilot automatyzuje powtarzalne zadania, takie jak tworzenie raportów, analizowanie danych czy przygotowywanie ofert. Dzięki analizie danych w czasie rzeczywistym i generowaniu prognoz, dostarcza także praktycznych rekomendacji. Spersonalizowane odpowiedzi dopasowane są do bieżących potrzeb i kontekstu, w którym pracuje użytkownik, np. w obszarach finansów, sprzedaży czy obsługi klienta. Dzięki integracji z produktami Dynamics 365, Copilot wspiera współpracę między działami, ułatwiając wymianę informacji i zarządzanie procesami w ramach CRM, ERP czy zarządzania projektami.
Omówiliśmy pokrótce część rozwiązań wchodzących w skład rodziny produktów Dynamics 365. Jeżeli interesują Cię szczegóły i rozważasz wdrożenie któregoś z nich w firmie - skontaktuj się z nami! Chętnie odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy dobrać odpowiednie rozwiązania.