Czy przyjęta niegdyś definicja współczesnych systemów ERP jest wciąż aktualna? Czy dynamiczny rozwój technologii nie spowodował, że narzędzia informatyczne zaczęły wymykać się ramom i definicjom? Microsoft zdaje się dostrzegać ograniczenia związane z pojęciem „system ERP”, dlatego w odniesieniu do Dynamics 365 Business Central coraz częściej używa się określenia „aplikacja biznesowa”. O tym, że pojęcie ERP wydaje się zbyt wąskie dla współczesnych systemów mówi też Forrester, przedstawiając koncepcję Digital Operations Platform. Przyjrzyjmy się bliżej możliwościom nowoczesnych narzędzi informatycznych i zastanówmy, dlaczego Business Central to coś więcej niż tylko system ERP. 

Digital Operations Platform, czyli ERP nowej generacji 

O koncepcji DOP, przedstawionej przez firmę Forrester, pisaliśmy już jakiś czas temu. Przypomnijmy krótko: analitycy Forrestera uznali, że tradycyjne systemy ERP – szczególnie te w infrastrukturze lokalnej (on-premises) – nie są w stanie nadążyć za postępem i dynamiką zmian w świecie biznesu, dlatego przestają być wystarczające dla firm chcących budować przewagę konkurencyjną. Forrester przedstawił koncepcję ERP nowej generacji – Digital Operations Platform. Jej główne założenia obejmują elastyczną architekturę opartą na usługach i luźne powiązanie poszczególnych modułów . Nacisk stawiany jest przede wszystkim na rozwiązania chmurowe. Istotą koncepcji DOP jest kreatywne podejście i oddanie większych możliwości zarządzania systemem w ręce użytkowników. Wydaje się, że Business Central idealnie wpisuje się w te założenia. Dlatego Microsoft również odchodzi od określenia „ERP” i coraz częściej mówi o swoim systemie jako o aplikacji biznesowej. 

Integracje i nieograniczone możliwości rozbudowy 

Jednym z kluczowych elementów, które wyróżniają Dynamics 365 Business Central, jest jego zdolność do integracji z innymi rozwiązaniami Microsoft. Dzięki temu użytkownicy mogą korzystać z pełnej gamy narzędzi i aplikacji, które są nie tylko zgodne ze sobą, ale także wzajemnie uzupełniają się. To oznacza, że firma może zarządzać swoimi procesami biznesowymi, zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi, za pomocą jednego kompleksowego rozwiązania. Przykładem może być integracja Business Central z Microsoft 365 (dawniej Office 365). Użytkownicy mają dostęp do danych z Business Central i mogą wykonywać operacje bezpośrednio z Teams czy Outlooka, bez konieczności przełączania się między systemami. Tym samym zarządzanie projektami, komunikacja z klientami i współpraca zespołowa stają się bardziej płynne i efektywne. Do tego dochodzą także rozbudowane możliwości automatyzacji dzięki narzędziom Power Automate. Dodajmy jeszcze  indywidualne modyfikacje, które pozwalają idealnie dopasować system do konkretnych potrzeb firmy czy aplikacje low-code tworzone za pomocą narzędzia Power Apps i okazuje się, że Microsoft daje nam wszystkie narzędzia niezbędne do sprawnego zarządzania nowoczesną firmą, a jedynym ograniczeniem jest w zasadzie nasza wyobraźnia. 

Microsoft stawia na sztuczną inteligencję 

Sztuczna inteligencja w 2023 roku odmieniana była przez wszystkie przypadki. Dziś trudno wyobrazić sobie nowoczesne rozwiązanie informatyczne, które nie korzysta z jej dobrodziejstw. Nie inaczej jest z Dynamics 365 Business Central. Sztuczna inteligencja pozwala firmom automatyzować wiele procesów i podejmować bardziej trafne decyzje biznesowe. Dzięki AI, system może analizować ogromne ilości danych, wykrywać wzorce i prognozować trendy, co jest niezwykle cenne w podejmowaniu decyzji strategicznych. 

Aktualizacje, o których nawet nie wiesz 

Z pewnością korzystasz w swoim smartfonie z wielu różnych aplikacji. Ale czy wiesz, kiedy one się aktualizują? Z reguły zmiany wprowadzane są automatycznie, bez wiedzy użytkownika – dowiadujesz się o nich dopiero po otwarciu aplikacji i zauważeniu zmian czy nowych możliwości. Z Business Central w wersji chmurowej jest podobnie. Wprawdzie Microsoft wciąż trzyma się dwóch dużych fal aktualizacji w skali roku, jednak każdego miesiąca do rozwiązania wprowadzane są mniejsze modyfikacje i usprawnienia. Wszystko po to, by zawsze zapewnić użytkownikom dostęp do najnowszych rozwiązań, a praca w aplikacji była jeszcze wygodniejsza i szybsza. Zupełnie, jak w smartfonowych aplikacjach, z których wszyscy korzystamy na co dzień. 

Jak zatem widać, Dynamics 365 Business Central to nie tylko narzędzie do zarządzania danymi i procesami. Rozwiązanie już dawno wyszło poza ramy tego, co tradycyjnie określa się mianem „systemu ERP”. To platforma, która promuje innowacje i wyznacza trendy w dziedzinie technologii biznesowej. Dzięki swojemu zaawansowanemu podejściu do zarządzania danymi i wykorzystaniu AI, Business Central umożliwia firmom wykorzystanie danych w nowatorski sposób i tworzenie nowych strategii biznesowych.