« powrót do strony głównej

Dlaczego warto zrobić upgrade do Business Central przed 1.10.2020?

Autor: Damian / Data publikacji: 25.05.2020 / Data aktualizacji: 02.09.2020
[Głosów:0    Średnia:0/5]

Twoja firma korzysta z Microsoft Dynamics NAV i zastanawiasz się nad przejściem do Dynamics 365 Business Central, ale jeszcze się wahasz? Oto korzyści, jakie odniesie Twoja firma, jeśli wykona upgrade do systemu Business Central przed 1 październikiem 2020.

Z artykułu dowiesz się:
– dlaczego warto zrobić upgrade do Business Central przed 1.10.2020,
– jakie możliwości daje nowy system w zakresie rozszerzenia o dodatkowe aplikacje,
– czy w Business Central pracuje się tak samo wygodnie i intuicyjnie, jak w Dynamics NAV,
– co w przypadku zwlekania z aktualizacją i wdrożeniem w późniejszym terminie.

Niższe koszty oraz szybsze i sprawniejsze wprowadzanie zmian.

Dla wielu firm będzie to zapewne jeden z kluczowych argumentów. Inwestycja w upgrade do Business Central przed 1 września będzie po prostu opłacalna. Dlaczego?

Aby zwiększyć spójność i dostępność aplikacji, Microsoft już od dłuższego czasu stopniowo odchodzi ze środowiska programistycznego C/AL na rzecz nowoczesnego i bardziej przyjaznego środowiska AL.

Przejście do Dynamics 365 Business Central

Do końca września 2020 będzie jeszcze możliwy zakup Business Central w wersji BC 14 on-premises, która napisana jest zarówno w środowisku C/AL, jak i AL. Po 1 września, zgodnie z wytycznymi Microsoft’u, będzie możliwy upgrade tylko do wersji BC 15 lub wyższej, które występują tylko w języku AL. W praktyce oznacza to, że późniejsza migracja z Dynamics NAV do Business Central może wiązać się z wyższymi nawet o 50% kosztami, w związku z koniecznością całkowitej konwersji kodu i zwiększoną złożonością procesu.

Aktualizacje związane z polskimi wymogami prawnymi, np. split payment czy JPK, dla Business Central w wersji BC 14 będą tańsze nawet o kilkadziesiąt procent, a ich wgrywanie będzie sprawniejsze.

Dynamics 365 Business Central w modelu SaaS otrzymuje automatycznie standardowe mniejsze aktualizacje raz w miesiącu i większe aktualizacje raz na pół roku. W przypadku wersji on-premises to klient decyduje czy chce wgrać daną aktualizację.

Możliwość rozbudowy o dodatkowe aplikacje oraz rozszerzenia.

Natywna integracja z Microsoft 365, Power BI, Power Apps i Power Automate.
Microsoft 365, który wcześniej funkcjonował pod nazwą Office 365, jest jednym z najpopularniejszych zestawów aplikacji biurowych na świecie. Niewątpliwą zaletą Dynamics 365 Business Central jest natywna integracja z aplikacjami wchodzącymi w skład Microsoft 365. Dzięki temu, użytkownicy mogą łatwiej komunikować się oraz pracować z danymi, które są w systemie ERP, co pozytywnie wpływa na wydajność pracy. Możliwe jest, np. edytowanie listy nabywców lub dostawców w Excel czy dodanie nowego kontaktu i wystawienie zamówienia sprzedaży z poziomu Outlook. Warto wspomnieć o rozwiązaniach, które wspierają analizę danych i przygotowywanie raportów (Power BI), automatyzowanie działań (Power Automate) oraz tworzenia aplikacji na urządzenia mobilne (Power Apps).

Możliwość instalacji aplikacji od niezależnych dostawców oprogramowania.
Business Central w wersji SaaS pozwala instalować rozszerzenia w postaci aplikacji opracowane przez niezależnych dostawców oprogramowania (ISV) bezpośrednio z portalu Microsoft AppSource. Wybór dostępnych tam aplikacji wciąż rośnie. W ten sposób możliwe jest rozszerzenie funkcjonalności systemu ERP niewielkim kosztem o dodatkowe aplikacje, bez konieczności angażowania programistów. Jeśli po sprawdzeniu dany dodatek nie spełni oczekiwań to można go odinstalować.

Ulepszony interface i bardziej efektywna praca.

W Business Central zmienił się wygląd Web Client`a oraz aplikacji na tablety i telefony. Usprawniono nawigację dzięki widocznemu po lewej stronie przyciskowi „Wstecz” i specjalnym dynamicznym poleceniom systemowym zajmującym środkową część menu. Elementy te nadają priorytet zadaniom, upraszczają pracę oraz umożliwiają użytkownikom skupienie się na danych i konkretnych czynnościach. Klient Windows dla wersji BC 14 pozostaje taki sam jak w Dynamics NAV 2018.

Odświeżono wygląd list, okien wyszukiwania i siatek, aby dopasować je do reszty systemu. Dodano nowe, różnorodne czcionki do podkreślania ważnych informacji oraz ułatwiono nawigację z dużymi nazwami pól na listach, co z pewnością ucieszy wielu użytkowników. Dzięki zmodyfikowanemu paskowi poleceń, użytkownicy mogą teraz być bardziej produktywni za sprawą większego ekranu przeznaczonego na dane.

Nowe elementy w interfejsie użytkownika są w pełni elastyczne i dynamiczne, dlatego można je łatwo dostosować, aby wyświetlały się tylko te funkcje oraz opcje, których użytkownicy potrzebują w danym momencie. Wszystkie listy mają bardziej przyjazny układ z elastycznym dostosowywaniem siatki, co umożliwia użytkownikom błyskawiczny dostęp do danych. Ponadto, ułatwiono również filtrowanie list. Można przełączać się między predefiniowanymi filtrowanymi widokami listy i dostosowywać widok dodając własne filtry. Dodatkowo, umożliwiono stosowanie filtrów do jednego lub większej liczby wymiarów.

Microsoft Business Central i NAV

Business Central i NAV

Warto wspomnieć o usprawnieniach funkcjonalnych dla polskiej lokalizacji. Obsługa niektórych zdarzeń gospodarczych w Business Central jest znacznie łatwiejsza i bardziej przejrzysta. Wprowadzono, m.in. możliwość ujęcia faktury zakupu w dwóch walutach, gdzie wartość netto jest w walucie, a wartość VAT w PLN, co znacznie ułatwia rozliczenie płatności w split payment wykorzystując bankowość elektroniczną; możliwość alokowania kosztów fakturą zakupu, co wpływa na szybsze rozksięgowanie kosztów eksploatacji samochodu z prawem do odliczenia 75% kosztów uzyskania przychodu.

Dzięki tym wszystkim udogodnieniom, praca w Dynamics 365 Business Central jest jeszcze bardziej efektywna i przyjazna, co przekłada się na realne oszczędności czasu, a wiadomo, że czas to pieniądz.

5 głównych powodów, dla których nie warto zwlekać z aktualizacją.

1. Narastanie długu technologicznego.
Zwlekanie z aktualizacją powoduje narastanie długu technologicznego, który w pewnym momencie będzie bardzo kosztowny. Późniejsza aktualizacja będzie wiązała się ze znacznie większymi wydatkami ze względu na większą liczbę zmian oraz mniejszą liczbę specjalistów znających starsze technologie, którzy będą w stanie przeprowadzić upgrade.
2. Zabezpieczenia IT niedostosowane do współczesnych wymagań.
Obecnie istnieje wiele problemów związanych z bezpieczeństwem, które nie istniały, gdy twoja wersja Microsoft Dynamics NAV została zaprojektowana. Nowe oprogramowanie niweluje te niebezpieczeństwa, ale jeśli korzystasz z niektórych starszych wersji NAV to mogą być one już niewspierane, a więc Twoje zabezpieczenia IT mogą nie sprostać współczesnym wyzwaniom.
3. Spadająca z biegiem czasu wydajność. 
Z biegiem czasu, w każdym systemie wydajność spada. Jeśli Twoja infrastruktura techniczna będzie stała w miejscu to będzie pojawiało się coraz więcej technologii, które będą z nią niezgodne i niekompatybilne. Stracisz dostęp do nowych funkcji, do których może mieć dostęp Twoja konkurencja. Jeśli Twoi pracownicy napotykają na problemy systemowe to może być potrzebny dodatkowy czas, aby je rozwiązać. Pokłosiem tego może być korzystanie w nieskoordynowany sposób z innych rozwiązań, co również wpływa negatywnie na wydajność i jest sprzeczne z założeniami systemu ERP.
4. Możesz napotkać ograniczenia sprzętowe i systemowe.
Jeśli nastąpi awaria serwera i korzystasz ze starszego rozwiązania NAV – nie możesz tak po prostu pójść do sklepu i kupić nowy serwer, ponieważ technologia stworzona dla dzisiejszych wymagań rynku nie jest często kompatybilna wstecz. Możliwości zakupu sprzętu i oprogramowania do starego systemu NAV są więc mocno ograniczone.
5. Brak wsparcia producenta dla starszych wersji systemu.
Z reguły, przy zakupie rozwiązania Microsoft`u otrzymujesz 10-letni cykl wsparcia technicznego. Przez pierwsze 5 lat Microsoft będzie aktywnie publikować poprawki, dodatki Service Pack, aktualizacje zbiorcze i ulepszenia oprogramowania. Przez kolejne 5 lat oferuje tylko aktualizacje zabezpieczeń. Gdy oprogramowanie NAV osiągnie koniec cyklu życia, Microsoft nie będzie już go wspierał w jakikolwiek sposób.

Microsoft Dynamics 365 Business Central zapewni Twojej firmie nowoczesny i skalowalny system ERP, którego rozbudowa i aktualizacja są znacznie uproszczone. Oferuje dobrze znane z Dynamics NAV rozwiązania, a także bezpośrednią integrację z Microsoft 365, Power BI i innymi rozwiązaniami.

NAV24, jako jeden z nielicznych partnerów na rynku, ma doświadczenie w projektach aktualizacji do Business Central. Co najważniejsze, jesteśmy w stanie zmigrować dane historyczne, więc dla użytkowników przejście na nową wersje systemu będzie łatwym procesem. Migrację wykonujemy w budżecie, który zazwyczaj przewidziany jest na bilans otwarcia. To ogromna przewaga nad innymi firmami. Aktualizację wykonujemy już w nowej technologii, więc przejście do kolejnych wersji będzie wymagało nakładu tylko 30% – 40% budżetu przewidzianego na standardowy upgrade.

Jeśli chcesz wykonać upgrade do Dynamics 365 Business Central  lub chcesz skonsultować z nami ten temat – skontaktuj się z nami wypełniając formularz, mailowo: kontakt@nav24.pl lub telefonicznie po numerem +48 33 333 94 24.

Zaufali nam

Partnerzy technologiczni