Jak co roku, wraz z końcem stycznia Microsoft ogłosił listę zmian w rozwiązaniach Dynamics 365 oraz usługach wchodzących w skład Power Platform. Mowa tu oczywiście o pierwszej, dużej aktualizacji w tym roku, czyli Release Wave 1 2023. Zmiany nie ominęły systemu ERP dedykowanego dla sektora małych i średnich firm, a zatem – co nowego w Dynamics 365 Business Central?

Zgodnie z polityką cyklu życia Business Central, każdego roku mamy dwie „duże” aktualizacje – jedną na wiosnę (kwiecień), a drugą jesienią (październik). Wspomniane aktualizacje wprowadzają zarówno nowe funkcjonalności, jak i poprawki w zakresie bezpieczeństwa oraz wydajności rozwiązań.

Według samego Microsoft – pierwsza fala aktualizacji w 2023 roku poprawia m.in. sposób zarządzania wieloma firmami oraz skraca czas potrzebny na wdrożenie nowych użytkowników systemu. Gigant z Redmond wyróżnia kilka obszarów, w których zmiany zostaną wprowadzone, a są to:

  • łatwiejsze dostosowanie do Microsoft Power Platform;
  • aplikacja;
  • zmiany regionalne i dostępność w kolejnych krajach;
  • development;
  • zarządzanie i administracja;
  • ustawodawstwo;
  • onboarding;
  • produktywność z Microsoft 365;
  • UX (user experience).

Zakres wszystkich zmian i nowych funkcjonalności, które mają pojawić się w ramach Release Wave 1 2023 w Dynamics 365 Business Central, dostępny jest w dokumentacji producenta, a poniżej przedstawiamy kilka wybranych. W związku z tym, że rozwiązania coraz bardziej się przenikają, uwzględniliśmy też kilka zmian dotyczących Power Platform oraz Dynamics 365 Sales.

Wszystkie pola tabel źródłowych – odblokowane!

Długo wyczekiwana zmiana w końcu staje się faktem. Odblokowanie wszystkich pól tabel źródłowych w ramach personalizacji pozwoli użytkownikom na ich dodawanie do poszczególnych stron w systemie. Dzięki temu, nie będzie już koniecznym tworzenie rozszerzeń. Funkcjonalność umożliwia:

  • dodawanie pól do stron, list i większości innych typów stron w Dynamics 365 Business Central;
  • przeciąganie i upuszczanie („Drag and drop”) pól w pożądane, dostępne miejsca;
  • zastosowanie zmian w ramach personalizacji dla siebie lub dla kogokolwiek w określonej, innej roli.

Ulepszone okno przekazywania plików (Drag and drop)

Szukanie konkretnego pliku w strukturze katalogowej to już przeszłość. Mając pod ręką plik, który ma być powiązany z konkretnym rekordem w systemie, możesz go szybko dodać poprzez znaną metodę „przeciągnij i upuść”.

Ulepszone podpowiedzi

Podpowiedzi dotyczące konkretnych pól w systemie odgrywają ważną rolę w ich szybszym zrozumieniu i przeznaczeniu tych pól w kontekście procesów biznesowych. „Tooltipy” zostały wzbogacone o dodatkowe treści, a dotychczasowe zostały zaktualizowane, aby pomóc użytkownikom na samodzielne poznawanie i korzystanie z Business Central. Zmodernizowano również ich wygląd, aby były bardziej przejrzyste i jeszcze łatwiejsze w użyciu.

Obsługa systemu przy użyciu klawiatury

Organizacje coraz bardziej kierują swój wzrok w kierunku AI oraz porad zwiększających produktywność pracowników. W przypadku konieczności szybkiego wprowadzenia danych do systemów niejednokrotnie każde kliknięcie ma znaczenie. Wraz z kolejną falą aktualizacji, Business Central otrzymuje rozwiązanie znane z Microsoft 365, a konkretniej Microsoft Word czy Excel, mianowicie, tzw. access keys, które uaktywniają się po wciśnięciu klawisza Alt. Miejmy nadzieję, że wraz z następnymi update’ami funkcja będzie dostępna dla użytkowników korzystających z interfejsu Business Central w języku polskim (obecnie, funkcjonalność działa dla języka angielskiego).

Łatwiejsze korzystanie z workflowów Power Automate dedykowanych procesom w Business Central

Zaawansowane przepływy pracy związane z zatwierdzaniem nie muszą być skomplikowane. Twórcy tego typu workflowów mogą teraz wybierać spośród wielu szablonów Power Automate powiązanych z Dynamics 365 Business Central, a tym samym:

  • zdefiniować przepływy pracy dla konkretnego środowiska i firmy w Business Central;
  • określić wielu zatwierdzających oraz dodatkowe parametry „na wejściu”;
  • zatwierdzać dokumenty z poziomu urządzenia mobilnego;
  • zatwierdzać dokumenty z poziomu Microsoft Teams.

Natywna integracja Power Automate z Excel

Są ludzie, którzy nie wyobrażają sobie pracy bez Microsoft Excel. Nie ulega wątpliwości, że ucieszy ich wieść na temat dostępu do dobrodziejstw Power Automate bez konieczności opuszczania arkusza kalkulacyjnego. Z jego poziomu będą mogli m.in. tworzyć nowe automatyzacje oraz zarządzać nimi.

Możliwość księgowania należności i zobowiązań na innym koncie K/G

Wersja 22.0 Dynamics 365 Business Central daje możliwość księgowania zobowiązań i należności na innym koncie Księgi Głównej niż to, które jest zdefiniowane w grupie księgowej danego nabywcy czy też dostawcy. W tej fali aktualizacji, inżynierowie z Redmond umożliwią zdefiniowanie grup księgowych, które będą dozwolone jako substytuty, a tym samym – będą mogły być wybierane, podczas księgowania jako zastępcze dla domyślnie ustawionej grupy. Początkowo, funkcja będzie dostępna jedynie dla deweloperów, bez możliwości jej uruchomienia w ramach środowiska produkcyjnego – miejmy jednak nadzieję, że szybko się to zmieni.

Dodatkowe filtry na dokumentach magazynowych

Microsoft zapowiedział również nowości w zakresie dokumentów magazynowych (przyjęcia/wydania/przesunięcia), a konkretniej dodatkowe filtry. Oprócz typu i numeru dokumentu źródłowego, możesz filtrować według lokalizacji, zapasu, zadania zlecenia i linii zlecenia produkcyjnego. Ich zastosowanie zdecydowanie ułatwi codzienną pracę zespołu osób pracujących w magazynie.

Raporty Power BI dostępne podczas spotkań w Microsoft Teams

Microsoft zdecydowanie ulepszył współpracę Power BI z Teams. Użytkownicy mogą dodawać zawartość, taką jak raporty, do spotkań online poprzez kartę Power BI. Gdy użytkownicy dołączą do takiego spotkania, zdecydowanie łatwiej będzie im uzyskać szybki dostęp do danych raportów, a tym samym pozwoli to przedyskutować i podjąć decyzje odnośnie konkretnych obszarów prowadzonego biznesu.

SMS-y w Dynamics 365 Sales

Skuteczne zaangażowanie klientów jest ważnym sposobem budowania i utrzymywania relacji z nimi, co pozwala niejednokrotnie doprowadzić do realizacji konkretnej transakcji. Jednym z bardzo ciekawych i efektywnych kanałów komunikacji z nimi są wiadomości SMS. Funkcjonalność ich obsługi ma trafić do popularnego systemu CRM – Dynamics 365 Sales – w maju 2023. Miejmy nadzieję, że wszystko pójdzie zgodnie z planem, zaś możliwości tejże funkcji zakładają, że:

  • administratorzy będą mogli przypisać określone numery do dowolnego użytkownika/zespołu na potrzeby korzystania z SMS-ów;
  • handlowcy będą mogli wysłać i odbierać wiadomości oraz otrzymywać powiadomienia na ich temat w czasie rzeczywistym.

To tylko niektóre z nowości, które Microsoft zamierza wypuścić w ramach Release Wave 1 2023. Część z nich już w marcu będzie możliwa do przetestowania jako „preview”, niektóre już od 1 kwietnia będą ogólnodostępne (General Availability), a na pozostałe trzeba będzie poczekać zdecydowanie dłużej. Kolejne funkcje zostaną zaprezentowane po oficjalnym wejściu zapowiedzianej fali aktualizacji w życie.