Początek nowego roku to dobry czas na podsumowanie tego, co miało miejsce w ubiegłym. Jednak w naszej serii dotyczącej zmian i nowości w aplikacjach biznesowych Microsoft jak zwykle skupiamy się na okresie poprzedniego miesiąca. W grudniu prym wiodła sztuczna inteligencja, aczkolwiek nie obyło się bez zmian licencyjnych czy też odświeżenia niektórych rozwiązań. Nie przedłużając – zapraszamy do lektury na temat wybranych wskazówek i nowości, które pojawiły się w usługach chmurowych Microsoft w grudniu.
Nowa aplikacja OneDrive w Microsoft Teams
Jakiś czas temu Microsoft odświeżył interfejs aplikacji OneDrive for Business. Zmiana ta nie była jednak widoczna w Teams, gdzie wciąż na bocznym pasku nawigacyjnym mieliśmy przypiętą aplikację „Pliki” (Files). Niemniej, od grudnia 2023 – jeśli korzystamy oczywiście z najnowszej wersji aplikacji Microsoft Teams – chmurka z podpisem „OneDrive” zaczęła pojawiać się w kliencie Teams.
Dzięki temu mamy dostępny interfejs OneDrive’a bez konieczności opuszczania Teams. Korzyści jest zdecydowanie więcej:
- możliwość wyszukiwania plików po osobie – przydatne szczególnie, gdy nie pamiętamy nazwy danego dokumentu;
- dodawanie dokumentów do „Ulubionych”, dzięki czemu mamy do nich łatwiejszy i szybszy dostęp – czy to z aplikacji OneDrive for Business, czy z poziomu Microsoft Teams;
- dostęp do kosza, co umożliwia wgląd w usunięte pliki i ich przywrócenie bez konieczności wychodzenia z Teams;
- widok Spotkań, który można porównać do kontenera, w którym znajdują się przyszłe i odbyte spotkania wraz z nagraniami oraz plikami, które były w ich trakcie udostępniane.
Power BI – zmiany i nowości wprowadzone do narzędzia w grudniu 2023
Twórcy Power BI nie zwalniają tempa, bowiem już w połowie miesiąca opublikowali najnowszy – grudniowy – status prac związanych z nowymi funkcjami i zmianami we wspomnianym rozwiązaniu. Pełna lista wprowadzonych nowości i aktualizacji dostępna jest pod linkiem. Warto jednak zwrócić szczególną uwagę na kilka z nich. Pierwsza to kontynuacja działań w zakresie interakcji na obiektach (wciąż jeszcze w fazie preview). Tym razem developerzy narzędzia wracają do korzeni, a dokładniej mówiąc – do tego, jak początkowo, domyślnie, wyglądał interfejs Power BI. W związku z tym, przygotowali „defaultowy setup”, który można zastosować, gdy mamy włączony dostęp do funkcji w fazie preview. Wówczas to, przy uruchomieniu narzędzia otrzymamy poniższe powiadomienie.
Oprócz tego, pojawiło się sporo nowych opcji w zakresie formatowania kolumn i wykresów słupkowych. Abstrahując od kolorów wypełnienia, możliwe jest zarządzanie i dostosowanie „granic” w obrębie danej kolumny. Pojawiły się też nowe funkcje w sekcji „Layout”, w której możemy definiować odstępy między kategoriami, sortowanie wg wartości czy też zmieniać kolejność.
R.I.P. Power Virtual Agents
Można rzec, że przepowiednia się spełniła. W listopadzie wspominaliśmy o Microsoft Copilot Studio – narzędziu do tworzenia i zarządzania stworzonymi Copilotami, które zostało ogłoszone przez Microsoft. Wczytując się w jego definicję i opis można było doznać pewnego deja vu – toż to przecież, w zdecydowanej mierze, nic innego jak możliwość tworzenia wirtualnych asystentów, a konkretniej chatbotów, mających na celu usprawnienie codziennych działań. Owszem, Microsoft Copilot Studio jest bardziej platformą, która naszpikowana jest funkcjonalnościami AI, a utworzone za jej pośrednictwem Copiloty są z zasady lepsze niż chatboty Power Virtual Agents (zachęcamy do testów) niemniej, należy to traktować bardziej jako ewolucję niż rewolucję. Unifikacja nazewnictwa była wyłącznie kwestią czasu – w tym przypadku w zasadzie miesiąca. Sprawdzając dziennik zmian w najnowszej odsłonie przewodnika licencyjnego Power Platform można zauważyć, że Power Virtual Agents to już przeszłość – usługa o tej nazwie to obecnie Microsoft Copilot Studio.
Warto mieć tą informację „z tyłu głowy”, ponieważ jeszcze przez pewien czas, zarówno w dokumentacji i materiałach marketingowych, jak i podczas korzystania z różnych usług chmurowych Microsoft, będziemy trafiać na ślady Power Virtual Agents w postaci błędnego nazewnictwa. Należy brać na to poprawkę, dopóki Microsoft nie wprowadzi zmiany kompleksowo.
GPT prompts (zapytania) w AI Builder ogólnodostępne (GA)
Nagłówek może wydawać się skomplikowany, dlatego spieszymy z wyjaśnieniem. AI Builder to jedna z usług dostępnych w ramach Power Platform. Możemy jej użyć do skorzystania z gotowego modelu AI, np. umożliwiającego rozpoznawanie tekstu z dokumentów i obrazków lub stworzenia własnego modelu. Do tego zadania Microsoft przygotował funkcjonalność - interfejs Prompt Builder bazujący na modelu GPT-3.5 Turbo, który właśnie stał się ogólnodostępny.
Dzięki temu możliwe jest skonfigurowanie prostej integracji Power Automate z GPT gotowymi akcjami dostępnymi za pośrednictwem łącznika (connector) AI Builder.
Tworząc zapytanie będziemy mogli dodać do niego wartości dynamiczne:
A gdy nasz prompt jest gotowy, warto go przetestować – w tym przypadku zweryfikować, czy otrzymane wiadomości e-mail są właściwie klasyfikowane, a odpowiedzi generowane zgodnie z założeniami:
Szczegóły wraz z omówieniem dostępne są na blogu producenta.
Podsumowania, czyli pierwsze kroki z Copilotem w Dynamics 365
O ile w przypadku Microsoft 365 Copilot jest dostępny – póki co – dla firm z segmentu Enterprise, o tyle posiadając usługi Dynamics 365 w wersji Enterprise, np. Sales czy Customer Service, otrzymujemy go „w cenie”. W związku z tym, możemy z niego korzystać przy codziennych obowiązkach. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że każda zmiana jest trudna, a pracownicy mogą podchodzić do niej niechętnie. Niemniej, warto spróbować zaprzyjaźnić się z Copilotem metodą małych kroków, a więc rozpocząć od jednej z jego fundamentalnych funkcji, czyli podsumowań czy też streszczeń. Świetnie może się to sprawdzić w przypadku firm świadczących usługi wsparcia i serwisowe, które korzystają z Dynamics 365 Customer Service. Często bywa tak, że zgłoszenie klienta jest obszerne, ciężko wyłapać jego kontekst, a więc agent traci sporo czasu na jego interpretację. I tutaj napędzana sztuczną inteligencją funkcja podsumowań jest w stanie streścić treść zgłoszenia, wylistować najistotniejsze jego aspekty, aby agent mógł je zrozumieć i szybciej rozwiązać problem klienta. Co warte odnotowania – konfiguracja tej opcji ogranicza się do zaznaczenia przez administratora jednego checkboxa - Make case summaries available to agents. Bardzo dobrze opisuje to wpis zamieszczony na blogu Dynamics 365.
Przekonaj się, jak zmiany i nowości, które Microsoft wprowadza w swoich usługach chmurowych, mogą wpłynąć na funkcjonowanie Twojej firmy oraz poprawić wygodę pracy użytkowników – wypełnij formularz u dołu strony i umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!