Firma ELEKTROMETAL istnieje od 1984 roku. Początkowo zakres działalności firmy ograniczał się do produkowania elementów metalowych, przeznaczonych na rynek części zamiennych oraz elementów dodatkowego wyposażenia samochodów. W późniejszych latach działalność firmy została poszerzona o produkcję części i podzespołów dostarczanych bezpośrednio do producentów samochodów. W międzyczasie firma uzyskała Certyfikat Jakości Dostaw AQP, który potwierdził wysoką jakość dostarczanych elementów, upoważniając do dostarczania elementów bezpośrednio do produkcji bez dodatkowych, systematycznych kontroli. Obecnie ELEKTROMETAL dostarcza swoje produkty do producentów samochodów zlokalizowanych w Polsce, Europie i świecie, zatrudniając już ponad 250 pracowników.
Stale rosnące wymagania klientów, jak również konieczność zapewnienia jakości zgodnie z obowiązującymi normami dla branży motoryzacyjnej, szczególnie IATF 16949:2016, skłoniły Zarząd ELEKTORMETAL do decyzji o wdrożeniu nowoczesnego i elastycznego systemu ERP, który pozwoliłby na monitorowanie pełnego łańcucha dostaw z uwzględnieniem procesów produkcyjnych i logistycznych. Podjęto zatem decyzję o nawiązaniu współpracy z firmą Nav24 i wdrożeniu rozwiązania Microsoft Dynamics NAV (poprzednik systemu Business Central).
Wyzwania
Dynamiczny rozwój branży motoryzacyjnej, konieczność zapewnienia odpowiedniej dostępności produktów do często zmieniających się potrzeb klientów, a jednocześnie utrzymanie odpowiedniej jakości produkowanych wyrobów, wymagały inwestycji w rozwiązanie informatyczne wspomagające obsługę i monitorowanie krytycznych procesów biznesowych przedsiębiorstwa.
Jednym z kluczowych wymagań stawianym nowemu systemowi ERP była możliwość zapewnienia identyfikacji wg numeru partii oraz identyfikowalności materiałów wyrobów gotowych na każdym etapie łańcucha dostaw, uwzględniając również proces produkcyjny. Nowe rozwiązanie informatyczne powinno również umożliwić ewidencję ilościowo-wartością zapasów i obsługę dokumentów magazynowych, uwzględniając odpowiednie strefy magazynowe, pobieranie towarów wg metody FIFO (First-In-First-Out) oraz nadzorowanie jakości surowców i produktów z dokładnością do numeru partii.
Korzyści
Wdrożenie Microsoft Dynamics NAV pozwoliło na odzwierciedlenie najistotniejszych procesów biznesowych w jednym zintegrowanym rozwiązaniu informatycznym. Kadra Zarządzająca ma teraz łatwy dostęp do danych dotyczących procesów produkcyjnych i danych finansowych. Poniżej prezentujemy jak wdrożenie poszczególnych rozwiązań przełożyło się na realne korzyści biznesowe:
- Arkusz planowania – dzięki użyciu arkusza planowania surowce do produkcji kupowane są tylko wtedy, gdy jest na nie zapotrzebowanie. Dzięki temu firma ogranicza niepotrzebne zamrożenie kapitału oraz zmniejsza koszty związane z magazynowaniem. Zastosowanie arkusza planowania wpłynęło również na terminowość dostaw – dzięki dokładnemu planowaniu wyroby gotowe są produkowane zgodnie z harmonogramem i dostarczane na czas.
- Panel produkcyjny – wdrożenie panelu produkcyjnego według konkretnych wymagań ELEKTROMETAL zapewniło łatwy dostęp do danych dotyczących procesów produkcyjnych kadrze zarządzającej. Co więcej, funkcjonalność pozwala na dokładne określenie kosztów produkcji, a co za tym idzie – umożliwia uzyskanie optymalnej rentowności.
- Moduł kontroli jakości – dzięki zastosowaniu szczegółowych szablonów kontroli udało się zmniejszyć ilość reklamacji klientów oraz usprawniono cały proces kontroli jakości.
- Funkcjonalność śledzenia partii w magazynie wg FIFO i produkcji – śledzenie partii zapewniło pełną identyfikowalność wyrobu na każdym etapie produkcji, co jest bardzo istotne ze względu na normę IATF 16949:2016, szczególnie cenioną w branży automotive. Wpłynęło to bardzo pozytywnie na wizerunek firmy oraz pozyskanie nowych klientów ze wspomnianej branży.
- Etykietowanie – wykorzystanie etykiet zapewniło fizyczną identyfikowalność zapasów na magazynie, co przyczyniło się do zniwelowania pomyłek przy transakcjach magazynowych praktycznie do zera. Etykietowanie wpłynęło również na zmniejszenie ilości reklamacji i kosztów wynikających z błędów pracowników.
- Moduł finansowy – poprzez zastosowanie wspomnianego modułu, uprawnieni użytkownicy systemu mają dostęp do należności i zobowiązań wynikających z ich terminów płatności. Pozwala to na pełną kontrolę operacji finansowych i uniknięcie kosztów związanych z terminowością płatności. Dzięki temu, możliwa jest reakcja z wyprzedzeniem na zbliżające się przekroczenia terminów, a tym samym uniknięcie braku płynności finansowej.