Wraz z wydaniem Dynamics 365 Business Central, Microsoft oferuje obecnie dwa rozwiązania klasy ERP: Dynamics 365 Business Central i Dynamics 365 for Finance and Operations (dawniej AX). Jakie są różnice między nimi?
Dynamics 365 Business Central jest następcą znanego systemu, jakim niewątpliwie był Microsoft Dynamics NAV. Business Central jest kompleksowym rozwiązaniem wspierającym zarządzanie przedsiębiorstwem, które w pełni pokrywa funkcjonalność Dynamics NAV. Microsoft „kieruje” NAV do firmy należących do sektora MŚP. Natomiast, Dynamics 365 for Finance and Operations zastępuje system Dynamics AX. Jest on skierowany do dużych przedsiębiorstw.
Jak możemy zauważyć, wspomniane systemy przeszły rebranding oraz zostały wcielone w rodzinę produktową „Dynamics 365”. Microsoft opisuje Dynamics 365 jako rozwiązanie modułowe, pozwalające na wybór konkretnych modułów, które są potrzebne danej organizacji. Z drugiej strony, Dynamics 365 Business Central jest systemem oferującym integrację z innymi rozwiązaniami, jednak został zaprojektowany jako samodzielny system. Jedno nie ulega wątpliwości – jego ewolucja będzie niezwykle interesująca.
Różnice między Dynamics 365 Business Central a Dynamics 365 for Finance and Operations
Business Central i Dynamics 365 for Finance and Operations różnią się w wielu aspektach. Skupimy się na czterech, którymi są: Ilość użytkowników, Integracja, Różnice podatkowe wynikające z lokalizacji oraz Ilość transakcji.
1. Ilość użytkowników
Liczba użytkowników wymagających dostępu do systemu w organizacji ma wpływ nie tylko na prawa dostępu, ale również na skalę systemu. Dynamics 365 for Finance and Operations wymaga minimum 20 pełnych licencji. W przypadku Business Central nie ma minimalnej ilości, więc możliwy jest zakup tylko jednej licencji. Niemniej jednak, zdaniem Microsoftu, Business Central najlepiej sprawdzi się w organizacjach, gdzie średnia liczba użytkowników systemu to 10-15, a największa implementacja to około 60 pełnych użytkowników. Nie oznacza to jednak, że z Business Central nie może skorzystać duża organizacja mająca np. 150 użytkowników. I na odwrót – nie oznacza to, że z Dynamics 365 for Finance and Operations nie może skorzystać nieduża firma, mająca przykładowo 20 użytkowników.
2. Integracje
W obecnych czasach, możliwość integracji wielu rozwiązań jest niejednokrotnie czynnikiem decydującym o wyborze danego systemu. Business Central został zaprojektowany jako kompleksowe (all-in-one) rozwiązanie biznesowe. Stąd też, jest bardzo dobrze zintegrowany z wieloma aplikacjami. Są to m.in. Office 365 (Outlook, Excel, Word), Power Platform (PowerBI, PowerApps, Flow) czy Dynamics 365 for Sales. Przy czym integracja z Dynamics 365 for Sales jest ograniczona do 20 encji i nie jest możliwe dostosowywanie. Microsoft oświadczył, że ilość konektorów pozwalających na integrację Business Central z innymi rozwiązaniami, będzie sukcesywnie zwiększana.
Dynamics 365 for Finance and Operations został stworzony z myślą o modułowym podejściu. Tym samym – system łatwo integruje się chociażby z Dynamics 365 for Talent czy Retail. Ponadto, korzystanie z Common Data Model pozwala na szybką i prostą integrację z pozostałymi usługami Dynamics 365.
3. Różnice podatkowe wynikające z lokalizacji
W przypadku firm o charakterze globalnym, kwestie podatkowe mogą stanowić spore wyzwanie. Na szczęście, oba opisywane systemy Microsoft posiadają funkcjonalności, które pomagają w rozwiązaniu tego problemu. Są to chociażby wielowalutowość czy wielojęzyczność. Niemniej jednak, im więcej regionów podatkowych „obsługuje” Twoja organizacja, tym bardziej prawdopodobne jest, że będzie ona potrzebować bardziej zaawansowanych funkcji, które oferuje Dynamics 365 for Finance and Operations. Jest to jednak kwestia do rozpatrzenia na podstawie chociażby analizy przedwdrożeniowej.
4. Ilość transakcji
Liczba transakcji, która jest przeprowadzana przez system, to kolejna ważna kwestia do rozważenia. Jeśli przetwarzamy tysiące, dziesiątki tysięcy, a nawet ok. setki tysięcy transakcji to Dynamics 365 Business Central jest dobrym wyborem. Ponadto, zapewnia on dokładność potrzebną do zarządzania i raportowania takich ilości transakcji. Dynamics 365 for Finance and Operations sprawdzi się świetnie w przypadku, gdy regularnie osiągamy ponad x-setek tysięcy transakcji. Dodatkowo, system ten pozwala na łatwe poprawianie dokładności raportowania, w tym zwiększenie liczby miejsc dziesiętnych.
Podsumowanie
Dynamics 365 Business Central jest silnie „pozycjonowany” przez Microsoft jako rozwiązanie dla firm z sektora MŚP. W zależności od wybranej licencji (przeczytaj nasz artykuł „Licencjonowanie użytkowników Dynamics 365 Business Central”), system oferuje szeroki zakres możliwości (sprzedaż, zakupy, finanse, księgowość, zarządzanie projektami, CRM, serwis, produkcja) po atrakcyjnej cenie. Dodatkowo, integracja z Office 365 pozwala użytkownikom na pracę chociażby z poziomu Outlook`a, bez konieczności uruchamiania systemu Business Central. Powyżej pewnej skali i złożoności procesów prawdopodobne jest, że Dynamics 365 for Finance and Operations może być odpowiedniejszy dla naszej organizacji.