Wrzesień 2025 przyniósł kolejną falę innowacji od Microsoft potwierdzającą, że sztuczna inteligencja staje się nieodłącznym elementem codziennej pracy w chmurze. Gigant z Redmond konsekwentnie wprowadza rozwiązania AI do swoich aplikacji biznesowych, oferując użytkownikom narzędzia, które nie tylko automatyzują rutynowe zadania, ale także wspierają podejmowanie decyzji i współpracę zespołową.

Jedną z takich opcji jest wprowadzenie agentów AI w kanałach Microsoft Teams. Równie istotnym krokiem jest wprowadzenie Copilot Chat, czyli wersji Copilota dostępnej za darmo dla subskrybentów usługi Microsoft 365, bezpośrednio do aplikacji takich jak Word, Excel, PowerPoint, Outlook oraz OneNote. Microsoft nie zapomniał także o podstawowych aspektach codziennej pracy użytkowników i zdecydował się na ulepszenie w dziedzinie wyszukiwania raportów. Te są teraz dostępne z poziomu okna wyszukiwania strony głównej Microsoft 365. Oczywiście, to tylko przykłady mające stanowić wprowadzenie do comiesięcznego podsumowania zmian i nowości w aplikacjach biznesowych Microsoft.

Co nowego w Teamsach?

Zmiany i nowości w zakresie Microsoft Teams, które pojawiły się w ramach wrześniowego podsumowania na oficjalnym blogu firmy, w zdecydowanej większości są skorelowane ze sztuczną inteligencją. Pierwszą, która na razie dostępna jest w ramach tzw. Public Preview, są Agenci AI w kanałach Teams. Kanał to przestrzeń, która może służyć do prowadzenia rozmów i wymiany informacji na konkretny temat. Dedykowany Agent w takim kanale będzie zatem czerpał wiedzę z rozmów i spotkań i pełnił rolę eksperta dla zespołu w konkretnym temacie. W związku z tym, będzie w stanie odpowiadać na pytania dotyczące tego konkretnego tematu, ale również przypisywać zadania czy terminy ich realizacji. Zapowiada się ciekawie, natomiast warto podkreślić, że Agenci AI w kanałach Teams to funkcja zarezerwowana wyłącznie dla subskrybentów płatnej licencji Microsoft 365 Copilot.

agenci w teams 2025
Źródło: What’s New in Microsoft Teams | September 2025 | Microsoft Community Hub

Następna nowość dotyczy wątków. Funkcja ta sprawia, że rozmowy w ramach kanału są grupowane i zachowany zostaje kontekst, co też sprawia, że główny temat rozmowy nie jest zaburzany. Dodatkowo, wątki można „obserwować”, a to z kolei powoduje, że w oknie nawigacyjnym jest dostępny widok wszystkich zapisanych wątków. Dzięki temu, użytkownik jest w stanie bardzo szybko zlokalizować pożądany. Gdyby tego było mało – posiadacze licencji Microsoft 365 Copilot mają możliwość skorzystania z opcji podsumowania wątku, która powoduje, że Copilot „przejrzy” zawartość wątku i streści go w formie listy wypunktowanej.

Źródło: What’s New in Microsoft Teams | September 2025 | Microsoft Community Hub

Kolejnym wprowadzonym usprawnieniem jest łatwość udostępniania agentów w Microsoft Teams. W przypadku firmy, która stworzyła własnych agentów AI, np. agentów SharePoint i chciałaby z nich korzystać w ramach Teams wystarczy ich udostępnić w ramach konkretnego kanału. Żeby było jednak łatwiej, Microsoft zdecydował się na dodanie przy takim agencie przycisków kontekstowych, mających wskazać kolejne kroki po udostępnieniu agenta. Odnosząc to do przytoczonego przykładu – po udostępnieniu SharePoint Agenta w kanale Teams wyświetlą się przy nim przyciski „Dodaj do kanału” oraz „Szczegóły”.

Źródło: What’s New in Microsoft Teams | September 2025 | Microsoft Community Hub

W kontekście spotkań Teams warto podkreślić, że Agent Facilitator jest ogólnodostępny dla posiadaczy płatnej licencji Microsoft 365 Copilot. Chcąc być precyzyjnym w zakresie licencjonowania – aby wspomniany agent pojawił się na spotkaniu, spotkanie to musi zostać założone przez użytkownika z licencją Microsoft 365 Copilot. W trakcie spotkania wszyscy będą widzieć notatki przez niego tworzone i odpowiedzi na prompty. Te zaś mogą być jednak zadawane przez użytkowników z licencją płatną. Pozostawiając aspekt licencyjny warto wspomnieć o tym, co potrafi ten agent. A potrafi całkiem sporo, bo:

  • zarządza całym przebiegiem spotkania,
  • przypomina o czasie,
  • sporządza notatki w czasie rzeczywistym,
  • odpowiada na pytania,
  • rejestruje zadania i może je synchronizować z Plannerem.
Źródło: What’s New in Microsoft Teams | September 2025 | Microsoft Community Hub

Spotkania lubią się przeciągać. W związku z tym, już wkrótce, podczas spotkań Teams dostępny ma być timer pozwalający na lepsze zarządzanie czasem. Wraz ze zbliżającym się końcem, pasek timera zmienia kolor, aby pomóc prelegentowi trzymać się planu.

Źródło: What’s New in Microsoft Teams | September 2025 | Microsoft Community Hub

Nowości w Microsoft 365 Copilot

Asystent AI od Microsoftu jest praktycznie wszędzie, co skutkuje sporym zamieszaniem  wokół jego nazewnictwa. Chcąc nieco ułatwić – w przypadku firm:

  • użytkownik, który posiada subskrypcję Microsoft 365 (np. Microsoft 365 Business Basic) ma dostęp do Copilot Chat – darmowej wersji, która jest w stanie pomóc w wielu scenariuszach, ale – co do zasady – nie wnosi dodatkowych funkcji AI do aplikacji pakietu Office (np. podsumowania, pisanie maili);
  • użytkownik ze wspomnianym Microsoft 365 Business Basic może mieć dodatkowo płatną licencję Microsoft 365 Copilot, która pokrywa funkcjonalnie Copilot Chat, a dzięki natywnej integracji z pozostałymi usługami w chmurze wprowadza do nich konkretne funkcje AI. Jest też w stanie odpowiadać na polecenia użytkowników bazując na informacjach firmy zlokalizowanych w Microsoft 365, np. plikach SharePoint i OneDrive, załącznikach mailowych, czatach Teams.

Naprawdę, tyle wystarczy. Wchodzenie w szczegóły to materiał na osoby artykuł. Znając już te różnice przejdźmy do zapowiedzianych przez Microsoft nowości w Microsoft 365 Copilot. Jedną z nich, która jest dostępna w ramach Copilot Chat, ale zarezerwowana dla użytkowników z płatną licencją, jest możliwość odwołania się w poleceniu do konkretnego czatu lub kanału Teams. Do tej pory, pisząc prompta, mogliśmy poprosić Copilota, aby bazował na informacjach z danego maila, pliku czy spotkania. Teraz dochodzą do tego czaty oraz zawartość kanałów Microsoft Teams.

Źródło: What’s new in Microsoft 365 Copilot | September 2025 | Microsoft Community Hub

W kontekście Copilota w Excelu, a konkretniej w jego przeglądarkowej wersji – na podstawie danych w tabeli w arkuszu i ich kontekstu Copilot ma zasugerować formułę, którą użytkownik chce wstawić do konkretnej komórki. Sugerowane formuły mają wyświetlać się nie tyle w oknie czatu z Copilotem, co w menu kontekstowym.

Źródło: What’s new in Microsoft 365 Copilot | September 2025 | Microsoft Community Hub

Kilka nowości pojawiło się w ramach Copilota w nowej wersji klienta poczty Outlook. Pierwsza z nich dotyczy podsumowań dostępnych z poziomu okna czatu z Copilotem. Po kliknięciu w opcję „Podsumuj” Copilot przygotuje podsumowanie zaznaczonej wiadomości mailowej. Dodatkowo, Copilot ma wspierać wyszukiwanie zawartości poczty poprzez generowanie swoich wyników na podstawie wiadomości e-mail, dokumentów czy spotkań Teams. Microsoft chwali się również tym, że Copilot potrafi za nas dobrać odpowiedni termin spotkania. Ta funkcja jest już dostępna, niemniej nasze pierwsze testy pokazały, że jeszcze cierpi ona na tzw. „choroby wieku dziecięcego”, gdyż podawała błędne wyniki dla zapytania o propozycję trzech najszybszych dostępnych terminów dla 3-osobowego spotkania – przeważnie 1 z 3 terminów był poprawny. Nie zmienia to jednak faktu, że kierunek rozwoju Copilota w kontekście kalendarza Outlook jest jak najbardziej właściwy.  

Źródło: What’s new in Microsoft 365 Copilot | September 2025 | Microsoft Community Hub

Bardzo przydatną funkcją okazuje się opcja Fix All dostępna w ramach Copilota w Word Online. Gdy popełnimy błąd we wspomnianym edytorze tekstu to możemy go poprawić, ale jeśli jest ich więcej to musimy się przeklikać przez każdy osobno. Jak sama nazwa wskazuje – funkcja Fix All, a konkretniej „Popraw pisownię i gramatykę” ma na celu poprawienie wszystkich błędów w zaznaczonym fragmencie tekstu. I Copilot daje sobie z tym radę.

Źródło: What’s new in Microsoft 365 Copilot | September 2025 | Microsoft Community Hub

Power BI – wrześniowe usprawnienia

Do Power BI, czyli narzędzia klasy Business Intelligence, również trafiło kilka ciekawych funkcji. Niemniej – zdecydowana większość dotyczy twórców raportów aniżeli ich odbiorców. Skupiając się na perspektywie użytkownika – czytelnika raportu – warto zwrócić szczególną uwagę na łatwiejsze wyszukiwanie raportów Power BI z poziomu strony głównej Microsoft 365 Copilot. Co ciekawe, wyszukiwanie ma być dostępne nie tylko z poziomu standardowego pola wyszukiwania, ale również w ramach prowadzonego czatu z Copilotem – możemy zatem użyć polecenia „znajdź raport X” i Copilot powinien być w stanie go dla nas wyszukać, o ile raport został nam kiedyś udostępniony.

Źródło: Power BI September 2025 Feature Summary | Microsoft Power BI Blog | Microsoft Power BI

Druga nowość dotyczy udostępnionych raportów w ramach Microsoft Teams, np. czatu. Do tej pory wyglądało to tak, że gdy otwieraliśmy raport to zastępował on nam okno prowadzonego czatu, co utrudniało pracę. Od teraz ulega to jednak zmianie – po kliknięciu w przycisk „Otwórz” znajdujący się w udostępnionej karcie elementu Power BI, otwiera się on w osobnym oknie Teams umożliwiając jednoczesną pracę z raportem i konwersacje na jego temat w prowadzonym czacie.

Źródło: Power BI September 2025 Feature Summary | Microsoft Power BI Blog | Microsoft Power BI

Przekonaj się, jak zmiany i nowości, które Microsoft wprowadza w swoich usługach chmurowych, mogą wpłynąć na funkcjonowanie Twojej firmy oraz poprawić wygodę pracy użytkowników – wypełnij formularz u dołu strony i umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!