W ostatnim czasie temat sztucznej inteligencji (AI) nie schodzi z nagłówków serwisów internetowych. ChatGPT jest brany pod lupę w każdym możliwym aspekcie, zyskując coraz większe grono fanów. Z drugiej strony, pojawiają się opinie dotyczące masowych zwolnień, rozważań, kogo rozwiązanie od OpenAI zastąpi i jakie zawody znikną z rynku. Obawy wydają się na wyrost – narzędzie jest bardzo dobre, ale nie doskonałe, wymaga dopracowania. Niemniej, szansę wyczuł Microsoft, który za kwotę – bagatela – 10 miliardów dolarów kupił akcje twórców ChatGPT i z jeszcze większym zaangażowaniem zaczął wdrażać AI do swoich narzędzi. Efekty już są widoczne, a jednym z nich jest rodzina rozwiązań Microsoft Viva, w której na szczególną uwagę zasługuje Viva Sales.
Z artykułu dowiesz się:
- czym jest Microsoft Viva oraz co wchodzi w jej skład;
- czym jest Viva Sales oraz jak może Ci pomóc w codziennej pracy.
Czym jest Microsoft Viva?
Podanie konkretnej definicji Microsoft Viva nie jest prostym zadaniem. Jak bowiem określić zapowiadany przez Giganta z Redmond „nowy rodzaj doświadczeń pracowników”? Można interpretować Microsoft Viva jako zestaw narzędzi, których celem jest poprawa komfortu pracy w rozproszonych zespołach. Najlepiej poznać każdą usługę, która wchodzi w jej skład.
Viva Connections to aplikacja dostępna z poziomu Microsoft Teams, która łączy w sobie zawartość pozostałych usług dostępnych w ramach Microsoft 365, takich jak SharePoint, Yammer czy Microsoft Stream, w jedną spójną platformę dostępną dla wszystkich pracowników.
Viva Engage to, w pewnym sensie, następca usługi Yammer. Viva Engage pozwala pracownikom na budowanie pozytywnych relacji między sobą, dzielenie się wiedzą, tworzenie ankiet. Interfejs przypomina nieco mieszankę portalu Linkedin – swoją drogą również należącego do Microsoft – z możliwością dodawania „rolek” czy też „stories”.
Viva Insights można określić mianem osobistego asystenta, który analizuje sposób pracy użytkownika i na jego podstawie udostępnia spersonalizowane rekomendacje. Informuje o nadchodzących spotkaniach, sugeruje przerwy, podpowiada, jak wyrabiać właściwe nawyki, aby praca była efektywniejsza. Dba przy tym o zachowanie "wellbeing" – balansu, dobrego samopoczucia.
Viva Goals to z kolei narzędzie pozwalające na definiowanie i zarządzanie celami, które pozwala na dostosowanie działań zespołów do strategicznych priorytetów organizacji, co przekłada się na lepsze wyniki i dynamiczny rozwój biznesu. Viva Goals wspiera framework OKR (Objectives and Key Results), który jest popularny i wykorzystywany wśród organizacji należących do Fortune 500 (m.in. Intel, Google).
Viva Learning to wewnętrzny portal e-learningowy dostępny z poziomu Microsoft Teams. Bardzo dobra propozycja w kontekście onboardingu nowych pracowników, którym można przekazać materiały szkoleniowo-wdrożeniowe w formie wideo. Zawartość materiałów edukacyjnych zależy od tego, co do Viva Learning dodamy, aczkolwiek dostępne są tam również treści z takich usług jak Linkedin Learning, Microsoft Learn, Microsoft 365 Training oraz od zewnętrznych dostawców.
Viva Topics to rozwiązanie, które na podstawie sztucznej inteligencji automatycznie zbiera i organizuje treści znajdujące się w usługach chmurowych wykorzystywanych przez firmę. Dzięki temu użytkownicy nie potrzebują osobnej aplikacji do wyszukiwania, ponieważ Viva Topics wyświetli im odpowiednią zawartość w kontekście danego projektu, produktu, klienta czy innego tematu.
Warto wspomnieć, że chcąc korzystać z powyższych rozwiązań należy być użytkownikiem Microsoft 365, minimum w wersji Basic. W jego ramach uzyskujemy podstawową funkcjonalność wyżej wymienionych usług Viva. Chcąc z nich korzystać w pełni, należy je nabyć w ramach pakietu Microsoft Viva Suite, którego koszt to 9 dolarów za użytkownika miesięcznie. Istnieje również możliwość zakupu pojedynczej aplikacji – ich ceny oraz porównanie funkcjonalne jest dostępne na stronie producenta. Ostatnią usługą, wchodzącą w skład Microsoft Viva jest komponent Viva Sales, któremu warto poświęcić nieco więcej uwagi.
Viva Sales – jak może Ci pomóc w codziennej pracy?
Viva Sales to „rodzynek” w portfolio Microsoft Viva. Z jednej strony należy do wspomnianej rodziny produktowej, z drugiej – trzeba za niego zapłacić dodatkowo. I to niemało, bo aż 40 dolarów za użytkownika miesięcznie. Jeśli jednak posiadasz CRM Dynamics 365 Sales w wersji minimum Enterprise, Viva Sales jest dostępna w cenie. W takim scenariuszu wręcz grzechem byłoby jej nie wypróbować. A jeśli wspomnianego CRM-a nie masz? Zostawiamy to do indywidualnej oceny i decyzji. Aby nieco ją ułatwić przedstawiamy, co Viva Sales potrafi i jak może pomóc w codziennych obowiązkach.
Jednym z głównych zadań Viva Sales jest automatyczne wprowadzanie danych do systemu CRM, z którym jest zintegrowana. Analizuje i pobiera informacje z pozostałych usług Microsoft, jak Outlook czy Teams oraz „wyręcza” handlowców w ich żmudnym wpisywaniu do CRM. W dużym skrócie – rola handlowców jest sprowadzana głównie do sklasyfikowania danego kontaktu jako „klient”. Wszystko to można wykonać z poziomu aplikacji Outlook.
Tutaj na scenę wkracza szybkie tworzenie wiadomości – a w zasadzie proponowanie gotowych treści. Korzystając z technologii uczenia maszynowego, konkretnie Azure OpenAI Service oraz GPT, Viva Sales analizuje interakcje z klientem i na ich podstawie sama tworzy treść. Wystarczy, że użyjemy słów kluczowych lub sformułowań, które chcemy, aby padły w naszej wiadomości. Możemy też wybrać charakter naszej wiadomości: czy ma to być np. standardowa odpowiedź, propozycja rabatu, oferta. Po otrzymaniu propozycji treści możemy ją jeszcze edytować, aby bardziej odpowiadała naszym preferencjom, które zostaną uwzględnione przy kolejnych mailach. W zasadzie trzy kliknięcia dzielą nas od wygenerowania maila. Najlepszym dowodem na to jest poniższa prezentacja video:
Dodatkowo, Viva Sales jest pomocna podczas spotkań w Teams: wyświetla informacje na temat kontaktu, z którym prowadzimy konwersację. Oparta na AI funkcja Conversation Intelligence analizuje rozmowę i w jej trakcie tworzy sugestie notatek, np. wychwytuje i odnotowuje, gdy poruszono temat rabatu do oferty. Co więcej, po spotkaniu otrzymujemy jego pełną analizę, zawierającą informacje na temat sentymentu, czasu trwania, szybkości mówienia czy sugerowanych dalszych działań.
Bywa też i tak, że handlowcy traktują CRM jako „zło konieczne”, uzupełniając w nim informacje zdawkowo. Tym samym, część z danych jest w systemie, a część w innych plikach, które współdzielimy z pozostałymi użytkownikami. Viva Sales jest w stanie zebrać wszystkie te informacje i otworzyć w wygodnym widoku arkusza kalkulacyjnego Excel – nie tworzy zatem kolejnego „silosu” z danymi, lecz gromadzi je w jednym miejscu.
Viva Sales – warto spróbować
Jak każde rozwiązanie chmurowe Microsoft, tak i Viva Sales jest na bieżąco aktualizowana, a jej funkcje są ulepszane. Dodawane są kolejne języki, które usługa obsługuje (chociażby pod kątem podsumowań spotkań i analizy rozmów w Teams). Warto mieć to na uwadze, jeśli na etapie testów nie będziemy do końca zadowoleni z efektów. Do rozwiązania należy jednak podejść zdroworozsądkowo i brać poprawkę na to, że np. sugestie treści są wygenerowane przez sztuczną inteligencję, a więc mogą zawierać błędy. Zresztą, Microsoft tego nie ukrywa – Viva Sales wyświetla stosowne komunikaty o tym fakcie. Niemniej, rozwiązanie na bieżąco się uczy, więc praca z nim z dnia na dzień będzie tylko lepsza.
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie czy warto inwestować w Viva Sales. Jeśli używasz w firmie Dynamics 365 Sales Enterprise, można się pokusić o stwierdzenie, że jest to pytanie retoryczne – Viva Sales jest w cenie, także warto z niej skorzystać już dziś. Natomiast, jeśli CRM-a nie masz, to warto zadać sobie pytanie, czy wygenerowane w ten sposób oszczędności w czasie są na tyle duże, że handlowiec będzie w stanie przeprowadzić więcej spotkań, przygotować więcej ofert, a więc zrealizować więcej tematów sprzedażowych (mówiąc wprost: sprzedać więcej).
Przekonaj się, jak kompleksowo wdrożone i zintegrowane z systemem CRM Dynamics 365 Sales rozwiązanie Viva Sales może usprawnić procesy biznesowe w Twojej firmie – wystarczy, że wypełnisz formularz poniżej i umówisz się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!