Obecnie wiele firm jest w fazie przygotowań do migracji swojego oprogramowania ERP do chmury. Organizacje nastawione na innowacje robią to ze względu na wiele zalet, jakie dostrzegają w takich dziedzinach, jak funkcjonalność, dostępność, elastyczność i innowacyjność. Z kolei nieco bardziej ostrożne firmy czują konieczność działania już teraz, gdyż coraz więcej dostawców ogłasza ograniczenia w dostępności, wsparciu i przyszłym rozwoju tradycyjnych systemów.
Ogólnym wyzwaniem dla prawie wszystkich organizacji, które nadal korzystają z oprogramowania on-premise, jest przeniesienie lub usunięcie posiadanych modyfikacji. Oto kilka porad, jak najlepiej zweryfikować, czy rzeczywiście są one potrzebne.
Problematyczne modyfikacje sprzed lat
W tradycyjnych wdrożeniach systemów ERP, tworzenie niestandardowych, specyficznych dla jednej organizacji funkcjonalności było całkiem normalne. Duńskie oprogramowanie Navision – poprzednik Dynamics 365 Business Central – reklamowało się nawet w tamtych czasach hasłem „Navision działa dokładnie tak, jak Ty pracujesz”. Nic więc dziwnego, że klienci inwestowali w modyfikacje. Czasem w celu zabezpieczenia i wzmocnienia swoich przewag konkurencyjnych, ale często także po to, by uniknąć koniecznych zmian organizacyjnych. W rezultacie wiele organizacji straciło elastyczność, miało problemy z aktualizacjami i ostatecznie zostało pozostawionych z przestarzałymi rozwiązaniami.
Przejdźmy do roku 2023. Internet uczynił świat niezwykle przejrzystym. Twoi obecni i przyszli klienci oczekują maksymalnej szybkości, zdolności adaptacyjnych i ciągłych innowacji. Z tego powodu wiele organizacji czuje się zmuszonych do utrzymania jak najbliżej standardu. Również dlatego, że koncepcja chmury w istocie opiera się na współdzieleniu zasobów IT z innymi organizacjami.
Czy naprawdę potrzebujesz modyfikacji?
Oto kilka kwestii, które warto rozważyć, by ocenić przydatność posiadanych modyfikacji:
Poszukaj rozwiązań, którymi można je zastąpić. Na przestrzeni lat standardowe funkcjonalności systemów ERP znacznie się rozrosły. Wiele funkcji, których dawniej brakowało, dzisiaj jest częścią standardowego rozwiązania.
Zweryfikuj potrzebę biznesową. Część Twoich obecnych dostosowań wdrożono z powodu obowiązujących wówczas najlepszych praktyk, zasad i prawodawstwa. Ale czy są one nadal aktualne?
Stare zwyczaje. Nierzadko pracownicy prosili o modyfikacje tylko dlatego, że mieli taką możliwość. Lub po prostu byli przyzwyczajeni do pracy w określony sposób i nie byli zmotywowani do zmiany. Czy ci ludzie nadal pracują w Twojej organizacji?
Wymagania branżowe. Wielu partnerów wdrożeniowych opracowało dodatkowe rozszerzenia, które koncentrują się na rozwiązywaniu określonych branżowych problemów. Możesz zamienić modyfikacje na te standardowe rozwiązania, które są dobrze przetestowane, udokumentowane i wspierane.
Przykładem takich rozszerzeń są Produkty Nav24 – przetestowane i gotowe do instalacji rozwiązania przygotowane przez naszych specjalistów w oparciu o nasze doświadczenie, dobre praktyki wdrożeniowe oraz potrzeby branżowe naszych klientów. Więcej informacji na temat rozszerzeń Business Central znajdziesz na poświęconej im podstronie.
Warto mieć na uwadze, że przenoszenie starych modyfikacji do chmury jest ryzykowne i kosztowne. Mimo wszystko, nie da się pracować dzisiaj wykorzystując wczorajsze procesy i oczekiwać, że jutro wciąż będziesz na rynku. Jako partner wdrożeniowy Microsoft możemy pomóc Ci w ocenie przydatności modyfikacji i znalezieniu najlepszych rozwiązań. Skontaktuj się z nami, by omówić aktualną sytuację i wspólnie przygotować Twoją firmę na przejście do chmury.