W tym roku Microsoft uruchomił narzędzie Microsoft 365 Copilot, wprowadzając tym samym ogrom nowych możliwości generatywnego AI do aplikacji używanych codziennie przez miliony ludzi. Copilot trafił do narzędzi takich, jak Word, Outlook, Teams i wiele innych. Ale co to oznacza dla naszego społeczeństwa i jak AI zmieni sposób, w jaki pracujemy? Ostatnio Microsoft opublikował nowe dane z raportu Work Trend Index zatytułowanego „Czy AI naprawi pracę?”. Poniżej pokrótce podsumowujemy najważniejsze płynące z niego wnioski.
Zagrożenia dla innowacji
Raport pokazuje, że ludzie nie są w stanie nadążyć za rosnącym tempem pracy. Wpływa to także na naszą zdolność do tworzenia innowacji. Organizacje, które przyjmą rozwiązania AI, zyskają nowy sposób na zwiększenie kreatywności i produktywności. "Nowa generacja AI zdejmie z nas ciężar pracy i uwolni kreatywność" - twierdzi CEO Microsoftu, Satya Nadella.
Jak skutecznie wprowadzić AI do firmy?
Raport przedstawia trzy kluczowe wnioski dla liderów biznesu, którzy chcą zrozumieć i odpowiedzialnie wdrożyć AI w swojej organizacji:
- Dług cyfrowy ogranicza innowacje. Wszyscy mamy dług cyfrowy. Wolumen danych, e-maili i rozmów przewyższył naszą zdolność do ich przetwarzania. Istnieje możliwość zwiększenia produktywności w istniejącej komunikacji. Każda minuta poświęcona na zarządzanie tym długiem to minuta, której nie spędzamy na pracy kreatywnej. 64 procent pracowników nie ma wystarczająco dużo czasu i energii, aby wykonać swoją pracę. Ci pracownicy mają 3,5-krotnie większe trudności z innowacyjnością lub myśleniem strategicznym.
- Pojawił alians między AI a pracownikami. Dla pracowników obietnica ulgi jest ważniejsza niż obawy o utratę pracy. Menedżerowie chcą umożliwić pracownikom korzystanie z AI, a nie zastępować ich sztuczną inteligencją. 94 procent osób przyznaje, że obawia się zastąpienia przez AI. Równocześnie 70 procent z nich chciałoby delegować jak najwięcej zadań do sztucznej inteligencji, aby zmniejszyć swoje obciążenie pracą. Liderzy są dwukrotnie bardziej skłonni twierdzić, że największą korzyścią AI będzie zwiększenie produktywności, a nie redukcja zatrudnienia.
- Pracownicy potrzebują umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji. Każdy pracownik będzie musiał zdobyć nowe podstawowe kompetencje, takie jak inżynieria promptów. 82 procent liderów przewiduje, że pracownicy będą potrzebować nowych umiejętności. A liczba ofert pracy na LinkedIn w Stanach Zjednoczonych, które uwzględniają wśród kompetencji znajomość GPT, wzrosła o 79 procent.
"Tempo i skala pracy wzrosły wykładniczo i przewyższają zdolność ludzi do nadążania za nimi," powiedział Jared Spataro z Microsoftu. "W świecie, gdzie kreatywność jest nową produktywnością, dług cyfrowy to więcej niż tylko uciążliwość – to zagrożenie dla innowacji. Następna generacja AI ma zdjąć ciężar pracy i uwolni nas, abyśmy mogli skoncentrować się na pracy, która ma znaczenie."
Chcesz poznać możliwości sztucznej inteligencji w systemie Dynamics 365 Business Central? Obejrzyj nasz darmowy webinar „Prognozowanie w Business Central z wykorzystaniem AI”, realizowany w ramach serii NAV EDUCATION. Wystarczy, że dołączysz do grona subskrybentów: https://nav24.pl/nav-education/