« powrót do strony głównej

Dynamics 365 Business Central Wave 2 2021 – nowości w systemie

Autor: Damian Świńczyk / Data publikacji: 16.11.2021 / Data aktualizacji: 17.11.2021

Release Wave 2 2021 to druga z dużych corocznych aktualizacji rozwiązań chmurowych Microsoft. Obejmuje ona też system ERP Dynamics 365 Business Central. Lista nowych funkcji i usprawnień jest bardzo pokaźna. W dzisiejszym wpisie skupimy się tylko na tych, które naszym zdaniem mogą być najciekawsze z punktu widzenia użytkowników systemu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie przykładowe funkcje i możliwości zyskał system Dynamics 365 Business Central;
  • zobaczysz animacje prezentujące wybrane nowości.

Kod wariantu pozycji w prognozach popytu

Prognozowanie popytu jest funkcją systemu Dynamics 365 Business Central, która pomaga m.in. w kształtowaniu strategii cenowych, planowaniu dostaw czy planowaniu produkcji. Dzięki rozszerzeniu przez Microsoft funkcjonalności Prognoz popytu, użytkownik ma możliwość zwiększenia szczegółowości planowania zapotrzebowania na Zapasy aż do poziomu Wariantu. Pozwala to na dokładną estymację popytu oraz zwiększa kontrolę nad stanem zapasów. Dzięki korzystaniu z Wariantów możemy ograniczyć do minimum ilość rekordów, czyli osobnych elementów na liście zapasów. Jest to przydatne zwłaszcza w firmach, w których zapasy są niemal identyczne, a jedyną różnicą między nimi jest kolor albo rozmiar. Aby zacząć korzystać z funkcjonalności jaką są Prognozy popytu dla Wariantów zapasu, wystarczy w Ustawieniach produkcji włączyć odpowiednią opcję.

Kod wariantu pozycji w prognozach popytu Dynamics 365 Business Central

Kod wariantu pozycji w prognozach popytu


Rozszerzony podgląd księgowania

Podczas księgowania dzienników lub dokumentów z dużą ilością danych i zapisów, warto wcześniej upewnić się, że wynik księgowania będzie prawidłowy. Rozszerzony podgląd księgowania pomaga uniknąć konieczności wprowadzania poprawek, dzięki czemu praca może być jeszcze bardziej wydajna. Nowy sposób wyświetlania podglądu księgowania można włączyć, wybierając opcję Rozszerzony w polu Typ podglądu księgowania na stronie Ustawienia Księgi Głównej.

Rozszerzony podgląd księgowania Business Central

Rozszerzony podgląd księgowania w systemie Business Central


Lepsza kontrola stanów niemagazynowych

Niektóre firmy używają Arkuszy zapotrzebowania lub Arkuszy planowania jako narzędzi do generowania wielu zamówień zakupu i zleceń produkcyjnych dla zapasów, na które występuje zapotrzebowanie. Aktualizacja funkcjonalności Arkuszy umożliwia wprowadzenie do nich wierszy zawierających zapasy fizyczne, takie jak np. krzesła, jak i niemagazynowe, czyli usługi lub serwis. Jeśli używasz Arkuszy do generowania na przykład zamówień zakupów, możesz teraz ręcznie wprowadzać w nich wiersze dla zapasów niemagazynowych i przetwarzać je tak, jak wiersze zapasów magazynowych. Podczas tworzenia zamówień zakupu zostaną one uwzględnione, co pozwala na wykorzystanie takiego samego procesu zaopatrzenia dla wszystkich rodzajów zapasów występujących w systemie.

Kontrola stanów niemagazynowych

Kontrola stanów niemagazynowych


Domyślny typ wiersza dla sprzedaży i zakupów

Dokumenty sprzedaży i zakupu mogą zawierać różne typy wierszy, takie jak Konto KG, zapas, zasób, koszt dodatkowy lub środek trwały. Po najnowszej aktualizacji Dynamics 365 Business Central, możesz wybrać domyślny typ wiersza, który będzie sugerowany podczas tworzenia nowych dokumentów. Domyślny typ wiersza zamówienia i oferty sprzedaży można określić na stronie Ustawienia sprzedaży i należności, a zakupów na stronie Ustawienia zakupów i zobowiązań. Wartość domyślna typu dotyczy tylko pierwszego wiersza i może zostać każdorazowo zmieniona na tworzonym dokumencie. Typ kolejnego wiersza faktury sprzedaży czy zakupu będzie domyślnie podpowiadany z poprzedniego, czyli jeżeli pierwszy wiersz będzie miał typ Zasób, to drugi domyślnie również.

domyślny typ wiersza w Dynamics 365 Business Central wave 2

Domyślny typ wiersza


Dokładność zaokrąglania dla jednostki podstawowej

W systemie Business Central istnieje możliwość przypisania do zapasu podstawowej i alternatywnej jednostki miary. Podstawowa jest jednostką, w której zapasy są magazynowane, a alternatywna wykorzystywana jest w procesie sprzedaży, zakupu czy produkcji. Na przykład kupujemy od dostawcy mąkę w workach 20 kilogramowych, magazynujemy ją w tonach, a do produkcji rozliczamy w kilogramach. Najnowsza aktualizacja Business Central pozwala określić dokładność zaokrąglenia dla alternatywnych jednostek miary, co pozwala na precyzyjną kalkulację ilości zapasu na dokumencie zakupu czy sprzedaży lub na zleceniu produkcyjnym.

Nowe szablony dla dostawców, nabywców i zapasów

Jeśli chcesz, by dane dotyczące nabywców, dostawców, zapasów lub pracowników były wprowadzane szybko i zarazem poprawnie, możesz użyć nowych szablonów podczas tworzenia nowych kartotek. Funkcjonalność nowych szablonów otwiera możliwość personalizacji, czyli dodawania dowolnego pola do istniejącego już szablonu, co zwiększa zakres danych, które mogą być wprowadzone jednorazowo. Na przykład możesz użyć personalizacji w szablonie Nabywcy aby dodać do szablonu pole Limit kredytu. Funkcja Zastosuj szablon pozwala zaktualizować kartoteki o istniejące w szablonie dane. Akcja Zapisz jako szablon pozwala wykorzystać kartotekę zapasu, nabywcy czy dostawcy jako wzór, który będzie wykorzystywany w dalszej pracy.

Szablony zapasu Business Central ERP wave 2

Szablon zapasu


Rejestr czasu pracy na urządzeniach mobilnych (Joby)

Tworzenie Kart pracy po raz pierwszy powinno być tak intuicyjne, jak to tylko możliwe. Dzięki aktualizacji funkcjonalności Kart pracy, możesz je teraz konfigurować za pomocą Assisted Setup, czyli przewodnika konfiguracji. Dodatkowo dzięki konwersji arkusza na widok dokumentu, który jest dostępny na urządzenia mobilne (Android, iOs), pracownicy mogą rejestrować postępy prac, nawet będąc w trasie czy na wizycie u klienta. Przewodnik konfiguracji pomoże Ci w skonfigurowaniu grafików i określeniu uczestników procesu, którymi mogą być administrator, zasoby lub pracownicy, którzy rejestrują czas oraz osoby zatwierdzające. Ewidencja czasu pracy, jako działanie, które znajduje się w widoku użytkownika, zostało zaktualizowane o pole Aktualna karta pracy, co pozwala użytkownikowi na bezpośredni dostęp do Karty pracy, która została do niego przypisana. Kartoteka Karty pracy jest teraz znacznie bardziej przyjazna dla użytkownika. Może teraz na przykład nazwać Kartoteki zgodnie ze swoimi preferencjami i wymaganiami, a kluczowe informacje przedstawione są w przejrzysty sposób.

Rejestracja kart pracy jobów wave 2 bc 2021

Rejestracja kart pracy (jobów)


Jeszcze lepsza współpraca Business Central z Microsoft 365

Połączenie systemu ERP Dynamics 365 Business Central i Microsoft 365 zapewnia produktywne i oparte na współdziałaniu środowisko pracy. Nowa aktualizacja dostarcza dodatkowe usprawnienia w tym zakresie. Docenią je zwłaszcza firmy, w których praca wykonywana jest zdalnie lub hybrydowo. Użytkownicy systemu mogą teraz m.in. w łatwy sposób udostępniać między sobą linki prowadzące do określonych rekordów w Business Central np. do konkretnego nabywcy czy zamówienia sprzedaży. Ze względów bezpieczeństwa odbiorcy muszą oczywiście należeć do tej samej firmy, posiadać odpowiednie licencje oraz określony poziom uprawnień do odczytu danych. Usprawniono również możliwości edycji w programie Excel oraz współdzielenie plików poprzez OneDrive.

Podsumowanie

To tylko niektóre nowości i usprawnienia, które zostały wprowadzone wraz z aktualizacją Wave 2 dla sytemu Dynamics 365 w wersji 19. Znaczna ich część powstała na prośbę użytkowników systemu, którzy mogą zgłaszać swoje pomysły na stronie Dynamics 365 Application Ideas. Więcej szczegółów o konkretnych nowościach znajdziesz na stronie Plan and prepare for Dynamics 365 Business Central in 2021 release wave 2. Zasady przeprowadzania aktualizacji systemu zostały wyjaśnione przy okazji wpisu o poprzedniej “dużej” aktualizacji Business Central Release Wave 1 2021 – co nowego?

Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem systemu Microsoft Dynamics 365 Business Central – skontaktuj się z nami mailowo: kontakt@nav24.pl lub telefonicznie + 48 33 333 94 24 i umów się na bezpłatną prezentację.

Skontaktuj się z nami




    *pole wymagane

    Chcesz dowiedzieć się więcej o systemie ERP - Dynamics 365 Business Central? A może interesuje Cię pakiet Microsoft 365 albo nasze rozwiązania Power Apps i Power BI? Potrzebujesz bezpłatnej konsultacji?

    Zostaw swoje dane,
    oddzwonimy błyskawicznie.

    Zaufali nam

    Partnerzy technologiczni