Maj był przepełniony informacjami na temat zmian i aktualizacji w rozwiązaniach Microsoft. Jednym z powodów była coroczna konferencja Microsoft Build, która miała miejsce pod koniec miesiąca. Zapowiedziano podczas niej sporo nowości, jednak w wielu przypadkach przyjdzie nam na nie poczekać, ponieważ nie zostały podane dokładne daty ich „wejścia w życie”. Oprócz konferencji, jak co miesiąc, „giganta z Redmond” przygotował podsumowania nowinek w najpopularniejszych usługach chmurowych: Teams, Copilot czy Power BI. O nich właśnie traktuje niniejszy wpis – kolejny z serii „Co nowego w aplikacjach biznesowych Microsoft”.
Microsoft Teams – majowe nowości
Microsoft nie zwalnia tempa w kontekście Microsoft Teams, które to mają stanowić centralne miejsce do współpracy zespołowej, niwelując potrzebę przełączania się między rozwiązaniami. Wszystko ma być w jednym miejscu. Możliwość stosowania komend, która ma być dostępna dla użytkowników już w czerwcu, idealnie wpisuje się w tę koncepcję. Wszystko sprowadza się do symbolu slasha, od którego należy zainicjować akcję, która ma być wykonana, np. w czacie. Spowoduje to wyświetlenie dostępnych poleceń takich jak otworzenie czatu w nowym oknie, zmiana statusu dostępności czy przejście do ustawień.
Druga nowość – a właściwie zapowiedź – to generowanie obrazów. Wszystko opiera się na integracji Teams z Microsoft Designer, którego znamy już z Copilota. Prowadząc czat wystarczy wzmiankować Designera („@Designer”) po czym zdefiniować prompt, czyli polecenie opisujące, jaki obraz ma zostać utworzony. Designer zajmie się całą resztą.
Kolejne usprawnienie również dotyczy czatu. Mowa o udostępnianiu danych kontaktowych osoby niebędącej jego uczestnikiem.
A jeśli już jesteśmy przy drobnych zmianach to warto wspomnieć o rozbudowanych statusach aktywności. O ile obecnie dotyczą one naszej zajętość bądź nieobecności, o tyle wkrótce ma pojawić się dopisek „w pobliżu” („nearby”). Wiedząc, że ktoś jest blisko, niedaleko nas czy też w innej części biura bądź budynku wiemy, że pracuje on stacjonarnie, a więc możemy się z nim spotkać face to face. A chcąc zebrąć szersze grono osób wystarczy użyć wzmianki „@nearby”, która spowoduje, że wszyscy z dopiskiem otrzymają stosowne powiadomienie.
Następna zmiana na pewno ucieszy administratorów. Dotyczy ona możliwości ustawienia i korzystania z innej domeny do wysyłania wiadomości e-mail z powiadomieniami w aplikacji Teams do swoich użytkowników. Co więcej, mogą również skonfigurować „no-reply prefiks”, co umożliwi im monitorowanie odpowiedzi użytkowników.
Co nowego w Copilot for Microsoft 365?
Bardzo ciekawie zapowiadają się nowości w Copilot for Microsoft 365. Na szczególną uwagę zasługuje możliwość tworzenia rozszerzeń do Copilota (tzw. extensions). Dzięki temu, admin, bez konieczności opuszczania konsoli administracyjnej Microsoft 365, może „wyklikać” dodatkową funkcjonalność do Copilot for Microsoft 365, która będzie stanowić odpowiedź na specyficzne wymagania firmy.
Po zdefiniowaniu takiego rozszerzenia będzie ono mogło być opublikowane w ramach Microsoft Teams. Przykładem może być tutaj obszar HR. Jeżeli organizacja ma zewnętrzny system to można go podpiąć pod rozszerzenie, aby użytkownik mógł zapytać Copilota o ilość pozostałych dni urlopu wypoczynkowego do wykorzystania.
Następna nowość skierowana jest do osób uczących się prawidłowego tworzenia promptów. Idealnie do nauki sprawdzi się Copilot Lab – miejsce z gotowymi sugestiami zapytań, które możemy skierować do Copilota. To, co uległo zmianie, to fakt, że pojawiły się nowe prompty bazujące na roli i branży. W związku z tym, jeżeli zastanawiamy się nad tym, jakie zapytania mogą dotyczyć przedstawicieli działu marketingu lub zasobów ludzkich, wystarczy odwiedzić Copilot Lab. To samo należy zrobić w przypadku, gdybyśmy szukali pomysłu na prompty odnoszące się do branży retail, produkcyjnej czy usług finansowych.
Bardzo dobre usprawnienie pojawiło się w ramach funkcji „Draft with Copilot” dostępnej w Microsoft Word. Do tej pory, gdy użyliśmy jej, np. do stworzenia skryptu na bazie pliku prezentacyjnego, ale fragment wygenerowanej treści się nam nie podobał, to chcąc go skorygować Copilot tworzył całą treść od nowa. Od teraz Copilot potrafi pracować nad fragmentami tekstu. Dzięki temu, możemy zaznaczyć interesujący nas wycinek i poprosić asystenta AI o przerobienie go na listę składającą się z trzech punktów, zmianę tonu czy też podsumowanie go.
Z kolei do Copilot w Forms trafiły smart reminders. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, które ma na celu pomóc w uzyskaniu jak największej ilości odpowiedzi na nasze ankiety czy quizy. Przykładowo – tworzymy ankietę dla 100 osób. Po 3 dnia tylko trzy osoby udzieliły nam odpowiedzi. Wówczas, za „zgodą” właściciela, Copilot roześle do osób, które nie odpowiedziały, mailowe przypomnienie, aby to uczynili. Działa to również w drugą stronę – gdy spory odsetek odpowiedzi napłynie, Copilot wyśle powiadomienie do właściciela informując go, że ilość nadesłanych odpowiedzi jest wystarczająca do wysnucia konkretnych wniosków i podjęcia działań, celem których była ankieta.
Czat z Copilot na temat danych z raportu firmowego, czyli nowości w Power BI
Power BI to kolejne narzędzie, które co miesiąc jest dopieszczane zmianami i aktualizacjami. Jedną z nich – póki co w wersji preview – jest możliwość zapytania Copilota o dane zgromadzone w ramach modelu. Dzięki temu, możemy zadawać Copilotowi pytania w kontekście danego raportu, a jeśli brakuje informacji na ich temat, to asystent AI i tak je znajdzie. Należy jednak pamiętać, że chcąc korzystać z Copilota w ramach Power BI nasze rozwiązanie Business Inteligence musi być licencjonowane w modelu na pojemność (capacity).
Do zachowania porządku w obszarach roboczych na pewno przyda się kolejna nowa funkcja, czyli możliwość publikowania raportów do konkretnego folderu w ramach obszaru roboczego (workspace). Usprawnienie to pozwala na zbudowanie hierarchii poszczególnych raportów, a więc przekłada się na łatwiejsze i sprawniejsze zarządzanie nimi.
Nawiązując do szeroko pojętego zarządzania – kolejna nowość również wpływa na nie pozytywnie. Mowa o odświeżonej opcji zarządzania relacjami między tabelami, z których dane używane są w raportach Power BI. Funkcja ta dostępna jest z poziomu wstążki.
Po jej wybraniu otworzy się okno zawierające kompleksowy widok wszystkich relacji wraz z ich kluczowymi właściwościami. Wszystko jest skomponowane prosto i czytelnie, a centralizacja sprawia, że z poziomu tego samego miejsca mamy możliwość utworzenia kolejnych, nowych relacji czy edytowanie istniejących.
Żeby tworzenie relacji było jeszcze łatwiejsze, Power BI jest w stanie wykryć i utworzyć relacje za nas – wystarczy skorzystać z opcji „Autodetect”.
Przekonaj się, jak zmiany i nowości, które Microsoft wprowadza w swoich usługach chmurowych, mogą wpłynąć na funkcjonowanie Twojej firmy oraz poprawić wygodę pracy użytkowników – wypełnij formularz u dołu strony i umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!