Teams to rozwiązanie, któremu Microsoft poświęca regularnie sporo czasu, wyposażając co miesiąc w nowe funkcje bądź poprawki. W kolejnej części naszego cyklu „Co nowego w aplikacjach biznesowych Microsoft” pokazujemy, co tym razem znalazło się w popularnej platformie do współpracy. Przygotowaliśmy także garść informacji na temat dodatkowych asystentów napędzanych sztuczną inteligencją w Power Platform oraz „dużym” ERP-ie, czyli Dynamics 365 Finance.
Nowości w Microsoft Teams
Microsoft nie zwalnia tempa i dodaje kolejne możliwości w zakresie spotkań, połączeń, czatu, urządzeń konferencyjnych oraz zarządzania platformą Teams. W ostatnim czasie pojawiła się funkcja Active speaker view, która świetnie sprawdza się w przypadku dużych spotkań, gdzie jest niewielu prowadzących. Wybierając opcję Speaker view mamy pewność, że osoba, która w danej chwili przemawia oraz zawartość przez nią udostępniana, będzie widoczna w głównym oknie aplikacji. Funkcja nie jest domyślnie włączona.
Co ciekawe, pojawiły się też nowe ustawienia w zakresie transkrypcji, gdzie możemy samodzielnie zdecydować, czy ma ona filtrować treść i wykluczać wulgaryzmy lub zostawić je w oryginalnej pisowni. Zmian w tym zakresie należy dokonać w ustawieniach aplikacji.
Innym usprawnieniem jest nowy sposób prezentowania podsumowań spotkań (new meeting recap experience). „Nowe” podsumowanie będzie dostępne w dedykowanej karcie spotkania, co umożliwi chociażby odtworzenie nagranego spotkania bezpośrednio w Teams oraz pozwoli na lepsze wyświetlanie utworzonych notatek czy też transkrypcji spotkania.
Interesującą funkcją jest możliwość tworzenia spotkań typu offline z poziomu klienta Teams. Dzięki temu, możemy jeszcze lepiej zarządzać swoimi spotkaniami osobistymi, jak również przerwami, np. na lunch.
AI w służbie twórców stron internetowych
Nawet bez AI, Power Pages (dawniej Power Apps Portals) dysponowały szablonami stron, które mogliśmy użyć do własnych scenariuszy biznesowych odpowiednio je edytując, jeśli taka potrzeba zaistniała. Wraz z wprowadzeniem Copilota do rozwiązania, wspomniana edycja stała się jeszcze łatwiejsza i szybsza. Przykładowo, jeśli nie odpowiada nam treść i poszczególne nagłówki to zamiast ich wymyślania wystarczy, że zasugerujemy Copilotowi, co konkretnie chcemy przekazać oraz jaki ma być styl przekazu, a ten przedstawi nam propozycję. To samo tyczy się formularzy. Wystarczy zdefiniować, co ma zawierać fomrularz, a Copilot przygotuje go, tworząc jednocześnie odpowiednie tabele w Microsoft Dataverse. Dzięki temu wszystkie odpowiedzi wynikające z jego wypełnienia od razu wylądują w bazie danych Dataverse i będą możliwe do dalszej „obróbki” bądź wykorzystania, np. w ramach przepływów w Power Automate.
Póki co, Copilot w Power Pages jest wyłącznie dostępny w wersji poglądowej (preview) w Ameryce Północnej, także musimy poczekać na możliwość przetestowania w Polsce. Chyba, że uruchomimy testowy tenant wskazując Stany Zjednoczone jako jego lokalizację.
Ulepszony Copilot
Copilot w Dynamics 365, a konkretniej rozwiązaniu Finance, Supply Chain Management czy Project Operations, pojawił się w marcu bieżącego roku. Jego głównym celem było usprawnienie żmudnych i powtarzalnych działań oraz procesów. Po trzech miesiącach pracy z AI, Microsoft zebrał dostateczne dane, aby nanieść poprawki w swoich asystentach oraz wzbogacić ich o dodatkowe możliwości, które jeszcze lepiej pomogą w codziennych obowiązkach. Tym samym, w czerwcu ulepszony Copilot trafił do wspomnianych rozwiązań.
Pierwszy obszar, w którym asystent AI nam pomoże, to analiza informacji. Zarówno Dynamics 365, jak i Microsoft Fabric – nomen omen również „świeżutka” platforma zrzeszająca narzędzia do szeroko pojętej analizy danych – są oparte o bazę danych Dataverse. Tym samym świetnie się integrują i umożliwiają, m.in. tworzenie raportów w Power BI przy użyciu opisu, prognozowanie sprzedaży czy też planowanie strategii biznesowej przedsiębiorstwa.
W zakresie Dynamics 365 Project Operations, Copilot radykalnie skraca czas poświęcany na raporty o stanie projektu, planowanie zadań i ocenę ryzyka. Dzięki Copilotowi, project managerowie mogą szybko tworzyć nowe plany projektowe oraz zadania w ciągu kilku minut, opisując szczegóły projektu przy użyciu języka naturalnego – Copilot samodzielnie wygeneruje plan projektu, który może zostać dopracowany przez PM-a. Asystent AI może także być użyty do identyfikowania zagrożeń i sugerowania planów ich łagodzenia.
Ulepszony Copilot trafił również do Dynamics 365 Finance oraz Supply Chain Management. W przypadku tego pierwszego, Copilot pomaga osobom odpowiedzialnym za proces windykacji poprzez szybki dostęp do historii kredytów i płatności. Dzięki temu, mogą one ustalać priorytety i personalizować komunikację z klientami, a tym samym – zwiększyć skuteczność windykacji i proaktywnie utrzymywać klientów w dobrej kondycji. Z kolei, w zakresie Supply Chain Management, specjaliści ds. zakupów muszą obecnie przeglądać zamówienia jedno po drugim pod kątem zmiana. Dzięki Copilot mogą wspomniane zmiany obsługiwać zdecydowanie wydajniej, efektywniej i na dużą skalę, przy jednoczesnej ocenie ryzyka. A to zaś przekłada się na właściwe planowanie zaopatrzenia i optymalizację kolejnych zakupów.
Zewnętrzny księgowy w Business Central zagrożony?
Ciekawostka, która obecnie nie pociąga za sobą większych konsekwencji. Niemniej warta jest odnotowania, gdyż może stanowić sygnał do przyszłych zmian. Mowa o opisie licencji External Accountant, czyli przeznaczonej dla zewnętrznego księgowego. Przysługuje ona, w ilości trzech sztuk, firmom, które korzystają z Business Central w ramach modelu chmurowego (SaaS – Software as a Service). Dzięki temu, można zalicencjonować zupełnie za darmo trzy osoby pracujące w zewnętrznym biurze księgowym obsługującym przedsiębiorstwo. Oczywiście, wspomniani księgowi muszą dysponować kontami służbowymi Microsoft (a więc mieć tenant z usługą zarządzania tożsamościami, czyli Azure Active Directory). Jest to niewątpliwa optymalizacja kosztów oraz wygoda współpracy, gdyż licencja External Accountant daje takie samo spektrum możliwości funkcjonowania w systemie, co użytkownik pełny (Essentials/ Premium), z wyłączeniem dostępu do zarządzania użytkownikami i rolami.
Porównując przewodnik licencyjny z maja oraz czerwca zmiana jest wyraźna. Póki co nie ma sygnałów, aby „przywilej”, jakim są 3 darmowe licencje, miał być wycofany, niemniej nowy rok fiskalny Microsoft tuż za rogiem – nie wiadomo więc, czego możemy się w nim spodziewać.
Przekonaj się, jak rozwiązania Microsoft oferowane przez Nav24 mogą usprawnić procesy w Twojej firmie oraz poprawić wygodę pracy użytkowników – umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą, wypełniając formularz u dołu strony!