Sierpień przyniósł sporo ciekawych nowości w ekosystemie usług chmurowych Microsoft, które mają ułatwić codzienną pracę i zwiększyć produktywność zespołów. Microsoft Teams zyskał funkcję zapisywania wiadomości, która pozwala szybko wracać do kluczowych informacji oraz możliwość korzystania z komend przypominających składnię SQL w oknie wyszukiwania. To idealne rozwiązanie dla osób, które chcą precyzyjniej filtrować wyniki. Największą zmianą jest jednak wprowadzenie najnowszego modelu AI GPT-5 w ramach Copilota, zarówno dla posiadaczy płatnej licencji Microsoft 365 Copilot, jak i użytkowników darmowego Copilot Chat dostępnego w ramach subskrypcji Microsoft 365. Dodatkowo, Copilot pojawił się w osadzonych raportach Power BI w SharePoint Online, co znacząco ułatwia analizę danych bez opuszczania środowiska pracy. W tym artykule przyjrzymy się wybranym aktualizacjom i sprawdzimy, jak mogą wpłynąć na sposób, w jaki korzystamy z narzędzi Microsoft w wypełnianiu codziennych obowiązków.
Nowości w Microsoft Teams
Sierpniowe zmiany w popularnych „Teamsach” można określić mianem drobnych usprawnień. Dodatkowo, część z nich dotyczy funkcji, o których wspominaliśmy we wcześniejszych wpisach. Jedną z nowości jest zapisywanie wiadomości. Była ona wprawdzie dostępna w starszej wersji klienta Teams, jednak w aktualnej musieliśmy na nią trochę poczekać. Pozwala zapisywać kluczowe dla nas wiadomości z różnych czatów, a dostęp do nich jest możliwy z poziomu widoku „Zapisane”.

Następna nowość dotyczy wyszukiwania w oknie kontekstowym. Niby nic nowego, ale zostało ono wzbogacone o możliwość zawężenia wyszukiwania o wiadomości, które nie tylko zawierają szukaną frazę, ale również posiadają załącznik. Dzięki temu, możliwe jest jeszcze szybsze namierzenie konkretnej wiadomości, ale i pliku, gdyż w wyniku wyszukiwania wyświetlana jest jego miniaturka z nazwą.

Pozostając w temacie wyszukiwania – kolejna zmiana dotyczy pola wyszukiwania zlokalizowanego u góry aplikacji. Można powiedzieć, że jest to coś dla fanów komend SQL-owych, bowiem będzie można korzystać z zapytań ułatwiających przeszukiwanie zawartości Teams, np. from:username lub in:channel.

Mało biznesowy aspekt, niemniej wcześniej nie było to dostępne. W skrócie – użytkownik Teams może teraz dodać więcej niż jedną reakcję do wiadomości.

Warto wspomnieć o tych mniej widocznych zmianach. Bardzo ciekawą jest możliwość dodawania niestandardowych słowników do tenanta Microsoft 365. Dotyczy to języków: angielskiego, hiszpańskiego, japońskiego, francuskiego, niemieckiego, portugalskiego, włoskiego i chińskiego uproszczonego. Funkcja znajduje się w ustawieniach Copilota dostępnych w ramach centrum administracyjnego Microsoft 365. Nieprzypadkowo została ona umieszczona w tym miejscu, bowiem wgrane słowniki mają na celu wspomóc AI i generowane przez nią Inteligentne Podsumowania, aby te były jeszcze dokładniejsze, bardziej zrozumiałe i odzwierciedlały unikalny język biznesowy używany w danej firmie.

W przypadku spotkań dostępna ma być opcja zmiany nazwy wyświetlanej przez uczestnika spotkania. Nie będzie to zmiana trwała, lecz dostępna jedynie w trakcie trwającego spotkania. Ma to na celu m.in. odzwierciedlenie ról pełnionych przez dane osoby (przykładowo – zamiast wyświetlać „Jan Kowalski”, który pełni rolę moderatora spotkania, Jan może zmienić swoją nazwę na „Moderator”, co ułatwi innym identyfikację osób pełniących konkretną funkcję).
Posiadając licencję Teams Premium i wykonując wskazaną w dokumentacji Microsoft konfigurację, firma może korzystać z rozwiązania o nazwie Places. Jest to rozwiązanie do rezerwacji biurek. Dzięki niemu, korzystając z mapy biura, możliwe będzie zarezerwowanie biurka obok konkretnej osoby, w imieniu innej osoby na cały lub część dnia.

Kolejne usprawnienia w Microsoft 365 Copilot
Microsoft 365 Copilot to najdynamiczniej rozwijająca się usługa w portfolio Microsoft. Wracając do niej po przerwie – i to niekoniecznie długiej – możemy się zdziwić ile nowości zostało dodanych. Jedną z najważniejszych, które pojawiły się w ubiegłym miesiącu, jest udostępnienie najnowszego modelu GPT-5 zarówno dla posiadających licencję Microsoft 365 Copilot, jak i tych, którzy korzystają z darmowego Copilot Chat w ramach subskrypcji Microsoft 365. Czas odpowiedzi na prompt jest nieco dłuższy, ale wynika on z tego, że odpowiedzi są zdecydowanie dokładniejsze. Sprawdźcie sami!

W kontekście Copilot Chat warto zwrócić uwagę na nowe menu „Narzędzia”, które zostało umieszczone w zasadzie w oknie wpisywania polecenia. Celem było to, aby użytkownik miał pod ręką dostęp do zaawansowanych funkcji i agentów AI jak Researcher czy Analyst.

Następna nowość, której rollout rozpoczął się w ubiegłym miesiącu, to uwzględnianie w odpowiedzi przez Copilota zawartości załączników wiadomości email. O co tu chodzi? Gdy prosimy Copilota (w Copilot Chat) o odpowiedź na pytanie, w którym odwołujemy się do wiadomości mailowej – a ta zawierała załącznik (nieważne, czy był to plik Word, Excel, PowerPoint, PDF czy nawet plik JSON lub XML) – to Copilot weźmie pod uwagę nie tylko treść wiadomości, ale również informacje zawarte w tymże załączniku, aby udzielić jeszcze lepszej odpowiedzi na wprowadzone polecenie.
Dodatkowo, Copilot Chat ma być w stanie przekuć pomysł i jego opis w pełnoprawną prezentację PowerPoint, z odpowiednią strukturą, wizualizacjami i formatowaniem.


Sporo ma pojawić się w kontekście pracy z grafikami. Po pierwsze – przekazując plik pdf, Word czy PowerPoint, który zawiera w sobie grafiki, możemy zapytać Copilota, np. „Co przedstawia obrazek na stronie 4?” i otrzymamy konkretną odpowiedź. Po drugie – z poziomu Copilot Chat użytkownik będzie miał możliwość wygenerowania obrazu na podstawie języka naturalnego – opisu, który umieścił w prompcie. Wkrótce zaś, korzystając z Copilot Chat do generowania grafik, będziemy mieć do dyspozycji także edytor wizualny, bez utraty kontekstu prowadzonego czatu. Edytor ma łączyć sterowanie oparte na kanwie z podpowiedziami w języku naturalnym, pomagając użytkownikom szybciej wprowadzać zmiany, aby osiągać zamierzone rezultaty.

Co nowego w Power BI?
Narzędzie klasy Business Intelligence doczekało się kilku ciekawych nowości w ubiegłym miesiącu. Zdecydowana większość jest jednak zarezerwowana dla twórców raportów i administratorów Power BI. Dlatego też przytaczamy tylko dwie najbardziej uniwersalne. Jedną z nich jest fakt, że Copilot jest obsługiwany w osadzanych raportach Power BI w SharePoint Online. Oczywiście, trzeba spełnić szereg wymogów licencyjnych w zakresie Power BI i wykonać odpowiednią konfigurację, niemniej, jeśli SharePoint stanowi „serce” firmy to warto się nad tym zastanowić.


Drugą nowością – na razie w fazie preview – na którą warto zwrócić uwagę, są usprawnienia w zakresie edycji modelu danych w usłudze Power BI Service (wersja przeglądarkowa). Są to przede wszystkim:
- Ulepszona obsługa błędów w Power Query,
- Obsługa natywnych zapytań podczas łączenia się ze źródłem danych w Power Query.
Przekonaj się, jak zmiany i nowości, które Microsoft wprowadza w swoich usługach chmurowych, mogą wpłynąć na funkcjonowanie Twojej firmy oraz poprawić wygodę pracy użytkowników – wypełnij formularz u dołu strony i umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!