Podczas przygotowań do wdrożenia nowego rozwiązania ERP, większość organizacji skupia się głównie na oprogramowaniu. Poświęcają wiele miesięcy na stworzenie szczegółowego dokumentu wymagań stawianych systemowi. Następnie badają rynek i sporządzają listę kilkunastu dostawców ERP. Spędzają dni lub tygodnie na oglądaniu prezentacji oprogramowania ERP. W końcu pytają dostawców o referencje od klientów ze swojej branży. Jednak w ostatecznym rozrachunku rzadko poświęcają więcej niż 10 procent czasu na dokładną ocenę potencjalnych partnerów wdrożeniowych. Czy to rozsądny podział uwagi i recepta na sukces?
Kluczowa rola partnera wdrożeniowego
Niezależnie od tego, czy postawisz na najbardziej zaawansowany system na rynku czy też na nieco prostsze rozwiązanie, ostatecznie oprogramowanie to po prostu oprogramowanie. Nawet najdroższe rozwiązanie ERP na świecie nie jest w stanie zmodernizować procesów biznesowych, postawić klientów w centrum działalności i zmienić podejścia zespołów. Silny i kompetentny partner wdrożeniowy jest niezbędny, aby wdrożenie przyniosło oczekiwane efekty.
Co wziąć pod uwagę, wybierając partnera?
Oto kilka aspektów wartych rozważenia w procesie wyboru partnera:
- Skoncentrowanie na branży: czy potencjalny partner dostarcza odpowiednie, dopasowane do branży, rozszerzenia? Czy rozumie Twoją działalność? Czy mówi w Twoim języku? I czy jest zaangażowany w Twoją branżę od dłuższego czasu?
- Kultura firmy: czy partner jest proaktywny czy reaktywny? Transparentny czy zamknięty? Formalny czy nieformalny? Zcentralizowany czy zdecentralizowany? Czy to wszystko pasuje do Twojej własnej kultury wewnętrznej?
- Jakość pracowników: jaka jest jakość i doświadczenie pracowników? Sprawdź nie tylko pracowników działu sprzedaży, ale przede wszystkim proponowany zespół wdrożeniowy i support!
- Odwaga: na ile odważni są pracownicy partnera? Czy są w stanie proponować innowacyjne pomysły? Czy potrafią myśleć kreatywnie? Czy potrafią cię zainspirować?
- Metodologia wdrożenia: czy partner stosuje strukturalną metodologię wdrożenia? Jeśli tak, jak ona wygląda? I co myślą o niej obecni klienci?
- Zarządzanie zmianą: czy partner oferuje strukturalne umiejętności zarządzania zmianą? Czy jest w stanie wspierać także Twój zespół kierowniczy w tym procesie zmiany?
- Referencje: czy partner ma wystarczającą liczbę klientów w Twojej branży? Czy ci klienci są zadowoleni z wyboru partnera? I czy wybraliby go ponownie?
- Sytuacja finansowa: czy partner jest w dobrej kondycji finansowej? Jaki jest jego wskaźnik wzrostu (niezbyt niski, ale z pewnością niezbyt wysoki)? Jak oceniasz jego perspektywy na długotrwałą współpracę?
Pamiętaj: dobrze dobrany partner jest w stanie uczynić wdrożyć nawet niezbyt dobre rozwiązanie tak, by odniosło ono prawdziwy sukces. W przeciwnym razie zawsze pojawiają się problemy!