Mechanizmy oparte o sztuczną inteligencję (AI) coraz mocniej wpływają na nasze codzienne życie i pracę. Od jakiegoś czasu z ich możliwości mogą również korzystać użytkownicy systemu ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central. Przyjrzyjmy się bliżej możliwościom, jakie daje AI w tym narzędziu. 

Różnice w prognozowaniu tradycyjnym i z wykorzystaniem sztucznej inteligencji 

W tradycyjnym modelu prognozowanie opiera się na danych statycznych – na przykład planie sprzedaży czy danych historycznych. Na ich podstawie możemy próbować określić, jakie będą np. stany magazynowe czy sytuacja finansowa firmy w przyszłości. Takie prognozowanie oparte jest jednak na ograniczonej ilości danych. Nie uwzględnia wielu zmiennych i w pewnym sensie przypomina wróżenie z fusów. Tymczasem sztuczna inteligencja bazuje na przetwarzanych danych, które uczy się interpretować. Aby lepiej to zobrazować, wyobraźmy sobie, że notujemy gwałtowny, chwilowy wzrost sprzedaży, który znacznie wykracza poza średnią. W standardowym modelu prognozowania, system ERP włączy tę wartość do średniej i na tej podstawie wykona nową prognozę stanów magazynowych. Tymczasem system wykorzystujący mechanizmy sztucznej inteligencji przeanalizuje, skąd wziął się ten chwilowy wzrost, spróbuje go powiązać z innymi odnotowanymi zdarzeniami i ustalić, czy był to jednostkowy przypadek czy też należy uznać go za wartość stałą. W pierwszym wypadku do otrzymanych wyników należy podchodzić z pewną dozą ostrożności. Tymczasem zastosowanie algorytmów, z których korzysta AI, znacząco zwiększa dokładność prognoz.

prognozowanie popytu w Business Central

Przykłady zastosowania sztucznej inteligencji w Business Central

Przyjrzyjmy się bliżej różnym przykładom wykorzystania mechanizmów sztucznej inteligencji w systemie Dynamics 365 Business Central

  • Przewidywanie stanu zapasów – prezentacja danych 

W Kartotece zapasów w Business Central znaleźć można okienko o nazwie Forecast. Po zaznaczeniu danego zapasu, na wykresie zobaczymy jego przewidywany stan. Znajdziemy tu sugestię na temat tego, jaki stan danego zapasu należy utrzymać, by zachować ciągłość produkcji czy sprzedaży. Forecast pokazuje także wysokość prognozowanej przez system sprzedaży w czasie. Bezpośrednio z tego miejsca można również wygenerować zamówienie zakupu. 

  • Przewidywanie stanu gotówki 

Wyobraźmy sobie, że mamy wystawionych kilka faktur sprzedaży, a termin płatności ostatniej z nich przypada na dzień X. Tym samym jesteśmy w stanie określić przewidywany stan gotówki tylko do tej konkretnej daty. Nie wiemy, co stanie się później – jakie będą kolejne faktury, terminy ich płatności i czy wszyscy kontrahenci rozliczą się w określonym czasie. Tymczasem sztuczna inteligencja jest w stanie przewidzieć stan gotówki również po upływie tego terminu, wykorzystując w tym celu dane historyczne. Warto przy tym zauważyć, że system może uwzględniać również prognozowane opóźnienia w płatnościach. W momencie wystawienia przez nas faktury, możemy otrzymać informację na temat tego, czy system przewiduje opóźnienie w płatności i jak wysoka jest trafność tej prognozy. Dane prezentowane mogą być na kilka sposobów. Możliwa jest między innymi prezentacja prognozowanego przypływu gotówki w zależności od różnych czynników, np. należności czy zobowiązań.      

  • Tworzenie opisów z pomocą Copilot 

Copilot w Business central pozwala między innymi na szybkie i łatwe tworzenie opisów produktów. Wystarczy podać najważniejsze cechy produktu oraz wybrać długość i styl wypowiedzi, by otrzymać gotowy opis. To zdecydowane ułatwienie dla firm prowadzących sprzedaż w sklepach i na platformach e-commerce. Przygotowanie dziesiątek, a czasem wręcz setek unikatowych opisów jest czasochłonne i kosztowne. Copilot znacząco ułatwia to zadanie. Więcej na temat tworzenia opisów z pomocą sztucznej inteligencji pisaliśmy w artykule „Szybkie tworzenie opisów w Business Central dzięki sztucznej inteligencji”. 

prognozowanie popytu prognozowanie stanu gotówki sztuczna inteligencja

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak działają algorytmy sztucznej inteligencji i jak wpływają na pracę z systemem Dynamics 365 Business Central? Koniecznie zobacz nasz webinar poświęcony temu zagadnieniu! Możesz go obejrzeć za darmo, wystarczy, że zapiszesz się do serii NAV EDUCATION: https://nav24.pl/nav-education/