Czym są Produkty Nav24 i jak usprawniają działanie systemu Business Central? Kto je tworzy i jak wygląda cały proces ich powstawania? O odpowiedzi na te – i kilka innych – pytania poprosiliśmy Mateusza Rucińskiego, Business Central Product Managera w Nav24.

Zacznijmy od przedstawienia Działu Produktów Business Central. Czym się zajmuje i kto go tworzy?

Dział Produktów Business Central zajmuje się w głównej mierze wytwarzaniem rozwiązań czy też rozszerzeń do systemu ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central. W dużym skrócie tworzymy narzędzia ułatwiające pracę z Business Central. Rozwiązania te powstają na podstawie pomysłów naszych, zespołów projektowych i przede wszystkim klientów. Naszym celem jest zwiększenie dostępności systemu dla wszystkich użytkowników. Obniżamy koszty wdrożenia, dystrybuując gotowe rozwiązania w bardziej przystępnej formie finansowej. Możemy obniżyć ich koszty dzięki temu, że trafiają do wielu klientów w formie subskrypcji. Dodatkowo, staramy się umilać życie wszystkich użytkowników systemu Dynamics 365 Business Central. Wprowadzane zmiany są czasami drobne, ale zwiększają możliwości systemu i ułatwiają wykonywanie pewnych operacji. Poza samymi produktami Business Central jesteśmy odpowiedzialni za różnego rodzaju narzędzia wspomagające pracę innych zespołów w Nav24, np. rozwiązanie wspomagające zarządzanie środowiskami SaaS, zestaw narzędzi serwisowych wspomagających obsługę częstych scenariuszy zgłoszeń serwisowych czy też rozwiązanie Microsoft Application Insight lub inaczej Telemetria, dzięki któremu możemy monitorować, co się dzieje w środowiskach naszych oraz naszych klientów. Pozwala ono weryfikować, czy nie ma jakichś błędów i sprawdzać, jak klienci korzystają z naszych produktów. Informacje te pozwalają nam na wprowadzanie kolejnych usprawnień.

Obecnie stały zespół składa się – łącznie ze mną – z 3 osób i 100% czasu poświęcamy Produktom Nav24. Bardzo często w nasze działania angażujemy osoby z innych działów – konsultantów, handlowców czy marketing.

Skąd biorą się pomysły na tworzone przez Was rozwiązania?

Przede wszystkim z doświadczeń pracowników Nav24 i rozmów z naszymi klientami. Staramy się wyłapywać elementy wspólne naszych wdrożeń, wynikające z rozmów z klientami w fazie presales i przekuwać je w gotowe rozwiązania. Część pomysłów na aplikacje biznesowe podsuwa też sam Microsoft, wydając coraz nowsze funkcjonalności systemu Dynamics 365 Business Central oraz umożliwiając więcej interakcji z innymi rozwiązaniami Microsoft 365.

możliwości aplikacji business central tworzonych przez partnerów microsoft

Jak wygląda proces tworzenia rozszerzenia Business Central, od pomysłu do gotowego rozwiązania?

Mamy doświadczenia z dziesiątek projektów wdrożeniowych z klientami z różnych branż, więc często etap “rozpoznania rynku” mamy już za sobą. Dlatego zdarza się, że, gdy pojawiają się pomysły na nowe aplikacje biznesowe lub usprawnienie istniejącego rozwiązania, to już wcześniej spotkaliśmy się z podobnymi propozycjami. W przypadku wątpliwości, zastanawiamy się wspólnie z innymi zespołami lub pytamy klientów, co oni o takim pomyśle myślą.

Jeżeli już zdecydujemy się zrealizować dany pomysł, to przystępujemy do zaprojektowania tzw. MVP (Minimum Viable Product) nowego rozwiązania, czyli minimum, jakie musimy wykonać, żeby zakres funkcjonalności był na początek wystarczający. Oczywiście zawsze z założeniem dalszego rozwoju. Następnie przystępujemy do prac w kodzie i programowania nowego rozwiązania.

Gdy czujemy, że zbliżamy się do końca, zaczynają powstawać materiały w postaci oferty, cennika czy dokumentacji, które są prezentowane pierwszym klientom.

Równocześnie odbywają się testy nowych funkcjonalności. Jeśli wszystko działa zgodnie z założeniami, oficjalnie wydajemy nowy produkt: wysyłamy wewnętrzną komunikację wraz z kompletem informacji, a do klientów trafiamy różnymi kanałami marketingowymi lub kontaktujemy się bezpośrednio, by przekazać dobre wieści.

Kto może skorzystać z Waszych produktów?

Każdy klient posiadający Microsoft Dynamics 365 Business Central w wersji 15 lub nowszy, zarówno w wersji chmurowej (SaaS), jak i On Premises. Z tą różnicą, że w On Premises aktualizacje naszych rozwiązań następują na żądanie lub przy okazji dużych aktualizacji Microsoftu. Tymczasem w modelu SaaS zmiany są dystrybuowane do klientów w zasadzie na bieżąco. Niestety, ze względu na kwestie techniczne i inny język oprogramowania, nasze rozwiązania nie są kompatybilne z wersjami Dynamics 365 Business Central 14 ani wcześniejszymi Dynamics Nav.

Czy możesz wskazać jedno rozwiązanie, z którego jesteście najbardziej dumni? Coś, co było wyzwaniem?

Ciężko wybrać jedno. Myślę, że jeżeli chodzi o produkty dla naszych klientów, to może nim być rozwiązanie Integracji z kurierami, ale ze względu na wczesny etap nie chcę zapeszać i zdradzać zbyt wiele. Z już działających wskazałbym rozwiązanie Wydruków Core, czyli narzędzie zawierające zestaw kilkunastu wydruków, przede wszystkim z obszarów Sprzedaż, Zakup i Serwis, posiadających jednolity wygląd i zakres funkcjonalny. Wydruki przez mnogość wymagań zawsze były wyzwaniem w każdym projekcie. Wspomniane narzędzie jest efektem kilku lat rozwoju oraz zbierania feedbacku od klientów i obecnie jest naszym najpopularniejszym rozwiązaniem.

Innym takim elementem, jaki mogę wskazać, jest automatyzacja, którą udało nam się w ostatnich miesiącach wykonać w naszym zespole. Pozwala nam ona na automatyczne wydawanie nowych wersji produktów. W skrócie: po skończeniu pracy nad nową funkcją w jakimś produkcie uruchamiamy proces, który aktualizuje nasza witrynę z dokumentacjami produktów , aktualizuje naszego wewnętrznego firmowego Sharepointa, sprawdza czy zmiana jest kompatybilna z obecną oraz kolejną wersją Microsoft Dynamics 365 Business Central, a na koniec przygotowuje środowiska klientów do aktualizacji produktu o nową wersję. Proces, który kiedyś wykonywaliśmy ręcznie i spędzaliśmy nad nim czasami nawet kilka godzin, obecnie trwa kilkanaście minut i nie wymaga ludzkiej ingerencji.

Jakie macie plany i pomysły, nad czym obecnie pracujecie?

Obecnie pracujemy mocno nad wspomnianym już rozwiązaniem Integracji Business Central z kurierami poprzez platformę GlobKurier. Dzięki temu rozwiązaniu umożliwimy realizację całego procesu zlecania wysyłki bezpośrednio z systemu Business Central, bez wychodzenia z niego. Plusem na pewno będzie możliwość wyboru dowolnego kuriera i jego usług spośród dziesiątek dostępnych firm, bez żadnych wcześniejszych deklaracji. Rozwiązanie będzie niedługo dostępne na platformie Microsoft AppSource.

zwiększenie funkcjonalności systemu ERP business central

Wkrótce zaczniemy pracę nad nowym rozwiązaniem Asystent Nav24, które ma na celu udostępnienie klientom różnych narzędzi pozwalających na samodzielne rozwiązywanie niektórych problemów w systemie, np. poprawę wybranych danych. Ostateczny kształt i zakres nie są jeszcze określone. Na ten moment nasze pomysły obejmują różne rozwiązania, od dodatkowych informacji pomocniczych w systemie i prostych narzędzi do poprawy danych, aż po umieszczenie rozwiązań AI wspomagających użytkowników bezpośrednio w Dynamics 365 Business Central.

Porozmawiajmy o ludziach tworzących Wasz zespół. Jakie cechy i umiejętności powinien mieć pracownik Działu Produktów?

Bardzo często wychodzimy z założenia, że rzeczy, którymi się zajmujemy i system ERP, z którym pracujemy są raczej niszowe na polskich uczelniach, a ilość osób z doświadczeniem zawodowym bardzo ograniczona. Dlatego zakładamy, że każdy musi się nauczyć pewnych rzeczy dopiero u nas.

Z tego powodu głównie zwracamy uwagę na podejście, jakie dana osoba wykazuje. Czy interesuje się taką tematyką, czy radzi sobie z rozwiązywaniem problemów, czy szybko uczy się nowych rzeczy.

W zespole mamy styczność z wieloma rozwiązaniami i technologiami Microsoftu, dzięki czemu każdy ma szansę ukierunkować się na obszar, który mu najbardziej odpowiada. Poza samym Dynamics 365 Business Central i językiem programowania AL, mamy styczność z narzędziami PowerBI oraz PowerApps, w których tworzymy różne rozwiązania na potrzeby wewnętrzne zespołu i całego Nav24. Korzystamy z licznych usług Microsoftu w Azure jak np. Application Insight (Telemetria) czy sama witryna dokumentacji, która jest umieszona właśnie na platformie Azure.

Jeżeli zainteresował Cię temat Produktów Nav24 oraz zwiększenia możliwości systemu Business Central i szukasz rozwiązania dla swojej firmy, skontaktuj się z nami! Koniecznie sprawdź też nasz artykuł „Wszystko, co warto wiedzieć o rozszerzeniach Business Central”.