System CRM powinna mieć każda firma. I nie chodzi tutaj o ogromnie rozbudowane rozwiązania – niektórym wystarczy arkusz kalkulacyjny. Kluczowe jest to, aby mieć ustandaryzowany proces sprzedaży oraz zgromadzoną historię interakcji z danym klientem. A czy będzie to prowadzone w Excelu, czy może w jednym z topowych produktów klasy CRM, nie ma większego znaczenia. Przynajmniej do czasu, bowiem gdy dochodzą nam kolejni klienci i technologie w firmie, takie jak system ERP, aplikacje low-code czy pakiet biurowy, to wraz z nimi pojawiają się aspekty związane z integracją, automatyzacją czy modyfikacjami. Warto wówczas skierować swój wzrok na Dynamics 365 Sales, czyli „CRM według Microsoft”. Co potrafi, jak się go licencjonuje oraz dlaczego warto wybrać wersję Enterprise? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w niniejszym, piątym wpisie z serii „Kącik Licencyjny”.
Dynamics 365 Sales – słów kilka o rozwiązaniu
O tym, jak należy definiować „system CRM” (Customer Relationship Management) pisaliśmy pewien czas temu w jednym z wpisów na naszym blogu. W skrócie – jest to rozwiązanie pozwalające na zarządzanie interakcjami z klientem. Przykładem CRM jest Dynamics 365 Sales, czyli jedna z usług chmurowych Microsoft wchodząca w skład rodziny Dynamics 365. Rozwiązanie pozwala na gromadzenie danych na temat relacji z naszymi klientami, odnotowywanie aktywności wykonanych przez naszych handlowców (np. wysłane wiadomości e-mail, rozmowy telefoniczne, spotkania), budowanie procesów sprzedaży czy też jej prognozowanie. Dodatkowo, system jest zintegrowany z Microsoft 365, co pozwala na, m.in. śledzenie korespondencji z klientem z poziomu Outlooka, wysyłanie wiadomości e-mail oraz tworzenie spotkań Teams z poziomu CRMa. Na tym nie koniec, bowiem fmożliwa jest synchronizacja informacji między systemem CRM a ERP Dynamics 365 Business Central, więc użytkownicy Sales mogą mieć wgląd w faktury i ich status płatności bez konieczności opuszczania CRM-a. Po przeczytaniu kilku tych zdań na pewno wielu nasuwa się pytanie „gdzie jest haczyk?”.
Fakty licencyjne
Jak każde rozwiązanie Microsoftu, tak i Dynamics 365 Sales rządzi się swoimi zasadami licencyjnymi. Niemniej, na tle innych usług chmurowych giganta z Redmond, są one stosunkowo proste.
- Dynamics 365 Sales jest licencjonowany na użytkownika (per user). Oznacza to, że jeśli w firmie mamy 10 osób, które będą potrzebowały pełnego dostępu do Sales to każdej z nich należy kupić licencję.
- Brak minimum licencyjnego – podobnie jak w przypadku Dynamics 365 Business Central (o którego zasadach licencjonowania pisaliśmy w czwartej części „Kącika licencyjnego”), Dynamics 365 Sales nie wymaga od nas zakupu konkretnej ilości licencji „na start”. Wręcz przeciwnie – zaczynamy od 1 pełnego użytkownika (pełnego, czyli innego niż Team Members).
- Co ciekawe, nabywając Sales otrzymujemy w również prawo do korzystania z Power Apps i Power Automate. Dzięki temu, możliwe jest rozszerzanie funkcjonalności systemu CRM o proste aplikacje i automatyzacje bez konieczności nabywania dodatkowych licencji. Kluczem jest to, że wspomniane muszą być tworzone w obrębie tego samego środowiska, w którym znajduje się nasz Dynamics 365. Oznacza to, że nie możemy stworzyć, np. aplikacji do rejestracji czasu pracy, która w żaden sposób nie będzie powiązana z Dynamics 365 Sales.
- Wspomnieliśmy wcześniej o pełnym użytkowniku. Nie bez powodu, bowiem ponownie – tak jak w przypadku Dynamics 365 Business Central – w Dynamics 365 Sales dostępny jest użytkownik limitowany, czyli Dynamics 365 Team Members. Dzięki temu, jesteśmy w stanie wygenerować oszczędności w zakresie licencji – Team Members świetnie sprawdzi się dla członków zarządu, którym wystarczy ograniczony dostęp do systemu.
Dynamics 365 Sales dostępny jest w ramach, tzw. modelu base i attach. Oznacza to, że mając, np. Business Central Premium możemy kupić Sales Enterprise o prawie 80% taniej niż standardowo. Poszczególne kombinacje przedstawia poniższa ilustracja.
- Microsoft nie byłby sobą, gdyby nie zaoferował produktu w różnych wariantach. Nie inaczej ma się to w stosunku do Dynamics 365 Sales. Możemy go nabyć w wersji podstawowej, czyli Professional oraz Enterprise. Dostępne również są „Dynamics 365 Sales Premium”, który stanowi połączenie Enterprise z kilkoma dodatkowymi funkcjami i dodatkiem w postaci Sales Insights oraz „Microsoft Relationship Sales”. Ten ostatni z kolei stanowi połączenie Sales Enterprise z Linkedin Sales Navigator. Niemniej, oba są dość drogie na polskie realia, a do tego MRS posiada minimum licencyjne (min. 10 sztuk). Dlaczego zatem warto zdecydować się na wersję Enterprise?
Dlaczego warto wybrać wersję Enterprise?
Dynamics 365 Sales w wariancie Professional zawiera podstawową funkcjonalność w zakresie zarządzania relacjami z klientem. Wersja Enterprise go pokrywa oraz ma kilka innych zalet:
- przede wszystkim, Sales Enterprise umożliwia tworzenie nielimitowanej ilości niestandardowych tabel, (Professional ogranicza ilość do jedynie 15 takich tabel). Tabela to – w uproszczeniu – zbiór informacji na dany temat. A że rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej może być dość specyficzny to w standardzie systemu może brakować kluczowych informacji. Punkt dla Enterprise.
- wersja Enterprise jest bardziej elastyczna w zakresie licencjonowania. Patrząc na tabelę z przewodnika licencyjnego widzimy, że Sales Enterprise może stanowić licencję bazową dla Business Central Essentials, Customer Service Professional, Customer Service Enterprise I Field Service. Sales Professional może być wyłącznie bazą dla Customer Service Professional. Sales Enterprise oferuje bogatszą funkcjonalność, a jest dostępny jako licencja uzupełniająca (attach) dla prawie tych samych licencji bazowych, co Professional.
- Sztuczna Inteligencja to kolejny obszar, w którym Dynamics 365 Sales Enterprise zyskuje przewagę nad Professional. Co ciekawe, wersja Enterprise posiada w cenie kilka funkcjonalności Copilot for Sales (zaznaczone na niebiesko), a jednocześnie stanowi bazę pod dodatek AI o tej samej nazwie (na zielono). Ponadto, nabywając Copilot for Sales otrzymujemy prawo do korzystania z Copilot for Microsoft 365, a więc asystenta AI dostępnego w najpopularniejszych aplikacjach biurowych: Word, PowerPoint, Outlook.
- Bogatsza funkcjonalność to kolejna cecha przemawiająca na korzyści wersji Enterprise. Pełna lista porównująca dostępne funkcje dostępna jest w przewodniku licencyjnym Dynamics 365. Warto wymienić kilka – są to: prognozowanie, konkurenci, możliwość tworzenia hierarchii produktowej, rodzin produktowych oraz relacji między nimi, cele sprzedażowe, obszary sprzedaży, możliwość utworzenia i zarządzania bazą wiedzy, czytnik wizytówek, możliwość definiowania i modyfikowania wielu procesów biznesowych czy scoring.
Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem systemu CRM, jakim jest Dynamics 365 Sales, ale masz pytania, wątpliwości i chciałbyś poznać chociaż symulację kosztów licencji – nie czekaj, skontaktuj się z nami i umów na bezpłatną konsultację z naszym doradcą, który udzieli niezbędnych informacji.