Copilot, czyli asystent AI według Microsoft, cały czas ewoluuje i jest rozwijany. Już teraz możemy go spotkać w większości usług chmurowych giganta z Redmond, zaś próg wejścia w wersję płatną został ponownie zmniejszony poprzez wcielenie do grona licencji bazowych kolejnych rozwiązań. Obecnie wystarczy już licencja na samą pocztę e-mail – Exchange Online – aby móc go nabyć i z niego korzystać. Praca z nim opiera się na pisaniu tzw. promptów. I tutaj pojawia się pytanie – jak robić to mądrze i efektywnie, aby się nie zniechęcić oraz otrzymywać najlepsze odpowiedzi na nasze zapytania?

Sztuczna inteligencja to główny kierunek, w którym podąża obecnie Microsoft projektując i rozwijając swoje usługi chmurowe. Outlook, Word, PowerPoint, Teams, Planner, OneDrive, SharePoint, Dynamics 365 Business Central, Power Apps, Power Automate, Microsoft Azure – w którym kierunku by nie spojrzeć, wszędzie odnajdziemy Copilota. Różnica jest taka, że w niektórych z wymienionych narzędzi dostępne są gotowe funkcje. Przykładowo – w Outlooku możemy skorzystać z opcji podsumowań maili oraz tzw. trenera (coach), który zweryfikuje napisaną przez nas wiadomości i zasugeruje, jak można byłoby ją poprawić. Z kolei w Teams mamy możliwość kliknięcia w „przepisz” (rewrite), co spowoduje, że Copilot przepisze wersję roboczą naszej wiadomości oraz „dostosuj” (adjust), z poziomu którego możemy wybrać długość czy ton wypowiedzi. Niezależnie od nich, core pracy z Copilotem to wydawanie mu poleceń poprzez prompty.a

Czym jest prompt oraz jak dobrze go napisać?

Prompty to nic innego jak polecenia, instrukcje, sposób, w jaki możesz poprosić Copilota, aby ten zrobił coś dla (i za) Ciebie — na przykład utworzenie posta na social media, podsumowanie dokumentu czy edytowanie prezentacji. „Promptowanie” (tworzenie promptów) można porównać do rozmowy z kolegą lub asystentem, w której używamy prostego, ale zrozumiałego języka, aby przekazać kontekst i to, co chcemy ostatecznie osiągnąć.

Chcąc osiągnąć jak najlepsze odpowiedzi Twój prompt powinien zawierać cztery kluczowe elementy:

  • Cel (goal) – czyli jasna informacja, czego oczekujesz od Copilota, np. „Stwórz dla mnie listę składającą się z 3-5 punktów…”
  • Kontekst (context) – po co tego potrzebujesz i czy ktoś powinien być uwzględniony w odpowiedzi: „…na nadchodzące spotkanie z [klientem], które uwzględniać będzie jego obecną sytuację rynkową, stan naszej współpracy oraz czego potrzebuje”.
  • Oczekiwania (expectations) – czyli jak powinna wyglądać odpowiedź Copilota, aby spełniła Twoje oczekiwania: „Ton wypowiedzi powinien być przyjacielski, ale jednocześnie stanowczy…”
  • Źródło (source) – jakie informacje Copilot powinien zawrzeć oraz na jakich danych/ plikach bazować udzielając odpowiedzi: „… skupiający się na treści zawartej w wiadomościach e-mail i czatach Teams prowadzonych z … w ostatnich dwóch tygodniach”.
Źródło: Prompt-ingredients-one-pager.pdf (microsoft.com)

Twój prompt musi zawierać cel – to tzw. must-have. Pozostałe elementy nie są wymagane, natomiast ich zawarcie w ramach zapytania podnosi zdecydowanie szanse na otrzymanie oczekiwanej odpowiedzi. Oprócz powyższych, tworząc prompt warto:

  • być precyzyjnym – jasno określ temat, cel, ton i pożądaną długość treści, którą chcesz, aby Copilot wygenerował. Dobrze jest podać szczegółowe instrukcje, które pomogą mu zrozumieć Twoje wymagania i oczekiwania. Im lepszy i bardziej precyzyjny prompt, tym lepsza odpowiedź Copilota. Sam oceń, na które zapytanie Copilot odpowie lepiej:
    • „Podsumuj spotkanie dotyczące nowego projektu – projektu X”.
    • Podsumuj spotkanie dotyczące nowego projektu – projektu X – oraz zaproponuj agendę na kolejne spotkanie bazując na pominiętych kwestiach. Dołącz tabelę przedstawiającą konkretne zadania do wykonania oraz podaj, kto jest za nie odpowiedzialny”.
  • być przyjacielskim – pisz z Copilotem w taki sposób, jakbyś rozmawiał z kolegą z pracy, unikając oczywiście żargonu czy mowy potocznej. Jeśli jego odpowiedzi Cię nie satysfakcjonują, to mu o tym powiedz i kontynuuj konwersację. Pozwoli mu to nauczyć się Twoich oczekiwań i odpowiednio dostosowywać kolejne odpowiedzi;
  • dostarczać przykłady i kontekst – szczegóły oraz słowa kluczowe, które będą często pojawiać się w Twoich promptach pomogą Copilotowi w generowaniu bardziej aktualnych i kreatywnych wyników;
  • pisać zgodnie z zasadami gramatyki – spójrz na siebie: wolisz, gdy masz przed oczami przysłowiową „ścianę tekstu” czy odpowiednio sformatowaną treść, która jest poprawna gramatycznie, zawiera polskie znaki, interpunkcję, nagłówki, listy wypunktowane? Tak samo jest z Copilotem – im lepiej i bardziej klarownie napisany prompt, tym lepszej odpowiedzi możesz się spodziewać. Dodatkowo, zawieraj „pozytywne instrukcje”, czyli napisz Copilotowi co ma zrobić zamiast czego ma nie robić.
  • rozważyć jego strukturę – kolejność podpowiedzi, które chcemy przekazać Copilotowi w promptcie, ma znaczenie i może mieć wpływ na otrzymaną odpowiedź. W związku z tym – testuj, testuj i jeszcze raz testuj. W dokumentacji Microsoft odnajdziesz ten wątek wraz z dwoma przykładowymi promptami. Jesteśmy ciekawi, która odpowiedź bardziej Cię usatysfakcjonuje.

Co ważne – gdy Twój prompt jest gotowy, a Copilot wygenerował na niego odpowiedź, która Cię satysfakcjonuje, sprawdź ją. Copilot opiera się na modelu LLM (Large Language Model), który jest trenowany w zakresie przewidywania kolejnych słów i fraz. LLM może czasami generować treści, które są stronnicze, obraźliwe, szkodliwe lub nieprawidłowe. Dlatego konieczne jest konsekwentne przeglądanie i weryfikowanie odpowiedzi pod kątem dokładności i stosowności przekazu.

Przykłady promptów – Laboratorium Copilota

Typów promptów jest wiele i tak naprawdę wszystko zależy od tego, jakie zadanie chcesz wykonać. Niemniej, można wyróżnić kilka typowych kategorii:

  • to catch-up – „nadrobienie zaległości”: „Przygotuj podsumowanie zmian, które pojawiły się w projekcie X w przeciągu ostatnich dwóch tygodni”;
  • to learn – zrozumienie idei/ koncepcji: „Czemu poświęcony jest projekt X oraz kto jest jego Project Managerem?”;
  • to edit – edycja/ sprawdzenie treści: „Sprawdź uzasadnienie wprowadzenia produktu na rynek pod kątem niespójności”;
  • to create – utworzenie czegoś: „Stwórz propozycję wartości dla produktu Y”;
  • to transform – przekształcenie: „Przekształć niniejszy plik regulaminu w 10-cio slajdową prezentację”;
  • to summarize – podsumowanie: „Podsumuj, w pięciu punktach, prezentację dotyczącą produkty Y”.

W przypadku, gdy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z Copilotem i promptami, bardzo przydatnym narzędziem okazuje się „Laboratorium Copilota”. Jest to miejsce, w którym znajdziesz elementarne informacje na temat „promptowania”, wskazówki pozwalające na jeszcze lepsze tworzenie promptów oraz bibliotekę gotowych zapytań, które możesz filtrować według używanej aplikacji Microsoft, typu oraz roli/ branży. Ta ostatnia kategoria jest szczególnie przydatna, gdyż są tam dedykowane polecenia przeznaczone dla działów HR i Marketingu (Microsoft ogłosił, że kolejne będą się sukcesywnie pojawiać) oraz branży produkcyjnej, usług finansowych oraz sprzedaży detalicznej. Strona łudząco przypomina tą, którą możemy spotkać w przypadku Power Automate, gdzie oferowane są gotowe szablony automatyzacji. Nie ulega wątpliwości, że powinna ona stanowić punkt wyjścia dla każdego, kto chce zacząć przygodę z Copilotem i rozwinąć umiejętności z zakresu „prompt engineeringu”, które będą coraz bardziej pożądane na rynku.

Źródło: Copilot Lab (cloud.microsoft)

Zainteresował Cię temat tworzenia promptów w Copilot? Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak tworzyć je poprawnie i efektywnie? Interesują Cię koszty licencji pozwalających na wykorzystanie asystenta AI? Jesteśmy w stanie udzielić Ci odpowiedzi na wszystkie pytania – wystarczy, że wypełnisz formularz poniżej i umówisz się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!