Pierwszy kwartał 2024 za nami. Jego ostatni miesiąc – marzec – pzryniósł wiele ciekawych ulepszeń oraz zmian w rozwiązaniach chmurowych Microsoft. Dotyczą one zarówno Microsoft Teams, jak również usług spod szyldu Power Platform. Oczywiście, nie mogło zabraknąć zmian w asystencie AI od Microsoft, czyli w Copilot. A zatem – co nowego pojawiło się w ostatnim miesiącu w aplikacjach biznesowych Microsoft? Zapraszamy do lektury najnowszego wpisu, w którym pod lupę bierzemy wydarzenia z marca.
Nowości w Microsoft Teams
Nowe funkcje, które trafiły (lub trafią) do Microsoft Teams zostały zapowiedziane w ramach corocznej konferencji Enterprise Connect. Tegoroczna edycja miała miejsce w Orlando i zrzeszała wiodących dostawców rozwiązań chmurowych z całego świata. W kontekście popularnych Teamsów – Microsoft zaprezentował szereg nowości. Jedną z nich jest funkcja „Discover” (w polskiej wersji językowej „Odkryj”). Jest to spersonalizowany feed, dostępny po wejściu w Zespoły. Po kliknięciu w niego użytkownikowi wyświetlają się kluczowe informacje ze wszystkich zespołów i kanałów, do których należy – a zatem ma on wszystko w jednym miejscu.
Dodatkowo, istnieje możliwość edycji feedu. Można na przykład wskazać. żeby posty od konkretnej osoby/kanału więcej się w nim nie wyświetlały.
Kolejna nowość to usprawnienia Copilota w Teams w zakresie współtworzenia treści. Należy jednak pamiętać, że w przypadku tej funkcji wymagane jest posiadanie licencji Copilot for Microsoft 365. Niemniej – samo zachowanie tejże funkcjonalności jest bardzo zbliżone do tego, co Copilot potrafi w aplikacji Outlook. O ile do tej pory Copilot w Teams potrafił np. zmienić ton pisanej wiadomości na mniej formalny, o tyle obecnie możemy wybierać spośród kilku rodzajów form treści, jak i jej długości. Możemy też napisać prompt, który sprawi, że Copilot poprawi przygotowaną wersję roboczą wiadomości nadając jej humorystyczny akcent.
Warto wspomnieć również o pomniejszych usprawnieniach takich, jak wykorzystywanie czatu i transkrypcji do udzielania odpowiedzi przez Copilota w ramach czatów spotkań, możliwość zmieniania dźwięków powiadomień czy archiwizacja kanałów.
Pełna lista zmian i nowości dostępna jest na oficjalnym blogu Microsoft Teams.
Co nowego w Copilot for Microsoft 365?
W marcowej odsłonie zainicjowanego przez Microsoft cyklu podsumowującego zmiany i nowości w Copilot for Microsoft 365, na szczególną uwagę zasługuje informacja o dostępności Copilot w ramach aplikacji mobilnej Microsoft 365. Dzięki temu, z poziomu smartfona jesteśmy w stanie pracować z Copilotem i dawać mu polecenia wykorzystując do tego dane biznesowe z naszej firmy, np. podsumuj i wyjaśnij dany dokument lub stwórz prezentację na bazie pliku Word.
Kolejna nowość to dodatkowe możliwości Copilota w ramach nowej aplikacji Outlook. O ile znamy już opcje takie, jak podsumowania wątków czy pomoc w tworzeniu wersji roboczych maili, o tyle teraz w Outlooku możemy korzystać z czatu z Copilotem, który dostępny jest w Teams czy Word. Dzięki temu, bez opuszczania klienta poczty jesteśmy w stanie poprosić go np. o wyszukanie konkretnej wiadomości od przełożonego, podsumowanie spotkań czy wskazanie maili, w których zostaliśmy wymienieni.
Następna nowość to ta, która pojawiła się w Excelu, gdzie oprócz pisania prompta możemy kliknąć w symbol mikrofonu i go… wypowiedzieć. Dzięki temu, oszczędzamy czas na pisanie. Oczywiście, należy pamiętać, że Copilot w Excelu jest wciąż w fazie preview.
Restricted SharePoint Search to kolejna nowość, która ma pojawić się „na dniach”. Jest ona jednak przeznaczona dla administratorów. Pozwala im określić, z których witryn SharePoint Copilot może czerpać informacje do udzielania odpowiedzi na zadane prompty.
Power BI – podsumowanie marca 2024
Developerzy odpowiedzialni za Power BI nie próżnowali, bowiem marcowe podsumowanie jest – mówiąc kolokwialnie – bardzo „mięsiste”. Co prawda masa nowych funkcjonalności dostępna jest na razie w fazie preview, nie oznacza to jednak, że nie można ich przetestować. Bardzo ciekawie zapowiada się możliwość dodawania i edytowania wizualnych kalkulacji (org. Visual calculations). A wszystko to niezależnie od tego, czy raport został już opublikowany czy nie.
Druga nowość – również obecnie w fazie preview – to automatyczne tworzenie layoutu raportu dostosowanego do urządzeń mobilnych. Wraz z tą funkcją spada z nas czasochłonna optymalizacja raportu pod urządzenie mobilne – jest ona dostępna w zasięgu kilku kliknięć. Wygenerowany layout, jeśli coś będzie z nim nie tak, zawsze można edytować.
Coraz większy nacisk Microsoft kładzie na możliwość edycji i tworzenia raportów z poziomu wersji przeglądarkowej, czyli Power BI Service. W związku z tym, warto odnotować usprawnienia, które pojawiły się w tym zakresie. Jednym z nich jest automatyczne wykrywanie potencjalnych relacji między tabelami. Oczywiście, są to tylko sugestie, natomiast rozpoznane trafnie przez narzędzie pozwalają zaoszczędzić sporo czasu.
Aktualizacje w Power Apps
Sporo nowości pojawiło się w Power Apps, natomiast zdecydowana większość jest skierowana do administratorów i twórców. Lista zmian i nowych funkcji, wraz z podziałem na role, dostępna jest w tym wpisie blogowym. Niemniej, skupiając się na jednej, która może się przydać użytkownikowi, wskazalibyśmy możliwość ustawienia aplikacji startowej (startup app) w momencie, gdy uruchamiania Power Apps na urządzeniu mobilnym. Ponad 70% użytkowników Power Apps korzysta z jednej i tej samej aplikacji wielokrotnie w ciągu dnia. Biorąc to pod uwagę, jak również fakt, że strona główna Power Apps ładuje się między 10 a 20 sekund, jesteśmy w stanie wygenerować ciekawe oszczędności w czasie. Nie wspominając o redukcji frustracji wynikającej z oczekiwania na uruchomienie.
Automatyczne przypisywanie licencji Power Automate
Zarządzanie licencjami Power Automate nie należy do najłatwiejszych i bywa czasochłonne. W marcu Microsoft ogłosił jednak pewne ułatwienie dla administratorów w tym zakresie. Chodzi o możliwość tworzenia tzw. auto-claim policies, czyli zasad, na podstawie których licencje są przypisywane automatycznie do użytkowników, którzy ich potrzebują. Najważniejsze informacje:
- zasady definiuje się z poziomu centrum administracyjnego Microsoft 365;
- musimy być w posiadaniu licencji, aby mogły one być przypisywane;
- licencje, które mogą zostać objęte zasadą: Power Automate Premium lub Power Automate per user plan (licencja legacy);
- scenariusze – użytkownik wysyła żądanie licencji, użytkownik wyzwala/ zapisuje/ włącza przepływ zawierający łączniki premium.
Szczegóły tworzenia auto-claim policy są dobrze opisane w dokumentacji producenta.
Przekonaj się, jak zmiany i nowości, które Microsoft wprowadza w swoich usługach chmurowych, mogą wpłynąć na funkcjonowanie Twojej firmy oraz poprawić wygodę pracy użytkowników – wypełnij formularz u dołu strony i umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!