Rejestr BDO to baza danych o produktach i opakowaniach i gospodarce odpadami. Powstał, by zapobiegać nieprawidłowościom, które występują w sektorze gospodarki odpadami. Wielu przedsiębiorców wciąż ma wątpliwości co do tego, czy powinni być wpisani do rejestru BDO oraz z jakimi wiąże się to obowiązkami. Nie wszyscy wiedzą też czy w ich systemie można wprowadzić numer BDO na wymaganych dokumentach.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest rejestr BDO?
- kto podlega obowiązkowi do rejestru BDO?
- na jakich dokumentach powinien być zamieszczony numer BDO?
Czym jest rejestr BDO?
Rejestr BDO (Baza Danych Odpadowych) jest w dużym skrócie rejestrem podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Gromadzi informacje o odpadach i zapewnia elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych oraz sprawozdawczych. Jego celem jest kontrola rynku gospodarki odpadami oraz wsparcie organów inspekcji ochrony środowiska w walce z nieprawidłowościami (m.in. wyeliminowanie nielegalnego przekazywania odpadów i niewłaściwego sposobu ich ewidencjonowania). Do 30 czerwca 2020 ewidencja będzie mogła być sporządzana jeszcze w formie papierowej.
Kto podlega obowiązkowi do rejestru BDO?
Według wytycznych Ministerstwa Klimatu obowiązek wpisu do rejestru BDO dotyczy przedsiębiorców, którzy:
- wytwarzają odpady i prowadzą ewidencję tych odpadów;
- wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny;
- produkują lub importują opakowania albo kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych (UE).
W przypadku wątpliwości można wykonać test na stronie BDO lub skontaktować się z właściwym Urzędem Marszałkowskim. Wpisu do rejestru można dokonać w urzędzie marszałkowskim lub elektronicznie pod tym linkiem. Marszałek województwa na wpisanie przedsiębiorcy do Rejestru BDO ma 30 dni od daty złożenia poprawnego oraz kompletnego wniosku. Koszt rejestracji wynosi 100 zł w dla mikroprzedsiębiorstw oraz 300 zł w przypadku pozostałych przedsiębiorstw.
Na jakich dokumentach powinien być zamieszczony numer BDO?
Podlegające opłacie rejestrowej firmy mają obowiązek zamieszczania numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością. Obowiązek ten dotyczy zwłaszcza: faktur VAT, paragonów fiskalnych, sprawozdań, umów kupna-sprzedaży, kart przekazania i ewidencji odpadów.
W ramach dostosowania dokumentacji do obowiązków BDO, NAV24 może wprowadzić stosowną modyfikacje w obrębie posiadanego systemu ERP Microsoft Dynamics Nav i Dynamics 365 Business Central tak, by numer rejestrowy BDO był wprowadzony bezpośrednio z poziomu systemu oraz by pojawiał się na następujących dokumentach:
- faktura pro-forma
- faktura sprzedaży
- faktura korekty sprzedaży
- noty korygujące
- monity odsetkowe
- zamówienia sprzedaży
- dokumenty salda.
Jeżeli Twoja firma korzysta z rozwiązania Microsoft Dynamics NAV lub Business Central i chcesz, aby Twoje dokumenty były zgodne z wytycznymi BDO skontaktuj się z nami poprzez skontaktuj się z nami wypełniając formularz.