Wybór właściwego partnera wdrożeniowego to nie lada wyzwanie. Jak zatem wyodrębnić właściwego spośród wielu dostępnych na rynku, oferujących w zasadzie zbliżone, jeśli nie takie same, usługi?

Zadawaj trudniejsze pytania.

Poniżej znajdziesz cztery pytania do potencjalnego partnera, które stanowią drugą część wpisu zainicjowanego tydzień temu na naszym blogu.

W czym jesteś lepszy od konkurencji?

Decydując się na rozwiązanie klasy ERP na pewno będziesz rozmawiał z wieloma firmami wdrożeniowymi. Wybór odpowiedniego partnera jest tak samo ważny, jak znalezienie właściwego systemu. Twój partner powinien być w stanie uargumentować, dlaczego to właśnie współpraca z nim, a nie z konkurencją, wniesie najwięcej wartości do Twojej organizacji.

ZNAJOMOŚĆ BRANŻY

Większość firm, z którymi będziesz rozmawiał, pochwali się dobrą znajomość funkcjonalności oferowanego systemu, jednak znajomość Twojej branży jest równie ważnym czynnikiem. Partner mający wiedzę i doświadczenie w Twojej branży miał już okazję pracować z podobnymi firmami, a więc wie, jakie najlepsze praktyki te organizacje stosują. Na pewno wyciągnął z tych doświadczeń wnioski oraz wie, czego może się spodziewać, jeśli chodzi o specyficzne, branżowe wymagania. To może zaoszczędzić wiele czasu i pracy przy konfiguracji systemu, gdyż partner będzie wstępnie wiedział, jak ma ona wyglądać.

CERTYFIKACJA

Posiadane certyfikaty dadzą Ci wgląd w kompetencje posiadane przez firmę w zakresie oferowanego oprogramowania. Stopnie certyfikacji wskazują na to, jak blisko partner współpracuje z dostawcą oprogramowania. To zaś może przełożyć się na szybszy dostęp do wsparcia bądź możliwość uzyskania rabatu. Z kolei certyfikaty posiadane przez pracowników partnera mogą wskazywać na ich ambicje, zaangażowanie oraz chęć stałego podnoszenia kompetencji, nie wspominając oczywiście o fachowości w swojej dziedzinie. Szybkie tempo zmian i postęp technologii wymusza na partnerze i jego pracownikach stałe szkolenie się i rozwój zawodowy.

ZAUFANY DORADCA

Kluczem do owocnej współpracy z partnerem jest nawiązanie długofalowej relacji. Zapytaj o referencje od klientów, z którymi pracuje już od dłuższego czasu, aby zbadać ich odczucia dotyczące współpracy. Zaufany partner może Ci pomóc w pełni wykorzystać oferowaną technologię, taką jak Dynamics 365 Business Central, a w przyszłości wzbogacić jej funkcjonalność, np. poprzez integrację z Power Apps czy Microsoft 365.

W jaki sposób radzisz sobie z modyfikacjami?

Standardowa funkcjonalność systemu ERP jest zaprojektowana w taki sposób, by wspierać najpowszechniejsze procesy biznesowe zachodzące w przedsiębiorstwach. Niemniej, wiele organizacji posiada unikalne, specyficzne procesy i wymagania, które wspomnianym „standardem” nie są. Na rynku znajdziesz rozwiązania oferowane przez tzw. ISV (Independent Software Vendor – Niezależni Dostawcy Oprogramowania), które uzupełniają „luki”, czasami jednak konieczna jest modyfikacja napisana od zera przez programistę. Twój potencjalny partner powinien opowiedzieć Ci więcej na temat możliwości modyfikowania oferowanego rozwiązania oraz współpracy na linii partner-klient w zakresie dostosowań.

ZNAJOMOŚĆ BRANŻY

Jak wspomniano we wcześniejszej części wpisu, znajomość Twojej branży przez potencjalnego partnera może być czynnikiem, który w ogromnym stopniu wpłynie na sukces projektu wdrożeniowego. Posiadając bogatą wiedzę, partner będzie w stanie określić największe zalety oraz słabości oferowanego rozwiązania ERP w kontekście Twojej branży i biznesu. Dodatkowo, na pewno będzie miał wiedzę na temat rozwiązań ISV, które spełnią Twoje wymagania oraz modyfikacji, które potencjalnie mogą być konieczne.

DOPYTAJ O MODYFIKACJE

Już na etapie analizy przedwdrożeniowej partner powinien być w stanie określić, ile i jakie modyfikacje będą niezbędne do wykonania. Dodatkowo, warto zadać kilka podstawowych pytań w ich zakresie:

  • czy jest rozwiązanie ISV, które będzie w stanie spełnić dane wymaganie zamiast stosowania modyfikacji?
  • czy lepszym pomysłem nie byłaby zmiana procesu biznesowego w danym kontekście, aniżeli tworzenie modyfikacji?
  • czy jesteśmy w stanie użyć zautomatyzowanych przepływów pracy zamiast modyfikacji celem rozwiązania konkretnego problemu?
  • czy zastosowane modyfikacje nie spowodują problemu w trakcie potencjalnego upgrade’u?
  • czy istnieje możliwość samodzielnego stworzenia/zamówienia customowych raportów, których brakuje w systemie?
  • jak duże doświadczenie ma zespół developerski w tworzeniu tego rodzaju modyfikacji?

Jak często zdarza Ci się przekraczać założony budżet projektowy?

Istnieje wiele powodów, dla których projekt może przekroczyć założony budżet. Czasami winowajcą jest ciągle rozszerzany zakres projektu, którego pierwotne założenia były zupełnie inne. Są też projekty, podczas których pojawia się np. konieczność wykonania integracji, a ta może być zrealizowana wyłącznie przez zastosowanie modyfikacji. Twój potencjalny partner powinien być w stanie określić, jak często realizowane przez niego projekty przekraczają założone budżety oraz co w takich sytuacjach robi.

JASNY PLAN PROJEKTU

Partner powinien posiadać udokumentowany proces wdrożeniowy, który jasno określa, jak projekt będzie realizowany. Bardzo często nie będzie w stanie podać Ci finalnego kosztu wdrożenia, dopóki nie zbierze niezbędnych wymagań i nie zakończy etapu analizy przedwdrożeniowej. Kiedy budżet jest ustalony, harmonogram wdrożenia oraz plan projektu powinny zawierać wytyczne dotyczące tego, co będzie wymagane od Twojego zespołu (pracowników biorących udział w projekcie wdrożenia), aby ukończyć go na czas.

AKTYWNE ZARZĄDZANIE PROJEKTEM

Utrzymywanie wszystkich zaangażowanych w projekt wdrożenia w jego „ramach” to główne zadanie project managera. Kierownik projektu powinien działać proaktywnie, aby być pewien, że rozumiesz jakie zasoby będą potrzebne do zakończenia każdego etapu projektu na czas. Komunikacja musi być regularna, aby Twój zespół był na bieżąco informowany o postępie prac i ewentualnych wyzwaniach, które mogą wpłynąć na terminową realizację projektu czy też budżet.

Jak wielkość Twojej organizacji wpływa na świadczone usługi?

Wielkość organizacji potencjalnego partnera może mieć spory wpływ na to, w jaki sposób projekt będzie zarządzany. Duża firma może dysponować większą liczbą konsultantów, zaś mały, lokalny lub też wyspecjalizowany zespół profesjonalistów może zapewnić Ci bardziej spersonalizowane usługi. W tym aspekcie jest kilka kwestii, które warto poruszyć na etapie wyboru partnera wdrożeniowego.

SZEROKA „ŁAWKA REZERWOWYCH”

Partnerzy „dużych rozmiarów” będą w stanie zapewnić i zaangażować dużą ilość konsultantów do projektu. Może to być pomocne przy wdrożeniach typu out-of-the-box. Z drugiej strony, mniejsze organizacje, ukierunkowane na konkretną branżę, mogą mieć zdecydowanie większe doświadczenie oraz konsultantów „branżowych”, wymaganych w Twoim projekcie wdrożeniowym.

POSTAW NA DOŚWIADCZENIE

Dowiedz się, czy ustanowiony zespół projektowy partnera składa się z konsultantów, którzy już kiedyś wspólnie pracowali. Pracownicy zdalni, pracujący w różnych lokalizacjach, tworzący zespół mogą się nie znać, jak również nie znać sposobu pracy każdego z osobna. W takiej sytuacji wymagany może być dodatkowy czas na tzw. „rozruch”. Natomiast zespół złożony z osób, które się znają i mają wspólne doświadczenia z pracy nad wieloma projektami, będzie w stanie od razu przejść do działania.

STAŁY ROZWÓJ KOMPETENCJI PRACOWNICZYCH

Wielkość firmy partnera nie odzwierciedla zaangażowania w stały proces podnoszenia kompetencji pracowników – konsultantów – co może mieć znaczenie dla powodzenia wdrożenia. Zapytaj potencjalnego partnera jak wygląda u niego kwestia szkoleń pracowników oraz ich ścieżki rozwoju zawodowego.

KULTURA ORGANIZACYJNA

Niezależnie od rozmiaru firmy partnera, kultura organizacyjna również może mieć wpływ na projekt. Sprawdź opinie obecnych oraz byłych pracowników w Internecie. Da Ci to spojrzenie na sposób, w jaki organizacja traktuje pracowników. Przecież na pewno chcesz współpracować z partnerem, który docenia i motywuje swój zespół.

Wybierz partnera, który jest gotowy odpowiedzieć na trudne i niewygodne pytania

Znalezienie najlepszego partnera, który pomoże Ci w dokonaniu właściwych wyborów i podjęciu słusznych decyzji jeszcze przed rozpoczęciem projektu wdrożenia systemu ERP, oszczędzi mnóstwo Twojego czasu i pieniędzy. Rozmawiając z potencjalnym partnerem i zadając mu powyższe pytania oraz te z części pierwszej, będziesz w stanie odkryć jego największe zalety i wady.

Technologia stale się rozwija – zapewne tak jak Twój biznes, który rozrósł się od czasu wdrożenia obecnego systemu klasy ERP. Kurczowe trzymanie się tracącego na aktualności rozwiązania może blokować Twoją firmę na wiele różnych sposobów, o których obecnie możesz nawet nie wiedzieć. Sposobów, które kosztują Cię czas, pieniądze i przegapione szanse. Aby osiągnąć przewagę, potrzebujesz niezawodnego, skalowalnego i bezpiecznego szkieletu rozwiązań, takich jak Dynamics 365 Business Central, Power Apps, Power BI czy Microsoft 365. Niezbędny jest odpowiedni partner, który rozumie Twoją branżę i zna oferowaną technologię, jak również tą, z której obecnie korzystasz.

W Nav24 jesteśmy gotowi odpowiedzieć na Twoje trudne pytania – skontaktuj się z nami i zadaj je już dziś.