Microsoft Dynamics 365 Business Central to kompleksowy system do zarządzania przedsiębiorstwem dla małych i średnich firm. Rozwiązanie łączy możliwości systemów ERP (planowanie zasobów przedsiębiorstwa) oraz funkcjonalności znane z rozwiązań klasy CRM (zarządzanie relacjami z klientami) w jedną zintegrowaną platformę opartą na chmurze. W czym jednak jest lepszy od swojego protoplasty, czyli Microsoft Dynamics NAV? Oto sześć powodów, dla których warto zmienić system na nowszy.
Można powiedzieć, że Dynamics NAV to przodek Dynamics 365 Business Central. Mimo to, oba rozwiązania różnią się od siebie pod wieloma względami. NAV to system, który był wdrażany głównie lokalnie (on-premises), w ramach posiadanej przez daną firmę infrastruktury serwerowej, a więc i w jej sieci. Alternatywnym rozwiązaniem było wdrożenie w ramach platformy Microsoft Azure. Natomiast Dynamics 365 Business Central to usługa dostępna lokalnie oraz w chmurze (SaaS – Software as a Service). Ta druga wersja jest zdecydowanie tą najpopularniejszą i rekomendowaną. Jest dostępna o każdej porze z dowolnego miejsca i urządzenia posiadającego łączność internetową.
O ile w przypadku NAV to na przedsiębiorstwie spoczywa obowiązek utrzymywania systemu i jego aktualizowania, o tyle charakter Business Central sprawia, że za zdecydowaną większość aspektów odpowiada producent, czyli Microsoft. Co więcej, Dynamics 365 Business Central zawiera wszystkie funkcjonalności dostępne w NAV, które zostały przeprojektowane, aby działać jeszcze lepiej i płynniej. W łatwy sposób można rozszerzyć jego funkcjonalność poprzez gotowe rozwiązania firm trzecich (ISV) czy komponenty Power Platform, takie jak Power Apps, Power Automate oraz Power BI. W przypadku Dynamics NAV nie było to takie proste, a zdecydowana większość „customizacji” musiała zostać wykonana przez programistów.
Microsoft Dynamics 365 Business Central to coś więcej niż zaktualizowana wersja Microsoft Dynamics NAV. Elastyczność systemu pozwala lepiej dopasować go do potrzeb biznesowych w Twojej firmie. System jest przyjazny dla użytkownika, wydajniejszy i wszechstronniejszy niż jego poprzednik. W związku z tym, jeśli Twoja firma korzysta z NAV, koniecznie przyjrzyj się tym sześciu powodom, dla których warto wykonać upgrade do Business Central.
Zawsze aktualna wersja systemu
Od kwietnia 2021 r. Microsoft nie daje możliwości sprzedaży rozwiązania Dynamics NAV dla nowych klientów. Obecni użytkownicy mogą jednak w dalszym ciągu kupować dodatkowe licencje NAV, o ile opłacają coroczną opłatę abonamentową, tzw. Business Ready Enhancement Plan (BREP). Niemniej, wsparcie systemu przez producenta dobiegło końca, a zatem nie otrzymuje on już uaktualnień, poprawek czy też „łatek” bezpieczeństwa.
W przypadku Microsoft Dynamics 365 Business Central w chmurze mamy zawsze najaktualniejszą wersję systemu ERP. Co więcej, poprawki i usprawnienia są po stronie producenta, który odpowiada za ich implementację, zatem nie musisz sobie nimi zaprzątać głowy w takim stopniu, jak jest to w przypadku rozwiązań wdrażanych lokalnie (on-premises).
Automatyczne aktualizacje
Microsoft Dynamics 365 Business Central objęty jest dwoma dużymi aktualizacjami w trakcie roku, zwanymi falami, które odbywają się co sześć miesięcy. Są one implementowane automatycznie, niemniej administratorzy otrzymują możliwość przetestowania nowej wersji odpowiednio wcześnie, dzięki czemu są w stanie sprawdzić potencjalny wpływ na posiadane rozszerzenia czy aplikacje firm trzecich. Cykl życia produktu oraz aspekty zarządzania wersjami są zdecydowanie lepiej zorganizowane oraz łatwiej nad nimi zapanować niż w przypadku Dynamics NAV.
Chmurowy charakter
Skalowalność oraz dostępność to jedne z głównych zalet wynikających z wdrożenia Microsoft Dynamics 365 Business Central w chmurze. Implementacja rozwiązania w modelu chmurowym (SaaS – Oprogramowanie jako usługa) sprawia, że system jest dostępny dla użytkownika 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu za pośrednictwem urządzenia (komputer stacjonarny, laptop, smartfon, tablet) połączonego z Internetem. Do tego, zarządzanie nim jest zdecydowanie usprawnione – chociażby kwestia dodania kolejnej licencji użytkownikowi oraz nadanie mu dostępu ogranicza się do kilku kliknięć. Oczywiście, Dynamics 365 Business Central korzysta nie tylko z wydajnej platformy chmurowej Microsoft. System dostępny jest również jako rozwiązanie lokalne, niemniej tracisz wówczas wiele korzyści wynikających z szerokich możliwości integracji z innymi usługami IT.
Prosta i bezproblemowa integracja
O ile wykonanie integracji między systemem w modelu tradycyjnym on-premises i innym rozwiązaniem bywa trudne i czasochłonne, o tyle połączenie Dynamics 365 Business Central na platformie chmurowej z usługami firm trzecich jest niezwykle proste. Dość często wygląda to jak pobranie dodatkowej aplikacji na smartfona i nie wymaga „głębszej” konfiguracji. Jest to ogromne ułatwienie. Co więcej, system jest oparty o platformę Dataverse, na której bazują również inne usługi z portfolio Giganta z Redmond. Mowa tu przede wszystkim o przedstawicielach rodziny Microsoft Power Platform, czyli Power Apps, Power Automate oraz Power BI. Dzięki temu można bezproblemowo połączyć aplikację w Power Apps, np. Panel produkcyjny Nav24, z systemem ERP Microsoft Dynamics 365, aby zapisywać w nim wszelkie kluczowe informacje za jej pośrednictwem. Z kolei w przypadku Microsoft Power BI do analityki biznesowej, możesz wykorzystać Business Central jako źródło danych pod dedykowane raporty przeznaczone dla Managera Sprzedaży (N24 Sales Report). Grzechem byłoby nie wspomnieć o praktycznie natywnej integracji z Microsoft 365 (dawniej Office 365) oraz systemem CRM wspierającym obsługę klienta, czyli Dynamics 365 Sales.
Ekonomiczna opłacalność
Wdrożenie Dynamics NAV wiązało się z dużą inwestycją na start. I nie mówimy tutaj o kwestii usług partnera, a koszcie związanym z zakupem odpowiedniej ilości licencji. Niejednokrotnie był to czynnik, który eliminował system Microsoft w procesie decyzyjnym przedsiębiorstw. Na szczęście, wraz z wprowadzeniem na rynek Dynamics 365 Business Central, sytuacja uległa zmianie, gdyż Microsoft postawił na płatność subskrypcyjną. Dzięki temu, popularny „BC” stał się bardziej przystępny cenowo, ponieważ firma płaci miesięcznie za konkretne licencje. W przypadku Business Central licencjonowanie występuje per użytkownik i do wyboru mamy w zasadzie dwie licencje pełne (Essentials i Premium) oraz licencję limitowaną (Team Member). Wraz z rozwojem produktu Microsoft wprowadził jeszcze licencję Device, która przeznaczona jest na urządzenie pełniące określoną rolę. W związku z tym, po zakupie odpowiednich licencji uiszcza się za nie miesięczną opłatę… i to tyle. Kwestie serwerowe, ich utrzymanie czy też aktualizowanie nie interesują użytkowników systemu.
Łatwy i przyjazny dla użytkownika
Tym, co często „trąciło myszką” w przypadku Dynamics NAV, był interfejs systemu. Mnogość opcji, niezrozumiałe spolszczenia, przeładowana wstążka – to tylko niektóre elementy, które potrafiły sprawić, że użytkownik czuł się zagubiony w rozwiązaniu. Microsoft wsłuchał się w prośby użytkowników, znacznie poprawiając i odświeżając interfejs, który trafił do Dynamics 365 Business Central. Jest on nowoczesny, bardziej intuicyjny i w zasadzie identyczny na każdym urządzeniu, na którym jest dostępny. Co więcej, jest on podatny na personalizację – w zasadzie każdy użytkownik może go zdefiniować i ustawić pod swoje konkretne potrzeby. Dodatkowo, możliwe jest wybranie jednej z ról dostępnych w systemie czy też zdefiniowanie własnej. Dzięki temu, osobie piastującej w firmie stanowisko specjalisty ds. zamówień może zostać przydzielona rola o tej samej nazwie, co sprawi, że będzie ona widzieć wyłącznie niezbędne obszary rozwiązania i kluczowe funkcje – czyli takie, z których korzysta najczęściej w trakcie swojej codziennej pracy.
Podsumowując: jeśli Twoja firma posiada jeszcze Microsoft Dynamics NAV, który nie jest już wspierany przez Microsoft, to warto zdecydować się na przejście na Dynamics 365 Business Central. To kompleksowe rozwiązanie, dające nieograniczoną swobodę korzystania. Chcąc przeanalizować stan obecnie posiadanego rozwiązania w kontekście upgrade'u, warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego partnera, który zasugeruje najlepsze rozwiązania i przedstawi Ci wszystkie działania prowadzące do sukcesu. A wszystko, jak świetnie wiemy, zaczyna się od rozmowy, dlatego zachęcamy Cię do wypełnienia formularza u dołu strony, abyśmy mogli się z Tobą skontaktować.