Microsoft rozpoczął nowy rok od przedstawienia planów rozwoju swoich rozwiązań biznesowych. Pierwsza fala aktualizacji w 2025 – bo o niej mowa – dla Dynamics 365 Business Central zapowiada się niezwykle interesująco. W tzw. release plannerze można zauważyć, że Microsoft położył mocny nacisk na funkcje związane ze sztuczną inteligencją (AI), aspekty e-commerce oraz zarządzania zrównoważonym rozwojem. Warto jednak pamiętać, że ogłaszane co pół roku fale aktualizacji nie dotyczą wyłącznie wspomnianego systemu ERP. Obejmują one również pozostałe produkty z rodziny Dynamics 365, takie jak Sales, Customer Service, Field Service oraz Power Platform, a więc Power Apps czy Power Automate. Dodatkowo, Gigant z Redmond wyodrębnia Role-based Copilot offerings, a więc asystentów AI: “Copilot for Sales”, “for Service” czy “for Finance”. W niniejszym wpisie przedstawiamy wybrane nowości, które Microsoft zapowiedział na okres od kwietnia do września 2025 roku. Podkreślamy – jest to zapowiedź, plany w zakresie konkretnych funkcji mogą zostać zmienione przez Microsoft, co niejednokrotnie miało już miejsce w przeszłości.

Agent AI w służbie zamówień sprzedaży

W ramach pierwszej fali aktualizacji w 2025 roku Microsoft planuje wprowadzić do Dynamics 365 Business Central nową funkcjonalność wykorzystującą sztuczną inteligencję – Sales Order Agent. Jest to asystent AI, który ma na celu automatyzację procesu przyjmowania i przetwarzania zamówień sprzedaży. Sales Order Agent potrafi samodzielnie analizować przychodzące wiadomości e-mail od klientów i na ich podstawie tworzyć zamówienia sprzedaży w systemie. Sztuczna inteligencja identyfikuje kluczowe informacje, takie jak zamawiany produkt, ilość, dane klienta czy adres dostawy, a następnie automatycznie wypełnia odpowiednie pola w zamówieniu. Co więcej, agent może również weryfikować dostępność produktów i sugerować alternatywy w przypadku braków magazynowych. Nie ulega wątpliwości, że ta innowacja znacząco usprawni pracę działów sprzedaży, redukując czas poświęcany na ręczne tworzenie zamówień sprzedaży, zaś pracownikom pozwoli skupić się na bardziej strategicznych zadaniach, jak budowanie relacji z klientami czy rozwój sprzedaży. Należy jednak ostudzić nadmierny entuzjazm i zaznaczyć, że Sales Order Agent będzie początkowo dostępny tylko w regionach Microsoft Azure w Stanach Zjednoczonych – na dostępność w Polsce będziemy musieli nieco dłużej poczekać.

Źródło: Use Sales Order Agent to automate sales order-taking | Microsoft Learn

Kanały sprzedaży w ramach łącznika Shopify

Microsoft nie ustaje w ulepszaniu integracji na płaszczyźnie Dynamics 365 Business Central – Shopify. W nadchodzącym release wprowadza możliwość wyboru kanału sprzedaży. Funkcja ta pozwala na bardziej szczegółową kontrolę nad procesami sprzedażowymi w środowisku e-commerce. Innymi słowy – wyraźnie widać, który kanał sprzedażowy jest wiodącym w naszej firmie, a który generuje najmniejsze przychody. Użytkownik może wybrać i aktywować dostępne kanały z listy, a jeśli tego nie zrobi to łącznik Shopify przyjmie wartość domyślną, czyli „Sklep internetowy”. Należy pamiętać, że funkcja będzie mieć zastosowanie wyłącznie do produktów, które jeszcze nie zostały opublikowane.

Źródło: Activate sales channels in Shopify Connector | Microsoft Learn

Dodatkowe kolumny na wybranych stronach Business Central

Kolejna nowość to ta z natury „drobnych”, ale które bardzo cieszą. Mowa o możliwości dodania większej ilości pól i kolumn do różnych stron w systemie. Niby proste, a jednak w wielu przypadkach brakowało możliwości wstawienia dodatkowego pola, w którym można byłoby umieścić dodatkowe informacje. Wybrane pola:

  • pole „Nazwa 2”, które można dodać w ramach oferty sprzedaży w kontekście adresu wysyłki;
  • pole „Opis 2” – w zakresie planowanych, zwolnionych czy ukończonych zleceń produkcyjnych;
  • pole „Opis prac”, które będzie domyślnie widoczne w ramach zarchiwizowanych ofert i zamówień sprzedaży.
Źródło: Add more columns to various pages to gain more insight | Microsoft Learn

Dołączaj dokumenty do procesów produkcyjnych

Następna zmiana wynikała z potrzeby dodawania różnego rodzaju dokumentów do procesów związanych z produkcją. Taką funkcję Microsoft zapowiedział na kwiecień 2025. Dzięki temu dokumenty związane z aspektami procesu produkcyjnego, np. raporty inspekcji czy rysunki techniczne, będzie można dodawać w wielu stronach w systemie ERP. Sama opcja to nic innego jak dobrze znane okienko FactBox dostępne w takich miejscach jak np.:

  • BOM produkcyjny;
  • planowane zlecenia produkcyjne;
  • zwolnione zlecenia produkcyjne;
  • ukończone zlecenia produkcyjne;
  • lista zleceń produkcyjnych.
Źródło: Manage document attachments in manufacturing | Microsoft Learn

Integracja Project ESG Reporting z Dynamics 365 Business Central

Kolejna nowość, która ma być dostępna już od kwietnia 2025, to integracja Business Central z aplikacją do raportowania w zakresie ESG. Dyrektywa o sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD) zwiększa znacznie ilość firm w UE zobowiązanych do wspomnianego raportowania. W związku z tym, Microsoft zdecydował się dostosować moduł zrównoważonego rozwoju, który jest dostępny w Business Central i zintegrować go z aplikacją o nazwie „Project ESG Reporting”. Dzięki temu, przedsiębiorstwa są w stanie zarządzać danymi nietransakcyjnymi poza systemem ERP. Dodatkowo, funkcja eliminuje konieczność ponownego wprowadzania tych samych danych w kilku rozwiązaniach IT. W momencie zebrania danych w Dynamics 365 Business Central będzie można przetransferować je do Project ESG Reporting, a następnie dostosować je i wygenerować gotowy plik na wypadek kontroli.

Źródło: Use ESG Reporting integrated with Business Central | Microsoft Learn

Automatyczne follow-upy w Dynamics 365 Sales

W przypadku systemu CRM, czyli Dynamics 365 Sales, również przewidzianych zostało kilka zmian w ramach zbliżającej się fali aktualizacji. Jedną z nich jest sales qualification agent, odpowiedzialny za automatyzację działań z potencjalnym klientem, który ma zostać wprowadzony w kwietniu jako public preview. Jego zadaniem jest wesprzeć w handlowców w codziennych obowiązkach. Agent ma być w stanie wysyłać automatyczne follow-upy do potencjalnych klientów. Ich treść stworzy na podstawie dotychczasowej historii interakcji, a w przypadku absencji adresata dostosuje harmonogram wysyłki do jego dostępności. Trzeba przyznać, że brzmi naprawdę obiecująco, jednak z ostateczną oceną wstrzymajmy się do testów, które będzie można przeprowadzić w kwietniu.

Mapa procesów dla automatyzacji Power Automate

Na koniec warto wspomnieć o nowościach w ramach usług wchodzących w skład Power Platform. Szczególnie ciekawie zapowiada się możliwość wygenerowania mapy procesów dla automatyzacji składających się z wielu przepływów w Power Automate. Póki co, Microsoft nie opublikował w dokumentacji, jak ta funkcja wygląda, niemniej trzymajmy kciuki, aby pojawiła się jeszcze w tej fali aktualizacji – ma być ogólnodostępna we wrześniu 2025, czyli tuż przed drugą falą. Wracając do samej funkcji – wspomniana mapa pozwoli zwizualizować zależności poszczególnych przepływów, co powinno skrócić czas rozwiązywania potencjalnych problemów czy też uprościć nawigację w przypadku rozwoju automatyzacji lub chęci jej modyfikacji.

Przekonaj się, jak zapowiedziane zmiany i nowości, które mają się pojawić w systemie ERP Dynamics 365 Business Central oraz w innych rozwiązaniach z nim zintegrowanych – Dynamics 365 Sales, Copilot, Power Apps – mogą Ci pomóc w codziennej pracy – wypełnij formularz poniżej i umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!