Już jest! Mimo, że do wejścia w życie drugiej dużej fali aktualizacji – Release Wave 2 2025 – pozostało jeszcze trochę czasu (nowości i usprawnienia zaczną się pojawiać w usługach chmurowych od października), to Microsoft opublikował, tzw. release planner. Jest to miejsce, w którym znajdują się opisy nowych opcji i zmian, mające trafić do rozwiązań Dynamics 365 oraz Power Platform w okresie od października 2025 do końca marca 2026. Na jego podstawie przygotowaliśmy zapowiedź – zestawienie 10 funkcji, na które warto zwrócić szczególną uwagę. Sądzimy, że mogą one realnie wpłynąć na sposób pracy zarówno w systemie ERP Dynamics 365 Business Central, CRM Dynamics 365 Sales, jak i w aplikacjach Power Apps. Zapraszamy do lektury!
Zaawansowane wyszukiwanie
Na początek funkcja zarezerwowana dla użytkowników Business Central online. Dotyczy ona wyszukiwania, które czasami może być dość frustrujące i czasochłonne. Microsoft zdecydował się wyposażyć opcję „Tell me” w sztuczną inteligencję, która ma wyświetlać wyniki wyszukiwania nie tyle na bazie słów kluczowych, co na bazie kontekstu. Brane pod uwagę mają być różne właściwości stron w systemie i inne parametry pozwalające na dostarczenie najbardziej trafnych i uporządkowanych wyników. Funkcja dostępna będzie, m.in. bezpośrednio z poziomu okienka „Tell Me”, pod zakładką „Advanced”.

Dodatkowe wskazówki dla agentów AI
Pozostając w klimacie AI – następna zapowiedź dotyczy pracy agentów AI wykonujących zadania w ramach Dynamics 365 Business Central. Mimo wszystko trzeba sprawować nad nimi jakąś kontrolę. Zadania, które wykonuje agent, są wyświetlane na bocznym panelu w Business Central. Jeżeli użytkownik zauważy, że w trakcie wykonywania zadania agent się „zablokuje” to będzie mógł wprowadzić dodatkowe instrukcje, które pomogą w rozwiązaniu danego problemu. Tym samym agent trafi ponownie na właściwe tory. Funkcja będzie początkowo dostępna tylko w USA, Wielkiej Brytanii i Australii.

Zaktualizowane Role Center ds. zrównoważonego rozwoju
Strona Główna dla Menedżera ds. Zrównoważonego rozwoju zapewnia efektywną i kompleksową kontrolę nad działaniami w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zawiera informacje dotyczące np. zarządzania wodą i odpadami, które pomagają monitorować i zarządzać wpływem na środowisko. Zaktualizowana wersja wspomnianego role center ma zostać wzbogacona o parametry uwzględnione w ramach Zakresu 3 (tzw. Scope 3) czyli pośrednich emisji, za które firma jest pośrednio odpowiedzialna w całym swoim łańcuchu wartości.

Raportowanie ESG w Dynamics 365 Business Central
Kolejna zapowiedź dotyczy raportowania ESG. Już jakiś czas temu Microsoft przedstawił rozwiązanie o nazwie „Project ESG Reporting App”, która służy do raportowania zgodności z różnymi normami. Wraz z drugą falą aktualizacji producent zapowiada jego integrację funkcjami zrównoważonego rozwoju dostępnymi w Business Central. Funkcja ta eliminuje zatem konieczność powtarzalnego wprowadzania danych i umożliwia zarządzanie danymi nietransakcyjnymi poza wspomnianym systemem ERP. Po zebraniu danych w Business Central można będzie je przenieść do Project ESG Reporting i w nim dodać więcej tekstu lub informacji kontekstowych, a następnie wygenerować pliki zgodne z wymogami regulacyjnymi dotyczącymi przesyłania. Na obecną chwilę, rozwiązanie oferuje:
- Integrację metryk emisji zakresu 1, 2, 3 z Business Central do Project ESG Reporting.
- Możliwość mapowania metryk z Business Central do istniejących koncepcji w Project ESG Reporting.
- Utworzenie metryk wartości, które można powiązać z mapowanymi koncepcjami i oceną.

Ulepszona apliakcja Power BI Sales w Dynamics 365 Business Central
Następna zapowiedź jest z pogranicza dwóch rozwiązań – Business Central i Power BI. Mowa tu o zaktualizowanej aplikacji Power BI Sales, która będzie oferować dodatkowe możliwości:
- wykorzystywanie danych z projektów i księgi głównej w analizach;
- analiza prognoz sprzedaży.
Dodatkowo, wraz z Release Wave 2 2025 do wspomnianego rozwiązania mają trafić zmodernizowane raporty dotyczące sprzedaży, m.in.:
- lista klientów;
- klient – podsumowanie zamówienia;
- klient – szczegóły zamówienia;
- statystyki sprzedaży;
- sprzedaż wg klienta/ zapasu;
- saldo klienta;
- saldo próbne klienta;
- dostępność rezerwacji sprzedaży.

Filtrowanie, sortowanie i wyszukiwanie za pomocą języka naturalnego w Dynamics 365 Sales
Półroczne fale aktualizacji nie dotyczą wyłącznie Dynamics 365 Business Central. Takimi samymi zasadami aktualizacji objęte są również inne rozwiązania z rodziny Dynamics 365 oraz Power Platform. Jednym z nich jest system CRM Dynamics 365 Sales. W ramach najbliższej aktualizacji jego użytkownicy będą mogli korzystać z języka naturalnego do filtrowania, sortowania i wyszukiwania danych. Wszystko to ma być dostępne z poziomu tzw. smart grids, które stanowią nieodłączny element Copilota dostępnego w Sales. Sprowadzając tę funkcję do przykładu – zamiast wchodzić w zaawansowane ustawienia filtrów, wystarczy wpisać „szanse sprzedaży o szacowanym przychodzie powyżej 10 000 EUR”, aby natychmiast zawęzić widok szans sprzedaży do tych, które spełniają wskazane kryterium.

Wbudowane podsumowania Copilot w Dynamics 365 Sales
Następna zapowiedź to również mix Copilota z Dynamics 365 Sales. Copilot słynie z podsumowań. Można podsumowywać wątki mailowe, pojedyncze wiadomości czy dokumenty. Nic więc dziwnego, że Gigant z Redmond poszedł o krok dalej i ma zamiar oferować podsumowania w ramach Dynamics 365 Sales. Co to oznacza? Podsumowania mają być domyślnie włączone dla szans sprzedaży, potencjalnych klientów oraz kont (firm) – będą widoczne u góry ekranu i generowanie automatycznie po otwarciu danego rekordu w systemie CRM.
„Mądre wklejanie”, czyli szybsze uzupełnianie formularzy
Tym razem coś dla fanów Power Apps, a konkretniej tzw. aplikacji typu model-driven. Smart paste to opcja, która na podstawie skopiowanego tekstu z innej aplikacji, np. Outlooka, uzupełni pola formularza. Są to oczywiście sugerowane wartości, także należy zweryfikować ich poprawność. Niemniej – jest to nowy sposób wypełniania formularza, który oszczędza mnóstwo czasu.

W kontekście Power Apps warto również wspomnieć o drobnym usprawnieniu skierowanym do użytkowników wersji mobilnej rozwiązania. Dostępna ma być opcja umożliwiająca decydowanie czy dane wprowadzone w aplikacji mają być synchronizowane tylko poprzez Wi-Fi czy poprzez Wi-Fi i sieć komórkową.
Formuły Power Automate tworzone przy pomocy Copilota
Power Automate również doczeka się przydatnego isprawnienia. Zgodnie z zapowiedzią Microsoft, użytkownik będzie mógł użyć języka naturalnego do zapisania niezbędnej formuły w tworzonej automatyzacji. Oznacza to, że zamiast „języka formuł”, wystarczającym będzie opisanie zwykłym językiem, jaka akcja ma się wykonać, a Copilot przygotuje odpowiedni „kod”, który zostanie użyty w tworzonym przepływie pracy.

Przekonaj się, jak zapowiedziane zmiany i nowości, które mają się pojawić w systemie ERP Dynamics 365 Business Central oraz w innych rozwiązaniach z nim zintegrowanych – Dynamics 365 Sales, Copilot, Power Apps, Power Automate – mogą Ci pomóc w codziennej pracy – wypełnij formularz u dołu strony i umów się na bezpłatną konsultację z naszym ekspertem!