Nastał październik, a wraz z nim rozpoczął się okres wprowadzania zmian i nowości do Dynamics 365 Business Central, Dynamics 365 Sales oraz rozwiązań Power Platform w ramach drugiej w tym roku fali aktualizacji – Release Wave 2 2025. Na podstawie dokumentacji Microsoft można śmiało stwierdzić, że koncentruje się ona na aspektach związanych z AI – Copilotem oraz AI Agents. Nie pominięto jednak innych obszarów, takich jak finanse, logistyka czy zrównoważony rozwój, dla których Gigant z Redmond również przewidział szereg usprawnień. Zapraszamy na przegląd wybranych zmian, na które warto zwrócić szczególną uwagę podczas studiowania dokumentacji producenta.
Wypełnianie danych kontaktowych sugestiami Copilota
Rozpoczynamy od funkcji, która została zaprezentowana podczas pierwszej tegorocznej fali aktualizacji w Business Central, a teraz została ulepszona. Niemniej, wciąż pozostaje w fazie „public preview”, co oznacza, że użytkownicy nie powinni dostosowywać do niej sposobu swojej pracy, ponieważ jej kształt i działanie mogą jeszcze ulec zmianie. Mowa tu o ulepszonych sugestiach Copilota w zakresie wypełniania pól danych kontaktowych formularzy. Poprzez analizę istniejących danych w systemie oraz informacji z sieci web (integracja z przeglądarką Bing), Copilot sugeruje dane, które – jego zdaniem – są najlepsze dla poszczególnych pól. Oczywiście, przed ich wstawieniem, informuje o źródle, z którego zaczerpnął taką, a nie inną informację. Jeśli sugestia jest właściwa to wystarczy ją zatwierdzić, jeżeli błędna – zmienić. Należy jednak podkreślić, że oficjalnie funkcja ta – na obecną chwilę – działa w języku angielskim. Microsoft podaje, że w przypadku innych języków może działać, ale niekoniecznie poprawnie. Niemniej, język polski powinien z czasem również być jednym ze wspieranych.

Analiza danych w listach przy pomocy Copilota
Pozostając w temacie Copilota – kolejna nowość dotyczy trybu analizy danych zawartych w listach w Business Central. Oczywiście, nieodłącznym „kompanem” jest tutaj Copilot, którego zadaniem jest wyręczenie użytkownika w nakładaniu filtrów i wybieraniu różnych opcji niezbędnych do przeanalizowania informacji. Wystarczy, że w oknie wpisywania prompta zostanie wpisana instrukcja – polecenie wskazujące, co Copilot ma zrobić - np. pokaż zapasy z kategorii X uwzględniając kod pocztowy i miasto dostawcy. Co ciekawe, administrator Business Central otrzymał narzędzie umożliwiające nadawanie dostępu do tej funkcji. Niestety, ale na obecną chwilę język polski nie jest wspierany i póki co nie ma informacji o dacie jego wsparcia.


Automatyzacja procesu zamówień z Sales Order Agent
Następna nowość dotyczy Agenta zamówień, który jest dostępny w Dynamics 365 Business Central. Wraz z drugą falą aktualizacji Sales Order Agent jest w stanie poradzić sobie z procesem zamówienia sprzedaży o następującym scenariuszu:
- zapytanie ofertowe od klienta trafia drogą mailową do udostępnionej skrzynki pocztowej,
- agent rozpoznaje klienta na podstawie dostępnych w Business Central,
- Sales Order Agent tworzy ofertę na podstawie zapasów uwzględnionych w zapytaniu,
- podczas tworzenia weryfikuje dostępność zapasów w systemie ERP,
- wysyła przygotowaną ofertę mailowo do akceptacji klientowi,
- po otrzymaniu potwierdzenia zamówienia od klienta, agent konwertuje ofertę w zamówienie sprzedaży i wysyła je klientowi.
Co ważne – w oknie Sales Order Agent dostępnym z prawej strony ekranu, użytkownik widzi historię zdarzeń, która pozwala mu „trzymać rękę na pulsie” i weryfikować wygenerowaną przez AI zawartość. To właśnie użytkownik zatwierdza przygotowane dokumenty i treści wiadomości, aby nie dopuścić do wprowadzenia klienta w błąd. Niemniej, zatwierdzanie wygenerowanych odpowiedzi, które w czasie sprzed wprowadzenia Sales Order Agent musiały zostać przygotowane przez użytkownika, to teraz jedyna rola użytkownika w całym procesie . Data wsparcia języka polskiego dla tej funkcji ma zostać ogłoszona w późniejszym czasie.

Integracja z Shopify
Integracja Shopify z Dynamics 365 Business Central jest cały czas rozwijana. W ramach niniejszego update’u warto wspomnieć o pojawieniu się możliwości przypisywania pracowników z Shopify POS do konkretnych, zdefiniowanych w Business Central, sprzedawców. Pozwoli to na łatwiejsze i szybsze mapowanie personelu na przestrzeni obu rozwiązań, a tym samym śledzenie sprzedaży.
Co więcej, usprawnienie procesów logistycznych i rozliczeniowych ma przynieść wprowadzenie dodatkowych pól Sell-to oraz Bill-to, nie wspominając o możliwości synchronizacji cen produktów na podstawie katalogów przygotowanych przez Shopify.
E-Documents Framework
Kolejne usprawnienie dotyczy wysyłania i odbierania e-dokumentów, a dokładniej tzw. E-documents framework. Innymi słowy – funkcja umożliwia wykonywanie wyżej wymienionych czynności między Dynamics 365 Business Central a innymi aplikacjami za pomocą API i Power Automate.

Personalizacja stron – dodatkowe pola i kolumny
Personalizacja to funkcja, która umożliwa użytkownikom Busniess Central dostosowanie konkretnych stron w systemie. Jest to szczególnie przydatne w przypadku firm o specyficznych wymaganiach, gdzie pola w wersji out-of-the-box mogą być niewystarczające. Wraz z Release Wave 2 2025 Microsoft zdecydował się na udostępnienie użytkownikom dodatkowych pól, które mogą zostać umieszczone na konkretnych stronach Business Central. Spis wspomnianych pól wraz z wykazem stron, do których mogą zostać dodane dostępny jest na stronie producenta.

Hierarchical Relationship Visualizer – zależności w systemie CRM
Release Wave to nie tylko nowości w Dynamics 365 Business Central. Trafiają one również do innych rozwiązań Microsoft, w tym do Dynamics 365 Sales, czyli systemu klasy CRM. W jego przypadku bardzo ciekawie zapowiada się tzw. Hierarchical Relationship Visualizer, który można określić mianem mapy powiązań. Wizualne przedstawienie zależności między danymi spółkami lub grupą firm jest zdecydowanie bardziej przystępne i sprawia, że użytkownik uzyskuje wiedzę, np. o tym, gdzie podejmowane są decyzje zakupowe oraz czy dana szansa sprzedażowa dotyczy konkretnego oddziału lub całej grupy. Funkcjonalność wymaga konfiguracji, ale naszym zdaniem warto.

Uzupełnianie danych na podstawie pliku
O ile niedawno, w opublikowanej zapowiedzi niniejszej fali aktualizacji, wspominaliśmy o funkcji „mądrego wklejania”, o tyle tym razem – w kontekście funkcji AI w CRM – warto zwrócić uwagę na uzupełnianie pól w systemie danymi z pliku. W Dynamics 365 Sales pojawi się dodatkowe miejsce, do którego użytkownik będzie mógł przeciągnąć plik (obsługiwane formaty: .txt, .docx, .csv, .pdf, .png, .jpg, .jpeg, .bmp) i na jego podstawie AI zasugeruje dane, którymi powinny być wypełnione pola, np. kartoteki kontaktu. W przypadku poprawnych sugestii użytkownik będzie mógł je wszystkie zbiorczo zaakceptować, albo poprawić te, które tego wymagają. Jest to kolejna funkcja, która ma na celu odciążenie użytkownika od powtarzalnych działań i umożliwienia mu poświęcenia tego czasu na bardziej kreatywną pracę.

Przekonaj się, jak zmiany i nowości, które sukcesywnie pojawiają się w systemie ERP Dynamics 365 Business Central, Dynamics 365 Sales oraz pozostałych rozwiązaniach mogą Ci pomóc w codziennej pracy – wypełnij formularz i umów się na bezpłatną konsultację z naszym ekspertem!