Kwiecień to początek wiosny, ale i czas wejścia w życie kolejnej odsłony Dynamics 365 Business Central. Zgodnie z cyklem życia wspomnianego systemu ERP, jak i opublikowaną dwa miesiące temu zapowiedzią, możemy oficjalnie ogłosić dostępność wersji 24. Pierwsza fala aktualizacji to nie tylko nowości w Business Central, ale również w innych rozwiązaniach spod szyldu Dynamics 365 i Power Platform. A zatem – na jakie zmiany i usprawnienia warto zwrócić uwagę? Poniżej przedstawiamy listę wybranych funkcjonalności.
Nowe raporty Excel
Pierwsza tegoroczna fala aktualizacji przyniosła 8 nowych raportów Excel wraz z nowymi layoutami – układami raportów dotyczących obszarów finansów, zakupów i sprzedaży. Są one elastyczne, a zatem można je wykorzystać w zależności od naszych potrzeb, tzn.:
- w takiej formie, w jakiej zostały przygotowane,
- zmodyfikować je poprzez wstawienie tabel przestawnych, co pozwoli na jeszcze lepszą analizę danych,
- użyć ich w obecnej formie, aby stanowiły szablon.
W przyszłości mają się pojawić kolejne. Należy jednak pamiętać, że raporty Excel są ograniczone do miliona wierszy.
Czat z Copilotem
Sztuczna Inteligencja to obszar, który na stałe zagości w półrocznych falach aktualizacji przeprowadzanych przez Microsoft w Dynamics 365 oraz Power Platform. W obecnej ciekawą nowością jest czat z Copilotem, czyli asystentem AI. Bez opuszczania systemu ERP Dynamics 365 Business Central możemy – co prawda na razie w wersji preview – poprosić Copilota o pomoc w zlokalizowaniu ostatniego zamówienia sprzedaży dla konkretnego klienta, znalezienie informacji na temat danego dostawcy czy też wyjaśnienie i przedstawienie instrukcji jak wykonać daną czynność w systemie, np. „Jak zapisać widok listy z zastosowanymi filtrami, aby można było ich użyć ponownie”.
Należy pamiętać, że póki co Copilot w Business Central obsługuje prompty w języku angielskim oraz jest dostępny jedynie w wersji online systemu. Jest to zatem kolejny argument, aby wykonać upgrade z obecnie posiadanego rozwiązania on-premises do chmury.
Szybszy wgląd w dane i ich analiza z Copilotem
Kolejna nowość z obszaru AI to generowanie zakładek służących analizie danych przez Copilota. W momencie, gdy jesteśmy w Business Central na liście, możemy uruchomić Copilota i poprzez polecenie poprosić go, np. o pogrupowanie zapasów według typu oraz jednostki miary, pokazanie dostawców na podstawie ich lokalizacji i posortowanych po ilości wykonywanych zakupów. Po wprowadzeniu prompta Copilot stworzy nową „zakładkę” w systemie, którą w przyszłości będzie można edytować również z Copilotem oraz poprosić go o zwięzłe podsumowanie prezentowanych w niej danych. Warto pamiętać – funkcja obecnie w wersji preview, obsługująca język angielski.
Łatwiejsze tworzenie wierszy na dokumentach sprzedaży z AI
Copilot pomoże nam w trakcie tworzenia dokumentu sprzedaży – to następna nowość z obszaru Sztucznej Inteligencji w Business Central. Możemy go użyć w ramach zamówienia, oferty i faktury sprzedaży. Na podstawie zdefiniowanego prompta – może to być wypunktowana lista, tekst, a nawet plik – Copilot zaproponuje wiersze dokumentu. Zaawansowane procesy AI i inteligentne przetwarzanie eliminują potrzebę ręcznego wprowadzania danych, zmniejszają prawdopodobieństwo błędów i oszczędza czas. Dodatkowo, Copilot bierze pod uwagę aktualne dane sprzedażowe i częstotliwości interakcji z danym klientem. Tak jak we wcześniej omówionych – na razie w preview, w języku angielskim.
Więcej szczegółów na temat użytkowników systemu
Tym razem coś dla administratorów. W ramach wiosennej fali nowości, Microsoft wprowadził możliwość filtrowania użytkowników po większej ilości informacji na ich temat. W związku z tym, będąc na stronie w systemie, która jest poświęcona użytkownikom, możemy ich dodatkowo odfiltrować, np. po użytkownikach, którzy mają uprawnienia SUPER lub tylko tych, którzy, oprócz Business Central, mają licencję Microsoft 365.
Znajdź konkretny rekord – nowa akcja w Power Automate
Automatyzacja procesów w Business Central przy użyciu Power Automate jest stosunkowo prostym zadaniem, niemniej czasami można natrafić na technologiczną „ścianę”. Do tej pory, chcąc znaleźć konkretny rekord w systemie, najczęściej wykorzystywaliśmy akcję „Znajdź rekordy”, co przynosiło jednak niezbyt pożądane rezultaty oraz wymagało znajomości składni OData. Od obecnego update’u ulega to jednak zmianie – Microsoft dodał nową akcję „Find One Record” („Znajdź rekord”). Dzięki temu, twórcy nie muszą już korzystać z różnych pętli, zaś sam przepływ jest prostszy, czytelniejszy i łatwiejszy do rozbudowania o np. warunki.
Link do pola powodującego błąd
Dotychczas, gdy natrafialiśmy na błąd w Business Central, otrzymywaliśmy komunikat, który podawał jego powód. Niemniej, dla osób mniej obytych z systemem był on niewystarczający oraz stanowiący istotną przeszkodę uniemożliwiającą dalsze działanie. Wynika to najczęściej z braku wiedzy użytkowników – gdzie mają wejść i jaką wartość danego pola zmienić, aby problem rozwiązać. W związku z tym, Microsoft zdecydował się na wprowadzenie łącz – linków do konkretnych miejsc, a nawet pól, których wartość generuje dany błąd. Dzięki temu, użytkownik jest w stanie, zamiast manualnego szukania, od razu przejść, np. do konkretnej kartoteki, w której dane pole jest powodem błędu i zmienić jego wartość. Oczywiście pozostała możliwość skopiowania błędu, aby go wysłać do administratora czy osoby znającej lepiej zawiłości systemu.
Przekonaj się, jak nowe funkcje w systemie ERP Dynamics 365 Business Central mogą Ci pomóc w codziennej pracy – wystarczy, że wypełnisz formularz poniżej i umówisz się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!