Chyba już wszyscy oswoiliśmy się z generatywną sztuczną inteligencją. Po początkowych obawach, zaczynamy dostrzegać pozytywne aspekty korzystania z AI w codziennej pracy. Czyżby obawa, że sztuczna inteligencja odbierze ludziom pracę, należała do przeszłości? Przyjrzyjmy się, co na ten temat mówi niedawne badanie „Work Trend Index”, przygotowane przez Microsoft we współpracy z LinkedIn.

Jak powstał raport „Work Trend Index”?

To już czwarta odsłona raportu. Po raz pierwszy jednak do współpracy zaproszono LinkedIn. Celem jest stworzenie pełnego obrazu tego, jak sztuczna inteligencja przekształciła rynek pracy oraz samą pracę. W badaniu wzięło udział 31 tysięcy osób z 31 krajów. Twórcy raportu podjęli się zidentyfikowaniu trendów w pracy oraz rekrutacji z LinkedIn i przeanalizowali wpływ pracy z Microsoft 365 na produktywność. Przeprowadzili także badania z klientami z listy Fortune 500. Jakie wnioski związane ze sztuczną inteligencją płyną z raportu?

Czy chcemy pracować z AI?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – nie tylko chcą, ale wręcz już to robią! Dokładnie 75% uczestników badania zadeklarowało, że korzystają ze wsparcia sztucznej inteligencji podczas pracy. Podkreślają, że to oszczędność czasu, który mogą poświęcić na inne zadania. Korzystanie z rozwiązań AI ma też zwiększać kreatywność pracowników. Jednocześnie wśród przebadanych liderów, 79% zgadza się, że wdrożenie AI ma kluczowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności. Wciąż jednak zwlekają z wdrożeniem sztucznej inteligencji na szeroką skalę. Dlaczego? 60% obawia się, że ich firma nie ma wizji i planu jej wdrożenia. Niewiele mniej, bo 59%, martwi się o to, jak określić wzrost produktywności wynikający z użycia AI. Tymczasem pracownicy nie chcą czekać – 78% wprowadza do pracy własne rozwiązania sztucznej inteligencji!

Jak sztuczna inteligencja wpływa na rynek pracy?

Obawy o to, że AI będzie odbierać ludziom pracę okazały się niesłuszne. Nie znaczy to jednak, że nie ma ona wpływu na to, jak obecnie kształtuje się rynek pracy. Podczas gdy aż 46% pracowników z całego świata rozważa zmianę miejsca zatrudnienia, brak znajomości rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją może okazać się przeszkodą. Wśród liderów widać natomiast obawę o odpowiednią liczbę kandydatów na wolne stanowiska – wyraża ją aż 55% badanych. 2/3 liderów nie wyobraża sobie przy tym zatrudnienia kogoś, kto nie ma doświadczenia z AI. Tymczasem pracownicy, którzy zostali przeszkoleni w tym zakresie w swoich firmach, stanowią zaledwie 39%. Pozostali zmuszeni są szkolić się na własną rękę.

Jak kształtuje się przyszłość?

W badaniu wyraźnie widać podział użytkowników sztucznej inteligencji. Mamy więc sceptyków, którzy korzystają z niej rzadko, niechętnie i bez przekonania. Z drugiej strony znajdują się zaawansowani użytkownicy. Dzięki rozwiązaniom AI ich normalny dzień pracy zmienił się diametralnie. Każdego dnia są w stanie oszczędzić ponad 30 minut, które wcześniej spędzali na powtarzalnych, mało kreatywnych zadaniach. Ponad 90% zaawansowanych użytkowników twierdzi, że dzięki sztucznej inteligencji sprawia obciążenie pracą jest łatwiejsze do opanowania, a sama praca przyjemniejsza.

Rozwiązania AI w narzędziach Microsoft

Microsoft niezmiennie inwestuje w rozwój sztucznej inteligencji w swoich rozwiązaniach. Asystent AI o nazwie Copilot dostępny jest w najważniejszych produktach, takich jak pakiet biurowy Microsoft 365, rozwiązania z rodziny Power Platform, CRM Dynamics 365 Sales czy system ERP Dynamics 365 Business Central. Copilot już teraz znacząco usprawnia pracę z poszczególnymi aplikacjami i wciąż jest rozwijany – praktycznie każdego miesiąca pojawiają się nowe możliwości.