W erze wszechobecnej sztucznej inteligencji trudno znaleźć obszar technologii, którego nie dotknęła rewolucja AI. Jednym z prekursorów tego trendu jest Microsoft, który systematycznie wdraża swojego asystenta – Copilota – do praktycznie każdego produktu w swoim portfolio. Nie inaczej stało się w przypadku flagowego systemu ERP – Dynamics 365 Business Central – gdzie użytkownicy otrzymują dostęp do funkcji AI w ramach licencji – na obecną chwilę nie muszą za nie dodatkowo płacić. Copilot w Business Central obiecuje transformację codziennej pracy z systemem ERP – począwszy od automatyzacji żmudnych zadań, przez inteligentne analizy danych, aż po wsparcie w podejmowaniu decyzji biznesowych. Na papierze wszystko brzmi imponująco, jednak, jak to zwykle bywa z nowymi technologiami, diabeł tkwi w szczegółach. Czy faktycznie wszystkie wprowadzone zmiany dotyczące Copilota w Business Central działają w polskich realiach, tzn. w spolszczonej wersji wspomnianego systemu ERP już dziś? Czy zapowiedziane nowości od razu będą dostępne dla użytkownika systemu w Polsce?

Fakty na temat Copilota w Dynamics 365 Business Central

Zanim przejdziemy do dostępnych i zapowiedzianych funkcji AI związanych z Copilotem w Dynamics 365 Business Central, warto wyjść od podstaw. W kontekście samego Microsoftu – jest tak wiele informacji na temat Copilota, że niejednokrotnie fakty na temat jego występowania i działania w danej usłudze chmurowej są przeinaczane czy też błędnie rozumiane. W związku z tym, przedstawiamy najważniejsze informacje w zakresie Copilota w Dynamics 365 Business Central:

  • Na obecną chwilę jest darmowy – warto to podkreślić, ponieważ Microsoft 365 Copilot czy Dynamics 365 Sales Copilot, czyli dedykowani asystenci AI dla Microsoft 365 i Dynamics 365 Sales, są tzw. add-onami – dodatkami, które trzeba dokupić do posiadanych licencji bazowych. W przypadku posiadania licencji Business Central – na dziś (marzec 2025) Copilot jest zawarty w ich cenie.
  • Nie wymaga wcześniejszego trenowania na danych firmy.
  • Brak minimum licencyjnego – wystarczy, że masz jedną pełną licencję Business Central (Essentials/ Premium).
  • Jest dostępny tylko w wersji online – jeśli zastanawiasz się nad upgradem obecnej wersji systemu to jest to kolejny argument za jego wykonaniem.
  • Działa niezależnie od Microsoft 365 Copilot – dość często pojawia się pytanie „czy muszę mieć licencję na Microsoft 365 Copilot, aby mieć Copilota w Dynamics 365 Business Central?”. Obecnie nie ma bezpośredniego połączenia między Copilot w Dynamics 365 Business Central a Microsoft 365 Copilot, co oznacza, że Copilot w Business Central nie ma dostępu do Twoich danych w Microsoft 365.
  • Ma dostęp do tego, do czego dostęp ma użytkownik – mówiąc krótko, jeżeli masz dostęp w Business Central, np. do modułu produkcyjnego, to twój Copilot również ten dostęp mieć będzie. W przypadku, gdy tego dostępu nie posiadasz i „odpytujesz” Copilota o dane znajdujące się w tym module to Copilot nie udzieli Ci odpowiedzi.
  • Microsoft nie czyta Twoich promptów i – bez Twojej wyraźnej zgody – nie wykorzystuje Twoich danych do trenowania modeli AI.
  • W przypadku klientów znajdujących się w granicach Unii Europejskiej – dane nie są przesyłane poza jej granice.

Dobra rozpiska wyżej wymienionych faktów dostępna jest również na stronie producenta. Natomiast, szczególnie ostatni punkt jest bardzo istotny, ponieważ w przypadku niektórych funkcji Copilota wymagane jest, aby nasze środowisko Business Central znajdowało się w tym samym regionie, w którym zlokalizowana jest usługa Azure OpenAI.

O czym warto wiedzieć włączając Copilota w Dynamics 365 Business Central?

Czytając ostatni punkt z wcześniejszego akapitu na pewno nasuwa Ci się pytanie „co w przypadku, gdy moje środowisko Business Central nie jest w tym samym regionie, co usługa Azure OpenAI?”. Co do zasady – Copilot jest integralną częścią systemu ERP Dynamics 365 Business Central. W związku z tym, nie ma możliwości jego włączenia lub wyłączenia. Niemniej, Microsoft oferuje funkcje, które umożliwiają zarządzanie Copilotem.

Chcąc korzystać z wszystkich funkcji Copilota w Business Central – piszemy tu z punktu widzenia polskiego użytkownika – wymagana jest zgoda na przesyłanie danych między regionami. Od Business Central w wersji 25.0 opcja ta jest domyślnie włączona. Oznacza to, że zgadzasz się na przechowywanie i procesowanie danych przez usługę Azure OpenAI poza regionem geograficznym, w którym zlokalizowane jest nasze środowisko Business Central (czyli PL).  Natomiast, dane „nie wypływają” poza UE – usługa Azure OpenAI w Europie są hostowane w Hiszpanii, Szwecji oraz Szwajcarii. Co najważniejsze – chodzi tutaj o prompty i odpowiedzi Copiloa, baza danych nie jest transferowana do usługi Azure OpenAI czy też przeniesiona do jednego ze wspomnianych miejsc.

Źródło: Configure Copilot and AI capabilities - Business Central | Microsoft Learn

Druga opcja to możliwość wyłączenia poszczególnych funkcji AI w systemie ERP. Domyślnie, wszystkie funkcje Copilota są włączone, co nie zmienia faktu, że poszczególne można aktywować i deaktywować. Dodatkowo, w swojej dokumentacji Microsoft wskazał wymagane uprawnienia na konkretnych stronach i obiektach w systemie dla poszczególnych funkcji AI, które muszą być nadane, aby poprawnie funkcjonowały.

Źródło: Configure Copilot and AI capabilities - Business Central | Microsoft Learn

Wybrane zapowiedziane i dostępne funkcje Copilot w Dynamics 365 Business Central

Do śledzenia dostępności poszczególnych funkcji Copilota w Dynamics 365 Business Central warto korzystać z narzędzia „Copilot international availability”. Jest to interaktywny raport Power BI, gdzie można filtrować poszczególne funkcje pod względem ich dostępności, języka czy regionu geograficznego. Oprócz tego, pełne zestawienie tego nad czym pracuje Microsoft w kontekście Copilota w Business Central dostępne jest w dokumentacji dotyczącej poszczególnych fal aktualizacji.

Źródło: Release Planner Availability Reports  · Microsoft Release Planner

Jedną z funkcji Copilota, która jest już ogólnodostępna (GA), jest możliwość generowania opisów do produktów na podstawie przypisanych do niego atrybutów czy dodanego zdjęcia. Stworzony tekst jest wersją roboczą, którą możesz zaakceptować, poprawić na własną rękę lub poprosić Copilota, aby zmienił jego ton bądź zaproponował kolejną wersję. Dodatkowo, jeśli Business Central w Twojej firmie jest zintegrowany z Shopify, to w szybki sposób opublikujesz utworzone opisy.

Źródło: Get marketing text suggestions with Copilot | Microsoft Learn

Szybsze dopasowywanie transakcji (rekoncyliacja)

Kolejna funkcja pomaga w szybszym uzgadnianiu kont bankowych. Tak zwana „Rekoncyliacja z Copilotem” sprawia, że skonfigurowane o reguły dopasowywanie transakcje jest dodatkowo wspierane przez AI, co dodatkowo przyspiesza codzienną pracę użytkowników.

Źródło: Complete bank account reconciliation faster with Copilot | Microsoft Learn

Szybsza analiza danych

Następna funkcja AI w Dynamics 365 Business Central dostępna jest na razie w ramach tzw. Public Preview. Oznacza to, że nie powinniśmy polegać na niej w 100%, gdyż sposób jej działania, wyświetlania się, interakcji może jeszcze ulec zmianie. Mowa tu o szybszej analizie danych przy użyciu Copilota w obrębie list w systemie. Funkcja pozwala na utworzenie dedykowanej zakładki z danymi, które chcesz zanalizować na podstawie Twojego polecenia. Zatem – zamiast ustawiać wszelkiego rodzaju filtry wystarczy, że poprosisz Copilota, aby ten, np. pogrupował zapasy w systemie na podstawie typu i jednostki miary.

Źródło: Get to insights fast with Copilot-created analysis tabs | Microsoft Learn

Czat z Copilotem

W zasadzie jest to esencja pracy z asystentem AI. Mowa tu o czacie z Copilotem. Podobnie jak w przypadku usług chmurowych wchodzących w skład Microsoft 365, tak i w Dynamics 365 Business Central masz możliwość – co prawda na razie jeszcze w fazie preview – korzystania z Copilota i odpytywania go o interesujące Cię dane pochodzące z systemu ERP. Na możliwość czatu w języku polskim (zgodnie z raportem dostępności) musimy jeszcze chwilę poczekać.

Źródło: Chat with Copilot | Microsoft Learn

Podsumuj z Copilotem

Podsumowania są już dobrze znane z Copilota w Word czy Outlook – pisaliśmy również o nim nich w jednym z naszych wcześniejszych wpisów. W ramach tegorocznej fali aktualizacji mają one trafić również do Business Central. Opcja będzie możliwa do uruchomienia z poziomu tzw. okienka FactBox, które wyświetla się na stronach dokumentów czy kartach (np. kartoteka kontaktu). Z kolei, samo podsumowanie ma być dopasowane do Twojej roli, którą pełnisz w systemie i bazować na informacjach z danej strony jak również tych, które są powiązane.

Źródło: Summarize with Copilot | Microsoft Learn

Autouzupełnianie pól

Inną nowością zapowiedzianą w ramach zbliżającej się fali aktualizacji jest autouzupełnianie pól w systemie. Funkcja jest dostępna w przypadku edytowalnych pól, m.in. na kartotekach klientów czy zamówieniach sprzedaży. Sugerowane wartości przez Copilota bazują na danych zgromadzonych w systemie ERP. Mimo wyświetlanych sugestii – decyzja odnośnie wartości, która ma być wprowadzona w danym polu zależy tylko i wyłącznie od użytkownika.

Źródło: Autofill fields with Copilot | Microsoft Learn

Zainteresował Cię temat Copilota w Dynamics 365 Business Central? Chcesz go włączyć u siebie w firmie, ale masz obawy lub po prostu nie do końca wiesz, jak to zrobić? Chętnie porozmawiamy i pomożemy! Wystarczy, że wypełnisz formularz kontaktowy na dole niniejszej strony i umówisz się na bezpłatną konsultację z naszym ekspertem.