Wrzesień przyniósł wiele ekscytujących nowości w usługach chmurowych Microsoft. O ile o pewnym standardzie można powiedzieć w przypadku ilości zmian w Microsoft Teams, o tyle dużo działo się w obszarze AI, a konkretniej w Copilot for Microsoft 365, który… już tak się nie nazywa. Dodatkowo, jak co miesiąc, pojawiły się nowe wizualizacje na platformie Microsoft Appsource dla Power BI oraz drobne usprawnienia w samym narzędziu. Te trafiły również do Power Automate Desktop, czyli lokalnej wersji Power Automate pozwalającej na budowanie automatyzacji dla nieco starszych systemów. Nie przedłużając – zapraszamy do lektury najnowszego wpisu z serii „Co nowego w aplikacjach biznesowych Microsoft?”.
Wrześniowe zmiany w Microsoft Teams
Teams – obok Copilota – to cały czas oczko w głowie Microsoftu. Ilość użytkowników rozwiązania, która lawinowo wzrosła podczas pandemii COVID-19, do czegoś zobowiązuje producenta. W związku z tym, co miesiąc popularne Teamsy są poprawiane i ulepszane o dodatkowe funkcje. We wrześniu pojawiła się możliwość zmiany nazwy kanału „Ogólne” (General). Do tej pory, tworząc nowy zespół wraz z nim powstawał domyślny kanał o nazwie „Ogólny”, którego nazwa nie do końca mogła odpowiadać użytkownikom. W związku z tym, Microsoft zdecydował się dać możliwość:
- jej zmiany w przypadku istniejących zespołów;
- jej zdefiniowania na etapie tworzenia nowego zespołu.
Pozostając przy nazwach – kolejna zmiana dotyczy zmiany nazwy zakładki „Pliki” na „Udostępniony” (Shared) w przypadku czatów 1:1 i wieloosobowych. O ile na pierwszy rzut oka tłumaczenie jest średnio trafione, o tyle wynika z faktu, że zakładka „Udostępniony” agreguje nam w jednym miejscu wszystkie pliki oraz linki, którymi uczestnicy czatu się wymieniali.
Kolejna nowość powiązana jest z Outlookiem. Po zakończeniu spotkania Teams i po wejściu w niego z poziomu kalendarza Outlook uzyskamy dostęp do szczegółowego podsumowania. Mowa o linku do strony podsumowania, transkrypcji, nagrania, notatek, udostępnionych plików czy tablicy, jeśli została ona wykorzystana. Dodatkowo, w przypadku posiadania licencji Teams Premium lub Copilot for Microsoft 365, w których to dostępna jest funkcjonalność „Inteligentne podsumowania” (Intelligent Recap), podsumowanie spotkania zawierać będzie informacje o liczbie prelegentów, wzmianek czy zadań wygenerowanych przez AI.
Co nowego w Copilot for… Microsoft 365 Copilot?
Sporo zmian w Copilot for Microsoft 365. No właśnie, poprawnie powinno być Microsoft 365 Copilot, ponieważ Microsoft zdecydował się na rebranding swojego asystenta AI. Copilot for Microsoft 365 to teraz Microsoft 365 Copilot. Dodatkowo, jeśli chcemy wspomnieć o Copilot, który jest osadzony w konkretnej aplikacji, np. w Word to nie powiemy „Copilot w Word” jak dotychczas, lecz „Microsoft 365 Copilot w Word”.
Wspomniany rebranding stanowi część tzw. Copilot Wave 2, czyli fali aktualizacji, które wkrótce mają się w nim pojawić. Jedną z nowości są Copilot Pages. Są to obszary robocze określane mianem „stron”, których możemy użyć do edycji wygenerowanej treści przez AI oraz współpracować nad nią z innymi osobami. Idealnie obrazuje to niniejsze demo:
Kolejna nowość to fakt, że Copilot w Excelu nie jest już w fazie preview – stał się ogólnodostępny (GA). To jednak zostało ogłoszone wspólnie z inną funkcją – chodzi o integrację Copilota z Pythonem w Excelu. Dzięki temu, za pomocą kilku kliknięć jesteśmy w stanie stworzyć prognozę sprzedaży, w której to Copilot automatycznie wygeneruje skrypt wspomnianego języka programistycznego. W przypadku, gdy się nim posługujemy, będziemy mieć możliwość ręcznej edycji.
W ramach Wave 2 Copilot ogłoszono również ogólnodostępność Copilot agents. Do czego służą oraz jak zbudować agentów, którzy pomogą nam w codziennej pracy?
Zmiany w Microsoft 365 Copilot trafiły również do aplikacji i usług wchodzących w skład Microsoft 365. Jedną z nich jest opcja „Schedule with Copilot”, po kliknięciu w którą Copilot utworzy spotkanie, zaproponuje jego tytuł, dogodny termin oraz agendę.
W przypadku Microsoft Word warto wspomnieć o tym, że używając funkcji „Draft with Copilot” możemy się odwołać do plików zawierających 75 tysięcy słów. Dodatkowym usprawnieniem jest fakt, że uruchamiając wspomnianą opcję mamy do dyspozycji propozycje konkretnych promptów do użycia.
Power Automate – ciekawe zmiany w wersji desktopowej (PAD)
Interesujące nowości zostały wprowadzone do narzędzia odpowiedzialnego za automatyzację powtarzalnych zadań i procesów, czyli Power Automate. Niemniej, trafiły one głównie do wersji desktopowej rozwiązania, czyli Power Automate Desktop (PAD). W skrócie – Power Automate Desktop to narzędzie, które pozwala na automatyzację aplikacji webowych i desktopowych niezależnie od tego, czy posiadają one swoje API. W związku z tym, świetnie sprawdza się w przypadku starszych systemów. Sama budowa automatyzacji ogranicza się w zasadzie do metody “przeciągnij i upuść” w obszar roboczy, albo… można nagrać wykonywane działania i PAD nam je zapisze, umożliwiając tym samym ich późniejsze użycie (coś w stylu makra w Excelu).
Zmiany, które zostały zapowiedziane w PAD, są w fazie preview, także nie należy ich oferować ani używać „produkcyjnie” – bywało nieraz, że Microsoft wycofał się z pewnych założeń w ramach danej funkcji. Niemniej, z ogłoszonych warto zwrócić uwagę na tworzenie przepływów pulpitu (desktop flows) na podstawie opisu. Wystarczy opisać, co chcemy zautomatyzować, a Copilot w PAD pomoże nam, krok po kroku, zbudować cały mechanizm.
W przypadku przeglądarkowej wersji Power Automate warto wspomnieć o usprawnieniu dla twórców przepływów – chodzi o możliwość łatwiejszego kopiowania/ wklejania poprzez jednoczesne wyświetlanie szczegółów dwóch akcji. Najlepiej przedstawia to poniższy zrzut ekranowy.
Power BI – jesienne nowości
Zmiany nie ominęły lubianego narzędzia do analizy danych i ich przedstawiania za pomocą interaktywnych wizualizacji, czyli Power BI. Pierwszą z nich, którą docenią osoby spędzające godziny nad danymi, jest dark mode. Kiedyś nasze oczy nam podziękują za korzystanie z tego trybu.
Kolejna to wsparcie MFA (Multi Factor Authentication) przez Power BI w Teams na urządzeniach mobilnych. Microsoft podjął decyzję, że jeśli konto użytkownika ma skonfigurowane MFA to przy próbie dostępu do Power BI z poziomu aplikacji mobilnej Teams będzie musiał wykonać autentykację.
Warto również odnotować obsługę tagów NFC przez aplikację mobilną Power BI. Pozwala to na rejestrowanie i odczytywanie elementów usługi Power BI, takich jak raporty, pulpity nawigacyjne, a nawet aplikacji lub obszarów roboczych, w tagach NFC. Dzięki temu, można powiedzieć, że tworzy się płynne połączenie między danymi a światem fizycznym. Przykładowo, menedżer sprzedaży może szybko uzyskać dostęp do danych o stanie zapasów zbliżając telefon do znacznika NFC umieszczonego na półce lub danym przedmiocie.
Przekonaj się, jak zmiany i nowości, które Microsoft wprowadza w swoich usługach chmurowych, mogą wpłynąć na funkcjonowanie Twojej firmy oraz poprawić wygodę pracy użytkowników – wypełnij formularz u dołu strony i umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!