Wydawało się, że jeszcze trochę to potrwa, a tu proszę – spore zaskoczenie w wykonaniu Microsoft. I to w pierwszym miesiącu roku 2024. Mowa oczywiście o ogłoszeniu dostępności Microsoft 365 Copilot dla małych i średnich firm. O ile w przypadku Microsoft 365 asystent AI jest ogólnodostępny, to w przypadku Power BI pojawił się w wersji preview. Kwestią czasu jest, gdy będzie można z niego korzystać „produkcyjnie”. Dodatkowo, nie obyło się bez zmian w Microsoft Teams. Nie przedłużając – zapraszamy do lektury wybranych zmian i nowości, które pojawiły się w styczniu w ramach usług chmurowych Microsoft.
Nowości w Microsoft Teams
33.
Tyle, według wyliczeń Microsoftu, nowości i usprawnień udało się wdrożyć do Microsoft Teams w przeciągu ubiegłego miesiąca. Dotyczą one zarówno zmian w aplikacji, jak i w obszarze certyfikowanych urządzeń, dodatków tworzonych przez innych producentów czy też aspektów administracyjnych. Oczywiście, należy brać „poprawkę” na to, że niektóre wymagają posiadania licencji Teams Premium, aczkolwiek i w tym aspekcie pojawiła się jedna. „Inteligentne podsumowania”, bo o nich mowa, były do tej pory dostępne wyłącznie w ramach wspomnianego planu. Niemniej, nabywając licencję Microsoft 365 Copilot otrzymujemy je „w pakiecie”. Z nowości funkcjonalnych warto wspomnieć o możliwości przesyłania dalej wiadomości na czacie czy dekorowania tła, które wykonuje dla nas AI (wymaga licencji Teams Premium).
Oprócz tego, zwiększono liczbę jednocześnie wyświetlanych video w przeglądarce Edge i Chrome. Do tej pory, podczas spotkania, do którego dołączyliśmy przez wspomniane rozwiązania, mogliśmy widzieć maksymalnie 4 osoby (2x2), jeśli miały one włączone kamery. Obecnie, ta liczba została zwiększona do 9 (3x3). Do tego, usprawniono zarządzanie ustawieniami video podczas spotkań, a więc aspekty związane, m.in. z regulacją głośności, wygłuszenia, kamery, mikrofonu, tła i innych.
Pełna lista nowości dostępna jest na oficjalnym blogu procucenta.
Microsoft 365 Copilot dla firm z sektora MŚP
Kiedy w listopadzie 2023 Microsoft ogłosił dostępność Copilota – swojego asystenta AI – dla firm z segmentu Enterprise w ramach planów Microsoft 365, wszystkich ogarnęła euforia. Nie trwało to jednak długo. Głębsza analiza wymagań i dokumentacji Microsoft nie dawała bowiem powodów do radości. Stan rzeczy na listopad 2023 – w dużym skrócie – kształtował się następująco:
- Microsoft 365 Copilot dostępny wyłącznie w ramach umowy Enterprise Agreement (EA);
- minimalny zakup – 300 licencji (!);
- wymagane licencje bazowe w postaci Microsoft 365 E3 lub E5.
Na szczęście, nie trwało to długo, ponieważ już w połowie stycznia 2024, Microsoft ogłosił dostępność Microsoft 365 Copilot dla małych i średnich firm w ramach kanału CSP, zmieniając jednocześnie „zasady gry”. Przede wszystkim – zniesiono limit minimalnego zakupu 300 licencji. Do tego, zdecydowanie więcej planów może stanowić licencję bazową pod Microsoft 365 Copilot. Do wspomnianych Microsoft 365 E3 i E5 doszły: Microsoft 365 Business Standard i Business Premium, Office 365 E3 i E5 oraz plany edukacyjne, czyli Office 365 i Microsoft 365 A3 i A5 for faculty. Co istotne, Microsoft 365 Copilot jest dostępny – póki co – wyłącznie w ramach zobowiązania rocznego z płatnością jednorazową. Dodatkowo, brakuje wersji typu trial, zatem chęć przeprowadzenia testów i tak powoduje konieczność zakupu licencji. Cena sugerowana to $30/użytkownik/miesiąc, a że mamy dostępny tylko jeden wariant zobowiązania – jest to inwestycja rzędu $360 za użytkownika rocznie. Żeby nie było tak kolorowo – póki co, Copilot nie obsługuje języka polskiego. Aspekt ten jest jednak ujęty w planach rozwojowych narzędzia na najbliższe miesiące. Warto również wspomnieć o fakcie, że wraz z ogłoszeniem dostępności Microsoft 365 Copilot (Copilot for Microsoft 365), zaprezentowano, tzw. product line-up, gdzie mamy trzy plany Copilota, z czego dwa przeznaczone są dla użytkowników indywidualnych (domowych: plan Personal lub Family).
W telegraficznym skrócie – stan rzeczy na luty 2024, w przypadku Microsoft 365 Copilot, kształtuje się następująco:
- brak minimum zakupowego (można nabyć jedną licencję);
- dostępny w ramach kanału CSP;
- dostępny wyłącznie w ramach zobowiązania rocznego z płatnością jednorazową;
- brak wersji trial;
- cena sugerowana = $360/użytkownik/rok;
- wymagana licencja bazowa: Microsoft 365 E3, Microsoft 365 E5, Microsoft 365 Business Standard, M365 Business Premium, Office 365 E3, Office 365 E5, Office 365 A3 for faculty, Office 365 A5 for faculty, Microsoft 365 A3 for faculty, Microsoft 365 A5 for faculty.
Szczegółowe informacje na temat Microsoft 365 Copilot, jego uruchomienia w firmie oraz wskazówki w zakresie bezpieczeństwa są dostępne w dokumentacji producenta.
Copilot w Power BI w wersji preview
Pozostajemy w temacie AI, ponieważ praktycznie w tym samym czasie, co Microsoft 365 Copilot, ogłoszona została dostępność Copilota w ramach Power BI (wersja preview). W czym może nam pomóc? Na pewno jest w stanie przyspieszyć i ułatwić tworzenie raportów przy użyciu Power BI Service, czyli rozwiązania przeglądarkowego.
Dodatkowo, asystent AI jest w stanie przygotować podsumowanie strony, a nawet całego raportu na podstawie zdefiniowanego przez nas polecenia (prompta). Funkcjonalność ta działa zarówno w przypadku Power BI Desktop, jak i wersji przeglądarkowej.
Warto odnotować, że jeśli nasze dane Power BI są gromadzone poza USA lub Francją to możliwość skorzystania z Copilota musi zostać włączona przez naszego administratora. Jest i drugi „haczyk”. Możliwość wykorzystania asystenta AI od Microsoftu w ramach Power BI wymaga posiadania planu Power BI lub Microsof Fabric licencjonowanego na pojemność, a nie per user. W związku z tym, odpadają licencje Power BI Pro oraz Power BI Premium per user. Ten zabieg można porównać do tego opisanego powyżej, który miał miejsce w kontekście Microsoft 365 Copilot, który został w pierwszej kolejności udostępniony w ramach umowy Enterprise Agreement. Miejmy jednak nadzieję, że i tutaj historia się powtórzy, a więc, za jakiś czas, Copilot w Power BI będzie również dostępny dla firm posiadających licencje w modelu per user.
Sztuczna Inteligencja domyślnie włączona w Dynamics 365 Customer Service
W przypadku rozwiązań Dynamics 365, Copilot był dostępny zdecydowanie wcześniej i dotyczył on planów w wersji Enterprise, np. Dynamics 365 Sales Enterprise czy Dynamics 365 Customer Service Enterprise. W przypadku tego drugiego, Microsoft zapowiedział, że od 19 stycznia 2024 rozpocznie proces automatycznej instalacji Copilota w środowiskach Customer Service, którypotrwa do 2 lutego 2024. Dotyczyć ma to takich funkcjonalności Sztucznej Inteligencji, jak podsumowania zgłoszeń (spraw) oraz podsumowania konwersacji. Po instalacji, wspomniane funkcjonalności mają zostać domyślnie włączone. Jak to jednak zwykle bywa w przypadku Microsoftu, diabeł tkwi w szczegółach. Wspomniany proces ma bowiem dotyczyć konkretnych regionów geograficznych. Na pewno obejmie organizacje (dzierżawy) zlokalizowane w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz Australii. W przypadku pozostałych – chcąc uczestniczyć w procesie należy wyrazić zgodę na tzw. „cross-geo data transmission”. Więcej szczegółów w tym temacie dostępnych jest we wpisie umieszczonym na oficjalnym blogu Dynamics 365.
Przekonaj się, jak zmiany i nowości, które Microsoft wprowadza w swoich usługach chmurowych, mogą wpłynąć na funkcjonowanie Twojej firmy oraz poprawić wygodę pracy użytkowników – wypełnij formularz u dołu strony i umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!