AI, AI i jeszcze raz AI. Można powiedzieć, że było to najczęściej wymawiane słowo podczas tegorocznej edycji Microsoft Ignite – konferencji, podczas której Gigant z Redmond prezentuje najważniejsze zmiany i nowości w swoich rozwiązaniach mających pomóc w pełnym wykorzystaniu potencjału, który w nich drzemie. 200 000 osób zarejestrowanych, z czego 20 000 wzięło udział w wydarzeniu osobiście, w San Francisco, mogąc wybierać spośród 400 sesji prowadzonych przez ekspertów Microsoft i Partnerów. Były one zarówno biznesowe, jak i techniczne, także każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Oczywiście, głównym „bohaterem” wydarzenia był Copilot, czyli asystent AI w wydaniu Microsoft, który coraz mocniej zadomawia się w Microsoft 365 oraz poszczególnych jego rozwiązaniach czy też usługach z obszaru Power Platform. Zapraszamy na podsumowanie zmian i nowości w aplikacjach biznesowych Microsoft, które miały miejsce w listopadzie.
Microsoft Teams – nowości z konferencji Microsoft Ignite 2025
Można powiedzieć, że popularne Teamsy zostały hojnie obdarowane w nowości podczas tegorocznej edycji Ignite. Zdecydowana część innowacji dotyczy również Copilota. Jedną z nich jest unifikacja wyglądu Copilot Chata. Zmiana dotyczy posiadaczy subskrypcji Microsoft 365 Copilot. Faktycznie Copilot w Teams, w kontekście, np. czatów, wyglądał nieco inaczej niż ten dostępny z poziomu Worda czy Excela. Oprócz zaktualizowanego interfejsu, Copilot w Teams jest w stanie pomóc w analizie historii czatów, transkrypcji spotkań czy zawartości kalendarza, aby generować podsumowania oraz uzyskiwać istotne informacje. Warto jednak podkreślić, że funkcja jest już dostępna w przypadku czatów i kanałów, natomiast do spotkań trafi nieco później.

Następne usprawnienie, które również jest zarezerwowane dla płatnej wersji Microsoft 365 Copilot, to Tryb Teams (Teams Mode for Copilot). Na razie funkcja ta jest dostępna w ramach public preview. Jej celem jest ułatwienie współpracy zespołowej Copilotem. Przykład? Piszesz z Copilotem na temat nowego produktu, który Twoja firma chce wprowadzić na rynek. Zaczynasz od czatu 1:1. Po uzyskaniu odpowiednich informacji korzystasz z opcji „Rozpocznij czat grupowy w Teams”, wybierasz uczestników czatu i gotowe – w Teams powstaje nowy czat grupowy z dotychczasową konwersacją, którą prowadziłeś z Copilotem. Dzięki temu, pozostali mogą dowiedzieć się, co już zostało ustalone, jak również mogą wzmiankować Copilota, aby ten wykonał dodatkowe zadania, np. analizę średnich cen na rynku.

Sporo usprawnień trafiło do Teams w kontekście współpracy z zewnętrznymi użytkownikami. Pierwsze dotyczy możliwości prowadzenia czatu z dowolnymi osobami spoza firmy. Wystarczy, że jako użytkownik Teams wyszukasz swojego odbiorcę na podstawie jego adresu e-mail i wyślesz do niego wiadomość. Ten otrzyma zaproszenie mailowe do dołączenia do czatu, a po jego akceptacji będzie mógł swobodnie prowadzić z Tobą konwersację, nawet nie będąc posiadaczem Microsoft Teams. Oczywiście, wszelkiego rodzaju ustawienia administracyjne typu zasady dostępu zewnętrznego, MFA czy ustawienia zgodności są przestrzegane.
Dodatkowo, zewnętrzni użytkownicy będą oznaczani specjalnym znacznikiem, co ułatwi ich weryfikację oraz przynależność do danego czatu czy też uczestnictwo w danym spotkaniu.
Co więcej, Microsoft zdecydował się poprawić aspekt pracy w wielu organizacjach (tenantach). Jeśli, jako użytkownik Teams, jesteś gościem w innych firmach to z poziomu ikonki w lewym dolnym rogu aplikacji będziesz mógł szybko przełączać się między organizacjami, przypinać je do paska nawigacyjnego czy uzyskiwać dostęp do reakcji na poszczególne typy aktywności.

Ciekawą funkcją są linki do źródłowego czatu. O co w niej chodzi? Gdy ktoś przekaże dalej wiadomość w Teams to dołączony do niej będzie link, w który możesz kliknąć, co spowoduje, że zostaniesz przeniesiony bezpośrednio do oryginalnego czatu lub kanału, z którego wspomniana wiadomość pochodziła. Uwaga: link zadziała tylko wtedy, gdy masz dostęp do oryginalnej konwersacji. Ta zmiana ma na celu usprawnić śledzenie wiadomości i pomóc szybko zrozumieć kontekst przekazywanych wiadomości.

Następna nowość dotyczy tzw. channel agents, czyli agentów dostępnych w ramach kanału w Teams. Poprzez wykorzystanie serwera MCP mogą łączyć się z takimi aplikacjami jak Asana, Atlassian czy GitHub. Serwer MCP – w dużym uproszczeniu – to pewien zbiór, standard, w ramach którego zdefiniowane są różnego rodzaju akcje. Mogą one być wykonywane przez agenta dostępnego w kanale Teams. Dzięki temu, konfiguracja jest zdecydowanie łatwiejsza, bo osoba ją wykonująca nie musi definiować każdej akcji osobno. Taka integracja pozwala na płynną wymianę informacji między rozwiązaniami, niwelowanie luk, jak również przyspieszenie złożonych projektów, jeśli – z jakichś powodów – część z nich jest prowadzona przykładowo we wspomnianej Asanie. Funkcja dostępna na razie jako public preview.

W temacie spotkań Teams na szczególną uwagę zasługują szablony podsumowań spotkań, które mają się pojawić – w ramach public preview – w grudniu. Uruchomienie transkrypcji podczas spotkania powoduje uruchomienie Copilota (w zależności od posiadanej licencji), który po spotkaniu tworzy tzw. inteligentne podsumowanie. Obecnie, jest ono takie samo dla każdego spotkania i firmy. Szablony mają to zmienić. Zatem – jeśli chcesz, aby podsumowanie przez Copilota miało konkretną formę, możesz zdefiniować własny szablon podsumowania spotkania lub skorzystać z dwóch gotowych: Podsumowania Prelegenta oraz Podsumowania dla kierownictwa, które ma podkreślać najważniejsze wnioski z danego spotkania.

Agent 365, Copilot Business – zmiany w Microsoft 365 Copilot
Nad usprawnieniami i nowościami, które regularnie trafiają do Microsoft 365 Copilot ciężko nadążyć. Czasami poszczególne elementu interfejsu aplikacji ulegają zmianie z miesiąca na miesiąc. Niemniej jednak, mamy dobrą wiadomość dla tych, którzy zastanawiają się nad zakupem i zastosowaniem rozwiązania u siebie w firmie. Podczas konferencji Ignite, Microsoft ogłosił nowy plan licencyjny – Copilot Business. Jest to licencja kierowana do organizacji MŚP (limit 300 sztuk), które posiadają jeden z planów Microsoft 365 Business: Basic, Standard lub Premium.

Gdy te kryteria są spełnione, firma może nabyć Copilot Business, który jest ponad 30% tańszy od Microsoft 365 Copilot, a funkcjonalnie… nie ma różnic. Na obecną chwilę wspomniany limit oraz wymagane konkretne licencje bazowe są uzasadnieniem niższej ceny, co nie zmienia faktu, że Microsoft zostawił sobie przysłowiową furtkę do przyszłościowych modyfikacji w zakresie funkcjonalnym. Do tego, Copilot Business – jako nowy produkt – jest również dostępny w specjalnej, promocyjnej cenie, gdy nabywa się go wraz z którymś z wymienionych wcześniej planów licencyjnych z rodziny Business. Innymi słowy – lepsza okazja na zakup Copilota może się nie trafić.

Następna nowość to Agent 365. Jest to nic innego jak platforma – narzędzie dostępne w centrum administracyjnym Microsoft 365, które umożliwia administratorowi zarządzanie wszystkimi agentami w firmie. Mowa tu nie tylko o agentach stworzonych w ramach usług Microsoft (np. Copilot Studio czy Microsoft Foundry), ale również tych opierających się o platformy firm trzecich czy tzw. open source’owe frameworki. W związku z tym, administrator w jednym miejscu dysponuje rejestrem agentów występujących w firmie, jest w stanie zarządzać dostępem agentów, dbać o ich bezpieczeństwo oraz sprawnie zarządzać, np. w przypadku, gdy twórca danego agenta opuszcza szeregi organizacji.

W przypadku płatnej licencji Microsoft 365 Copilot na szczególną uwagę zasługuje dostępność modelu OpenAI – Sora 2 – w ramach Copilota. Oczywiście, póki co, w ramach tzw. Frontier program. Co to oznacza? Sora 2 to model stworzony do generowania video i dźwięku. Dzięki temu, w ramach znanego środowiska Microsoft 365 uzyskujesz potężne narzędzie AI do tworzenia profesjonalnych treści video przy jednoczesnym zachowaniu standardów bezpieczeństwa i zgodności. W zakresie konkretnych funkcji będących „gamechanger’ami” zachęcamy do krótkiej lektury oficjalnego komunikatu na stronie Microsoft.
Kolejna nowość to tryb agenta w Word, Excel i PowerPoint. O ile w przypadku „agent mode” w Word i Excel można było usłyszeć już w październiku, o tyle w przypadku PowerPointa jest to nowość, która jednak była kwestią czasu (na razie w ramach Frontier programu). Co powoduje ta zmiana? Będąc, np. w Excelu i uruchamiając Copilota możesz rozpocząć czat dotyczący zawartości danego arkusza. Gdybyś jednak chciał, aby Copilot naniósł na niego jakieś zmiany, coś zasugerował, podał Ci konkretną formułę, wstawił kolumnę – uruchamiasz tryb agenta, który to zrobi.

Listopadowe usprawnienia w Power BI
Jak co miesiąc, tak i tym razem fani rozwiązania klasy Business Intelligence w wydaniu Microsoft – Power BI – otrzymali kilka nowości w ulubionym narzędziu do zaawansowanej analizy danych. Wiele z nich dotyczyło tzw. Standalone Copilot. Obecnie w preview, natomiast ma być on dostępny w wersji mobilnej aplikacji Power BI. Co to oznacza? Korzystając ze swojego smartfona możesz czatować z Copilotem w kontekście swoich danych firmowych, a konkretniej – raportów Power BI, zawierających dane firmowe, do których masz dostęp. Dodatkowo, w przypadku urządzeń iOS możliwe jest dyktowanie promptów zamiast ich pisanie. Warto jednak pamiętać, że chcąc korzystać ze Standalone Copilot – niezależnie czy na urządzeniu mobilnym czy na komputerze – trzeba skonfigurować Copilota w ramach Power BI, a ten musi być licencjonowany w ramach przestrzeni (capacity) Microsoft Fabric. Innymi słowy – licencje Power BI Pro lub Premium per user nie dadzą możliwości korzystania ze wspomnianego Copilota.

Inna zmiana, o której warto wspomnieć, to usprawnienia w zakresie obrazów, które mogą być dodawane bezpośrednio do raportów Power BI. Można je teraz zdecydowanie łatwiej dostosowywać na podstawie interakcji użytkownika, jak np. najechanie kursorem na obraz czy jego kliknięcie. Oprócz tego, Microsoft wprowadził dodatkowe opcje formatowania dotyczące tła, obramowania czy kształtu obrazu, który ma być wstawiony do raportu. Nie wspominając o sekcji związanej ze źródeł danego obrazu czy adresu URL wskazującego na jego pochodzenie. Zmiany mogą wydawać się drobne, ale będą na pewno odczuwalne dla twórców raportów.

Przekonaj się, jak zmiany i nowości, które Microsoft wprowadza w swoich usługach chmurowych, mogą wpłynąć na funkcjonowanie Twojej firmy oraz poprawić wygodę pracy użytkowników – wypełnij formularz u dołu strony i umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!






