Zapewnienie wysokiej jakości obsługi w salonie sprzedaży samochodów wymaga zapanowania nad wieloma procesami. Komunikacja z klientami i producentami, ewidencja pojazdów czy finanse to kluczowe aspekty sprzedaży. Na tym jednak się nie kończy – równie istotna jest jakość obsługi posprzedażowej, np. serwisu. Różne działy stanowią system naczyń połączonych – jeżeli w jednym z nich pojawi się problem, może rzutować on na funkcjonowanie całości. Aby skutecznie zarządzać wszystkimi aspektami, warto wspomóc się nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi. Tylko jak znaleźć najlepsze? Podpowiadamy, jakie funkcje powinien posiadać kompleksowy system zarządzania salonem sprzedaży!
Sprawne zarządzanie sprzedażą i ewidencja pojazdów
Proces sprzedaży samochodu składa się z wielu etapów. W dodatku inaczej wygląda sprzedaż samochodu nowego, a inaczej używanego. Mają one oczywiście kilka elementów wspólnych, takich jak pierwsze oględziny i jazda próbna, przygotowanie oferty, złożenie zamówienia czy wydanie pojazdu nowemu właścicielowi. W przypadku samochodów nowych ważna jest odpowiednia komunikacja z producentem, na podstawie której będziemy w stanie określić, kiedy zamówiony pojazd zostanie wyprodukowany i przygotowany do sprzedaży. Dla klientów szukających auta używanego ważna będzie natomiast historia – przeprowadzone przeglądy, awarie czy uszkodzenia. Dobry system informatyczny powinien więc umożliwiać:
- zarządzanie całym procesem sprzedaży: od umówienia spotkania z klientem, poprzez przygotowanie oferty, do momentu wydania pojazdu. Najlepsze systemy pozwalają na automatyzację, np. podpowiadają, jakie kroki powinien podjąć sprzedawca czy kiedy warto skontaktować się z potencjalnym klientem;
- ewidencja pojazdów: ważne jest, by każdy użytkownik systemu miał szybki dostęp do informacji na temat danego pojazdu: np. historii przeglądów i napraw;
- komunikacja z producentami: system powinien umożliwiać szybką wymianę danych między salonem a producentem. Pozwala to na bieżąco kontrolować stan zamówienia czy zarządzać stanami magazynowymi części zamiennych.
Wsparcie serwisu i działu części zamiennych
Jednak proces obsługi klienta nie kończy się w momencie wydania pojazdu. Równie ważna jest dalsza opieka, np. przeglądy czy opieka serwisowa. W trakcie kilku lat użytkowania samochodu klient będzie budować dalszą relację z salonem. Od tego, na ile będzie z niej zadowolony, zależy czy kolejny samochód kupi w tym samym miejscu, czy jednak uda się do konkurencji. Również na tym polu zaawansowany system informatyczny może przynieść znaczącą poprawę i wpłynąć na efektywność pracy serwisu: od zarządzania wizytami, poprzez łatwy dostęp do aktualnych danych na temat dostępność części i materiałów eksploatacyjnych, na łatwym rozliczeniu usług skończywszy. Ważny jest szybki dostęp do danych na temat części zamiennych. Serwisanci muszą wiedzieć, jakie części pasują do danego modelu samochodu, jaka jest ich dostępność i ewentualny czas dostawy. Bez tego nie będą w stanie dobrze zaplanować prac i określić, ile potrwa naprawa. W systemie powinny zapisywać się też istotne dane na temat historii danego pojazdu, co może znacznie ułatwić jego dalsze serwisowanie oraz odsprzedaż.
Dealer Management System, czyli wszystko, czego potrzebujesz do zarządzania salonem sprzedaży samochodów
Często zdarza się jednak, że systemy, z których korzystają salony nie są w stanie pokryć wszystkich potrzeb. Serwis używa zupełnie innych narzędzi niż sprzedaż czy księgowość. W efekcie informacje dotyczące pracy poszczególnych działów zbierane są w rożnych miejscach. Uzyskanie pełnego obrazu na temat funkcjonowania firmy wymaga czasu i bywa problematyczne.
W odpowiedzi na potrzeby salonów stworzyliśmy Dealer Management System (DMS) – rozwiązanie, które pozwala na sprawne zarządzanie wszystkimi ważnymi aspektami w jednym miejscu. Nasze narzędzie oparliśmy o znane na całym świecie oprogramowanie ERP – Microsoft Dynamics 365 Business Central i wzbogaciliśmy o funkcjonalności przydatne dla dealerów samochodowych. DMS obsługuje najważniejsze obszary ich działalności, między innymi:
- budowanie relacji z klientami;
- transakcje sprzedaży samochodów;
- ewidencję pojazdów;
- komunikację z producentami;
- serwisy, przeglądy i części zamienne;
- finanse.
Funkcjonalności systemu zostały stworzone w oparciu o doświadczenia naszych klientów z branży motoryzacyjnej i odpowiadają na ich najważniejsze potrzeby. Efektem jest system zdolny zastąpić wszystkie narzędzia informatyczne używane w salonach sprzedaży i wyeliminować problemy związane z brakiem przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi działami. Dzięki gotowym funkcjom analizy i raportowania surowe dane łatwo można przekształcić w funkcjonalne raporty, a podejmowanie strategicznych decyzji biznesowych staje się dużo łatwiejsze.
Poznaj wszystkie zalety Dealer Management System: https://nav24.pl/dms