« powrót do strony głównej

Office 365 vs G Suite – biurowy dylemat

Office 365 vs G Suite

Niemal każdy przedsiębiorca, prędzej czy później staje przed koniecznością wyboru oprogramowania biurowego dla swojej firmy. Zazwyczaj wyboru dokonuje pomiędzy dwoma najpopularniejszymi z dostępnych rozwiązań – Microsoft i Google. Wspomniane firmy od dłuższego czasu toczą bój o prym w obszarze narzędzi wspierających produktywność w firmie. Oferowane przez nich Office 365 oraz G Suite to świetne, bazujące na chmurze zestawy aplikacji, które m.in. usprawniają komunikację, umożliwiają współdzieloną pracę nad dokumentami oraz ich wymianę. Stojąc przed wyborem pojawia się dylemat – który produkt jest lepszy i lepiej „wpisze” się w profil działalności mojej firmy? Sprawdźmy, co mają do zaoferowania produkty ze stajni Microsoft`u i Google`a.

Rdzeń i dodatkowe funkcjonalności

Zarówno Office 365, jak i G Suite oferują szeroki zakres rozwiązań. Rdzeń obu tych usług jest w zasadzie identyczny: poczta email (Outlook vs Gmail), dokumenty tekstowe (Word vs Docs), arkusze kalkulacyjne (Excel vs Sheets) i prezentacje (PowerPoint vs Slides). Co więcej, oprócz tzw. „core`a”, omawiane usługi posiadają wiele dodatkowych rozwiązań. O ile w niektórych przypadkach możemy wskazać analogiczne narzędzia (Skype for Business vs Hangouts; OneDrive for Business vs Google Drive; Planner vs Google Keep) to jednak Microsoft oferuje trochę więcej. Na „podwórku” Google ciężko znaleźć konkurentów dla aplikacji MS Bookings (dokonywanie rezerwacji), Flow (workflow), czy Power BI (analiza biznesowa). W zakresie komunikacji możemy zestawić Hangouts ze Skype for Business, a Google+ z Yammer`em, jednak Office 365 daje nam jeszcze platformę Teams. Wartym podkreślenia jest fakt, że Microsoft udostępnia większą ilość aplikacji na urządzenia mobilne niż Google. Co ciekawe – w ramach 1 licencji Office 365 użytkownik może zainstalować pakiet biurowy na 15 urządzeniach (5 komputerów, 5 tabletów i 5 smartfonów).

Plany usług

Gigant z Redmond oferuje więcej planów taryfowych niż Google, co wymaga głębszego zagłębienia się w tym, co one zawierają. Funkcjonalność poszczególnych można sprawdzić tutaj. W kwestii planów dla firm, Microsoft oferuje następujące plany:

  • Business Essentials
  • Business
  • Business Premium


Oferowane są również plany dla przedsiębiorstw powyżej 300 pracowników, a są nimi:

  • ProPlus
  • Enterprise E1
  • Enterprise E3
  • EnterprisieE5


Firma z Mountain View posiada plany w wariancie elastycznym (subskrypcja miesięczna) i rocznym:

  • G Suite Basic
  • G Suite Business

Plan G Suite Basic zawiera wcześniej wspomniany core, 30 GB powierzchni dyskowej oraz Hangouts. Z kolei, G Suite Business wzbogaca podstawowy pakiet w nieograniczoną przestrzeń dyskową, Google Vault oraz dodatkowe funkcje do administrowania dyskiem.

Sztuczna inteligencja

Wraz z rozwojem IT coraz bardziej widoczny jest trend związany ze stosowaniem sztucznej inteligencji. Nie ma co owijać w bawełnę – funkcje związane z AI naprawdę oszczędzają wiele czasu. Obydwaj konkurenci również kładą duży nacisk w tym kierunku. Przykładem mogą być tutaj funkcje Explore (w Docs) oraz Research (w Word), które umożliwiają odnajdowanie istotnych informacji w dokumentach i sieci web. Wiele funkcji i elementów artificial intelligence jest jeszcze w fazie rozwoju, co nie zmienia faktu, że umożliwią one przyjemniejszą i efektywniejszą pracę przy mniejszym nakładzie czasu.

Ceny

Cennik Google`a jest prosty: 5 euro za użytkownika/miesiąc przy planie G Suite Basic oraz 10 euro za użytkownika/ miesiąc przy zakupie planu G Suite Business. Istnieje jeszcze poziom Enterprise, jednak chcąc uzyskać cenę i informacje na jego temat należy kontaktować się z Google. W przypadku Office 365, ilość planów oraz ich zawartość jest bardziej złożona. W skrócie, można powiedzieć, że ceny za poszczególne plany kształtują się od 4,20 do 34,40 euro za użytkownika/ miesiąc (przy zobowiązaniu rocznym). Microsoft udostępnia także bezpłatną wersję próbną usługi Office 365. Aby uruchomić 30-dniowy trial wystarczy wypełnić formularz.

Werdykt

Office 365 oraz G Suite to godne polecenia zestawy narzędzi, w których każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Produkty oferują podobne rozwiązania i funkcjonalności, jednak Microsoft wyposażył swoją usługę w większą ilość narzędzi (m.in. OneNote, Microsoft Teams). Kwestie interfejsu poszczególnych aplikacji są dyskusyjne – jedni „od zawsze” byli i będą przywiązani do charakterystycznego wyglądu wstążki Microsoft`u, dla innych narzędzia Google będą „całym światem”. Na korzyść Office 365 przemawia to, że aplikacje są stale aktualizowane i mogą stanowić doskonały wstęp pod oprogramowanie ERP. Microsoft Dynamics NAV dobrze integruje się z nimi, dzięki czemu możliwe jest np. wystawienie faktury z poziomu Outlook`a. Dla firm ceniących rozwój będzie to zdecydowanie lepszy i bardziej przyszłościowy wybór.

Zaufali nam

Partnerzy technologiczni

Microsoft
LS Retail
Netronic
Continia
Delmia
Anveo