Powrót do strony głównej

Cele w CRM a własności baz danych w Microsoft Dynamics 365

Cele w CRM a własności baz danych w Microsoft Dynamics 365

Jedną z funkcjonalności sytemu Dynamics 365 (dostępną w CRM) jest zarządzanie celami. Ogromną zaletę tej opcji stanowi elastyczność, prostota oraz łatwość prezentacji danych o postępie i celach. Niektórzy użytkownicy wytykają jej jednak konieczność posiadania właściciela dla każdego celu, a także tworzenia celów na nowo w kolejnych okresach fiskalnych. Stąd też, aby nieco ułatwić Wam pracę nad kreowaniem celów na encjach (bazach danych), przedstawiamy garść przydatnych wskazówek.

Komponenty dostępne dla celów
Pierwszym elementem mechanizmu umożliwiającego wykorzystywanie celów jest tzw. metryka celu (goal metric), pozwalająca na wybór typu celu oraz danych, które chcemy śledzić. Drugim – cel (goal), czyli cel właściwy, składający się z nazwy, metryki celu, właściciela celu oraz okresu obrachunkowego. Trzecim i ostatnim komponentem jest natomiast zapytanie zestawienia (rollup query), które daje nam dostęp do szczegółowego wyboru rekordów zaliczanych do celu.

Cele tylko dla użytkowników lub zespołów
Jak wiemy, cele w Microsoft Dynamics 365, poza danymi sprzedażowymi, mogą również dotyczyć dowolnych innych danych z różnych encji, pod warunkiem, że możliwe jest ich sumowanie bądź liczenie, a zatem, gdy metryka celu jest liczbą lub kwotą. Co ważne, należy przy tym pamiętać, że cele posiadają swoich właścicieli, a także obejmują rekordy, które również mają przypisanych właścicieli. Wobec tego, w praktyce cele mogą być tworzone wyłącznie dla encji w trybie „użytkownik” bądź „zespół”, nie zaś „organizacja”.

Istota odpowiedniego planowania obiektów w systemie ERP
Opisana powyżej przypadłość celów jest o tyle ważna, że wymaga odpowiedniego planowania nowych obiektów w kontekście ich własności w systemie. Jako, że po utworzeniu bazy danych nie da się zmienić typu własności, tym bardziej nie jest to możliwe w momencie, gdy encja jest w pełni dostosowana, a my zaimportujemy dane z zewnętrznego systemu. Taki manewr niestety skutkować będzie niedotrzymaniem umowy z klientem, który przykładowo oczekuje od nas zarządzania celami na wystawione faktury lub na liczbę zamówień, a zamiast tego otrzyma encję, której własność będzie ustawiona na „organizacja”.

DYNAMICS CRM