Wakacje już za nami, niemniej Microsoft podczas nich nie próżnował. 18 lipca udostępnił tzw. release plan, czyli zbiór zmian i nowości, które trafią do rozwiązań Dynamics 365 oraz Power Platform. Co więcej, od września Business Central 23 dostępny jest jako preview, co pozwala na przetestowanie zmian przed ich wdrożeniem na środowisko produkcyjne. W związku z tym nasuwa się pytanie – czego możemy się spodziewać w ramach Release Wave 2 2023, szczególnie w kontekście Dynamics 365 Business Central?

Microsoft planowo trzyma się ustalonych reguł cyklu życia dla wybranych usług chmurowych. Szczególną konsekwencję widać w kontekście produktów z serii Dynamics 365 oraz Power Platform, do których zmiany i nowości są wprowadzane dwa razy w roku w ramach tak zwanych fal (waves). Najbliższa wejdzie w życie 1 października i rozpocznie okres ich implementacji, który będzie trwał aż do marca 2024. Część zmian będzie aktywna już od przyszłego miesiąca, na kolejne będziemy musieli nieco poczekać. Nowe usprawnienia zostały podzielone na poszczególne kategorie, dla których Microsoft podał terminy, kiedy dana funkcja będzie dostępna jako preview oraz ogólnodostępna.

Niemniej, już teraz mamy możliwość ich przetestowania, dzięki czemu jesteśmy w stanie sprawdzić, które z tych nowości będziemy mogli wykorzystać w naszym codziennym użytkowaniu systemu Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Przejdźmy do meritum i sprawdźmy, czego możemy się spodziewać w nadchodzącej fali aktualizacji.

Łatwiejsza obsługa procesu zatwierdzania przy użyciu Power Automate

Już od dłuższego czasu rozwiązania z rodziny Power Platform przenikają się z funkcjonalnościami dostępnymi w systemie ERP Dynamics 365 Business Central. Wraz z nową falą aktualizacji, Microsoft usprawnił pracę z Power Automate poprzez kilka zmian:

  • automatyczne ustawianie się odpowiedniego środowiska i firmy podczas konfigurowania procesu zatwierdzania – dzięki temu nie musimy każdorazowo ich ustawiać;
  • dodanie informacji o wnioskującym, w tym jego adresu e-mail, do składanego wniosku wymagającego akceptacji;
  • dodatkowy „krok” w trakcie definiowania procesu zawierającego pole „Wnioskowane przez” („Requested by”);
  • dodatkowa „akcja” w Power Automate umożliwiająca anulację wniosku;
  • opcjonalna karta, która może zostać opublikowana w wybranym kanale Teams z informacją, że dany dokument został zatwierdzony.

Możliwości zmiany sposobu wyświetlania zawartości Power BI w obrębie Business Central

Integracja Power BI i Dynamics 365 Business Central pozwala m.in. na osadzanie zawartości raportów w systemie ERP (Strona Główna, Listy, FactBoxy). Zbliżający się update wprowadza szereg nowości w tym zakresie poprzez:

  • możliwość rozszerzenia widoku raportu Power Bi na pełny ekran;
  • lepszą kontrolę nad zbliżeniami poszczególnych elementów raportu;
  • wyświetlanie kart wyników (kart używanych do przedstawiania liczbowych metryk i kluczowych wskaźników na tablicy lub stronie raportu w Power BI. Karty wyników są często używane do prezentowania wyników działalności lub monitorowania postępów w osiąganiu celów biznesowych: pozwalają np. porównywać aktualne wyniki z celami).

Oprócz powyższych, Microsoft zaktualizował także mechanizm dostarczania raportów demonstracyjnych.

Dodanie akcji “Edytuj w Excelu” w dziennikach zapasów i arkuszach magazynowych

Opcja edycji danych w Excelu jest jedną z ulubionych funkcji użytkowników Business Central, ponieważ pozwala na łatwą, a przede wszystkim szybką edycję sporej ilości danych. Nowością w tej fali zmian jest dodanie tej opcji do dzienników zapasów i arkuszy magazynowych. Edycja w Excelu uwzględnia większość zastosowanych filtrów na danej stronie (page’u), zatem arkusz Excel będzie zawierał praktycznie wszystkie rekordy i kolumny, które są widoczne we wspomnianych miejscach. Do tego, jeżeli mamy skonfigurowanego OneDrive’a z Business Central, wybrane dzienniki otworzą się nam od razu w wersji przeglądarkowej. Znika zatem konieczność pobierania pliku lokalnie. Pełna lista stron (“page’y”), w których pojawi się opcja „Edytuj w Excelu” dostępna jest na stronie producenta.

Źródło: Edit in Excel on item journals and warehouse worksheets | Microsoft Learn

Możliwość migracji środowisk Business Central między tenantami

Ta nowość to ogromne usprawnienie zwłaszcza dla administratorów Dynamics 365 Business Central. W biznesie czasem dochodzi do sytuacji, w których jedna firma jest przejmowana przez inną lub też dochodzi do fuzji organizacji, które do tej pory miały własne dzierżawy Microsoft, a w nich – licencje, którymi samodzielnie zarządzały. Bardzo często zapada wówczas decyzja o centralizacji zasobów IT, a co za tym idzie – konsolidacji wspomnianych dzierżaw do jednego tenanta. Opcję tę mogą wykorzystać także partnerzy -  daje ona możliwość ustawienia i skonfigurowania u siebie środowiska demonstracyjnego pod daną branżę, a następnie jego przeniesienia do tenanta potencjalnego klienta, aby mógł przetestować rozwiązanie.

Wprowadzona nowość ułatwi proces migracji, który może zostać zainicjowany poprzez wniosek administratora tenanta źródłowego i zaakceptowany z poziomu tenanta docelowego.

Edycja baneru powitalnego na Stronie Głównej w systemie

Mała rzecz, ale cieszy. Podczas uruchamiania Business Central pierwsze, co widzimy, to duży baner zawierający informacje o najczęściej sprzedawanym produkcie. Teraz możemy go edytować, aby powitanie nowego użytkownika w systemie było jeszcze bardziej spersonalizowane.

Źródło: Modify texts on the welcome banner and skip banner intro state | Microsoft Learn

Wyszukiwanie z dowolnego miejsca w systemie

Według badań, użytkownicy spędzają blisko 20% swojego czasu pracy na wyszukiwaniu informacji. W związku z tym, Release Wave 2 2023 wprowadza do Business Central możliwość uruchomienia wyszukiwania z poziomu każdego miejsca w systemie. Kluczowy jest tutaj skrót Alt+Q.

Źródło: Get to data search from anywhere in Business Central | Microsoft Learn

Wyszukiwanie obejmie oczywiście tabele, do których mamy dostęp:

O ile domyślnie zakres wyszukiwania jest zawężony do tabel, do których mamy dostęp, to możliwe jest zdefiniowanie dodatkowych tabel.

Szybszy dostęp do szczegółów danego rekordu

Ta funkcja nawiązuje nieco do wcześniejszej, gdyż jej celem jest również szybszy dostęp do informacji. Do tej pory wyszukanie szczegółów dotyczących danego rekordu z poziomu listy rozwijanej (lookup) wymagało kilku dodatkowych kliknięć (np. Przejście do kartoteki zapasu z wiersza zamówienia sprzedaży - 4 kliknięcia). Obecnie, po jej rozwinięciu wystarczy zaznaczyć dany rekord i kliknąć w opcję „Pokaż szczegóły”. Dla użytkowników lubujących się w skrótach klawiaturowych wystarczy użyć kombinacji Ctrl + Alt + strzałka w dół po wcześniejszym zaznaczeniu danego rekordu.

Źródło: Show related record details from lookup | Microsoft Learn

Lepsza praca w wielu kartach przeglądarki

Z racji „chmurowej natury”, praca w Business Central odbywa się poprzez przeglądarkę internetową. Dzięki temu, użytkownicy mają możliwość wyświetlania wielu informacji w osobnych kartach. Aby lepiej rozróżnić dane, które są w nich otwarte, Microsoft zdecydował się na umieszczenie w nich dodatkowych informacji. Rozwiązanie bazuje na prostym schemacie. Informacje są ograniczone do niezbędnego minimum oraz na bieżąco aktualizowane w zależności od miejsca w systemie. Na karcie mamy informacje o:

  • nazwie listy/ karty/ danej strony lub widoku,
  • badge’u firmy, jeśli takowy został do niej przypisany.
Źródło: Distinguish between browser tabs when multitasking | Microsoft Learn

Dodatkowo, w dokumentacji Microsoft odnajdziemy tabelę z przykładami sposobu wyświetlania informacji na karcie w przeglądarce.

Wyszukiwanie w aplikacji mobilnej

Release Wave 2 2023 wprowadza popularne „Powiedz mi, co chcesz zrobić” („Tell Me”) do aplikacji mobilnej Business Central. Funkcja dostępna jest na smartfonach i tabletach z systemami Android i iOS. Jeśli chcemy z niej korzystać, musi zostać włączona. Skrót Alt+Q działa w przypadku, gdy urządzenie dysponuje fizyczną klawiaturą. Możemy oznaczać konkretne elementy tak, jak w wersji przeglądarkowej (bookmark). I tak samo, jak w przypadku wersji przeglądarkowej – respektowane są uprawnienia do konkretnych tabel.

Przekonaj się, jak nowe funkcje w systemie ERP Dynamics 365 Business Central mogą Ci pomóc w codziennej pracy – wystarczy, że wypełnisz formularz poniżej i umówisz się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą!