Wydawało się, że największe zamieszanie związane ze sztuczną inteligencją (AI) już za nami, jednak nadeszła kolejna fala nowości w jej zakresie. Od maja mamy możliwość przetestowania AI w ramach Dynamics 365 Customer Service. Copilot trafił również do Power BI oraz SharePoint Online, zaś w obszarze Microsoft 365 warto wspomnieć o zunifikowanej domenie dla wszystkich usług chmurowych. Jak co miesiąc, omawiamy wybrane nowości i zmiany w świecie usług chmurowych Microsoft.
Copilot w wersji preview dla Dynamics 365 Customer Service już dostępny
Rozpoczynamy od jeszcze gorącego newsa, mianowicie dostępności Copilota w Dynamics 365 Customer Service w wersji preview. Oznacza to, że użytkownicy Customer Service mogą przetestować funkcje AI, które wprowadza Copilot, pod warunkiem ich włączenia przez administratora. Warto jednak zaznaczyć, że wersja preview danego rozwiązania jest dostępna do testów, a jej funkcjonalność może ulec zmianie, więc nie powinno się jej wdrażać w ramach codziennego środowiska pracy (środowiska produkcyjnego). A jeśli już to zrobimy, to na własną odpowiedzialność – należy się liczyć z tym, że Microsoft nam nie pomoże, gdy coś nie będzie działać poprawnie.
Tyle w kwestii wersji poglądowej. Jakie jednak funkcjonalności otrzymujemy do przetestowania? Oto kilka z nich:
- Zadaj bezpośrednie pytanie. Copilot poda odpowiedź na podstawie bazy wiedzy skonfigurowanej w ramach naszej organizacji.
- Poprowadź rozmowę. Jeśli Copilot nie jest w stanie natychmiast wygenerować prawidłowej odpowiedzi, możesz zaangażować się w rozmowę z nim i nakierować go, tak jakbyś naturalnie rozmawiał/a z drugą osobą.
- Poproś Copilota o lepszą odpowiedź. Narzędzie może również sparafrazować odpowiedzi na podstawie dodatkowych wskazówek, takich jak: „Czy możesz streścić swoją odpowiedź?” lub „Czy możesz wzbogacić swoją odpowiedź o dodatkowe szczegóły?”
Otrzymana odpowiedź może zostać użyta w różny sposób – całościowo lub częściowo skopiowana do wiadomości e-mail, jak również może stanowić inspirację.
Dodatkowo, Copilot pomaga w pisaniu wiadomości mailowych. W momencie, gdy rozpoczynamy pisanie, rozwiązanie wyświetla sugestie, z których możemy skorzystać, a konkretniej:
- Rozmowa telefoniczna – narzędzie tworzy odpowiedź sugerującą rozmowę z klientem dzisiaj lub jutro.
- Potrzeba więcej informacji – „pisze” odpowiedź w celu uzyskania od klienta dodatkowych szczegółów, które pomogą rozwiązać problem.
- Empatia – odpowiedź, która ma wyrazić empatyczną reakcję na skargę klienta w zakresie konkretnej sytuacji.
- Podaj szczegóły dotyczące produktu/ usługi – „pisze” odpowiedź, aby udzielić informacji lub odpowiedzieć na pytania klienta dotyczące konkretnego produktu lub usługi.
- Rozwiąż problem klienta – stworzona odpowiedź ma zaproponować rozwiązanie lub kroki postępowania celem rozwiązania problemu klienta.
Oczywiście mamy również możliwość skorzystania z własnej (customowej) sugestii odpowiedzi.
Te, jak i pozostałe funkcje są dobrze opisane w dokumentacji producenta, z którą warto się zapoznać.
Microsoft Fabric oraz Copilot w Power BI
Microsoft nie przestaje zaskakiwać z kolejnymi „bundle’ami” rozwiązań czy też – tak jak w przypadku Power Platform – platformami. Tym razem przyszła pora na Microsoft Fabric – zestaw zintegrowanych ze sobą usług służących do szeroko pojętej analizy danych. Oczywiście napędzanych przez sztuczną inteligencję, a konkretniej Azure OpenAI Service. W skład Microsoft Fabric wchodzą takie usługi, jak: Data Factory, Data Activator, Synapse Data Engineering, Synapse Data Science, Synapse Data Warehouse, Synapse Real Time Analytics oraz Power BI. Dokładny opis platformy dostępny jest na stronie producenta, zaś samo rozwiązanie jest, póki co, dostępne w wersji preview.
Wraz z ogłoszeniem Fabric, Microsoft przedstawił Copilota w ramach narzędzia Power BI. Copilot w usłudze Power BI, obecnie dostępny w wersji zapoznawczej, łączy zaawansowaną generatywną sztuczną inteligencję z danymi, umożliwiając użytkownikom opisywanie potrzebnych informacji lub zadawanie pytań dotyczących danych. Następnie Copilot analizuje i gromadzi odpowiednie dane w kompleksowym raporcie, dostarczając natychmiast przydatnych informacji. Klienci korzystający z usługi Power BI mogą nadal korzystać ze wszystkich istniejących funkcji, ale również uzyskiwać dostęp do sześciu pozostałych, wyżej wymienionych, komponentów Microsoft Fabric. Dodatkowo, można wyróżnić kilka tzw. „use case’ów”, gdzie Copilot w ramach Power BI sprawdzi się idealnie, a mowa o:
- Modelowaniu danych na bazie opisu – Copilot rozumie kierowane do niego zapytania w języku naturalnym, co z kolei umożliwia budowanie i modyfikowanie modeli danych bez konieczności używania skomplikowanych formuł i składni. Możliwe jest poproszenie narzędzia o np. utworzenie relacji, zdefiniowanie miar czy też wygenerowanie kolumn obliczeniowych.
- Sugestiach i autouzupełnianiu – silnik sztucznej inteligencji jest trenowany na podstawie ogromnych ilości danych. W związku z tym, podczas pracy w usłudze Power BI, Copilot zasugeruje odpowiednie rozwiązanie w zależności od kontekstu danych.
- Automatycznym profilowaniu danych – „pilot-asystent” może pomóc zidentyfikować problemy z jakością danych, wykryć wartości odstające od normy i zasugerować ich potencjalną modyfikację.
- Wizualizacji danych – podobnie jak w przypadku AI w Sharepoint, tak i w Power BI możemy poprosić Copilota o dobranie odpowiedniej wizualizacji do naszych danych, a ten, bazując na wytycznych z naszego zapytania, po prostu to zrobi.
AI w SharePoint – tam również spotkamy „dodatkowego pilota”
Pozostajemy w temacie AI, który trafił również do platformy wykorzystywanej do budowy intranetów wewnątrzfirmowych, czyli SharePoint Online. Zaprezentowane funkcje wyglądają obiecująco. Do czego zatem będziemy mogli wykorzystać Copilota w ramach wspomnianej usługi?
- Tworzenie witryn SharePoint na podstawie opisu – ta funkcja jest pewnego rodzaju rewolucją. W zasadzie wystarczy podać opis witryny, którą chcemy stworzyć i na jego podstawie Copilot… ją stworzy. Przykładowe zapytanie może brzmieć następująco: „Stwórz witrynę onboardingową dla Product Managerów na bazie niniejszego pliku PowerPoint”.
Jeśli coś pójdzie nie tak, jakbyśmy tego oczekiwali, to Copilot będzie współpracował z nami poprzez czat, aby skonfigurować ją poprawnie.
- Modyfikacja istniejących stron oraz tworzenie nowych na podstawie pliku – Copilot jest w stanie przekształcić przesłaną prezentację lub dokument w stronę, która wykorzystuje najnowsze wizualizacje dostępne w ramach witryn SharePoint. Tym samym, możliwe jest jego zaangażowanie w przerobienie istniejących stron, aby były chętniej odbierane przez pracowników.
Więcej na temat wspomnianego narzędzia AI w Sharepoint Online oraz nowych funkcji w tej platformie odnajdziesz na oficjalnym blogu Microsoft.
Cloud.microsoft – jedna domena dla wszystkich usług chmurowych Microsoft 365
Na przestrzeni ostatnich lat, Microsoft stale usprawnia swoje usługi dostępne w ramach subskrypcji poprzez wprowadzanie do nich nowych funkcji, ale również dodawanie całkiem nowych rozwiązań. Już w najtańszym planie Microsoft 365 z rodziny Business, a więc Basic, mamy pokaźne spektrum narzędzi, do których zaliczyć można SharePointa, OneDrive’a, usługę Planner, Teams, Stream, Lists, Power Apps, Power Automate, To Do i inne. Wraz z ich pojawianiem się w popularnych planach, rosła ilość różnych domen, co nie ułatwiało pracy w narzędziach z rodziny Power Platform ani administratorom, ani twórcom. Przykłady domen można mnożyć: microsoft365.com, office.com, outlook.office.com, teams.microsoft.com, app.powerbi.com, azureedge.net. W związku z tym, Microsoft zdecydował się na zunifikowanie domeny poprzez wprowadzenie jednej – cloud.microsoft. A działać ma ona w sposób, który przedstawia poniższa animacja:
To zmiana na duży plus. Na obecną chwilę Microsoft zapewnia, że w większości przypadków nie będzie wymagana żadna akcja ze strony klienta, a usługi będą działać tak samo, jak do tej pory. Niemniej, gdyby jakaś akcja po stronie klienta była konieczna, zostanie on o tym poinformowany z 30-dniowym wyprzedzeniem.
Co da unifikacja domeny dla usług chmurowych Microsoft 365?
Dla użytkowników końcowych usprawni to sposób logowania i przełączania się między usługami poprzez zmniejszenie liczby monitów o logowanie, przekierowań i opóźnień podczas poruszania się po aplikacjach. Dla administratorów radykalnie zmniejszy to złożoność list dozwolonych domen wymaganych do zapewnienia bezpieczeństwa dzierżawy (tenanta) klienta, a jednocześnie umożliwi użytkownikom dostęp do aplikacji i usług, których potrzebują do pracy. Nie wspominając o łatwiejszych pracach programistycznych i poprawie wydajności środowisk między aplikacjami.
Przekonaj się, jak rozwiązania Microsoft oferowane przez Nav24 mogą usprawnić procesy w Twojej firmie oraz poprawić wygodę pracy użytkowników – umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą, wypełniając formularz u dołu strony!